Ameriški terenski mišičnjak, ki ga izdelujejo na Tajskem

Prvič sem sedel za volan več kot 5-metrskega orjaka, ki se izkaže tako na terenu kot na običajni cesti. Oznaka raptor mu prinaša precej dovršene tehnike in samozavesti.

Fordovi trgovci so iz tovarne na Tajskem pred kratkim prejeli prvo 
večjo pošiljko rangerjev z oznako raptor, ki je na voljo z novim 
bencinskim šestvaljnikom in z znanim dizelskim štirivaljnikom. Foto: Peter Pirkovič
Fordovi trgovci so iz tovarne na Tajskem pred kratkim prejeli prvo večjo pošiljko rangerjev z oznako raptor, ki je na voljo z novim bencinskim šestvaljnikom in z znanim dizelskim štirivaljnikom. Foto: Peter Pirkovič

Znano je, da bo Fordova prihodnost električna, saj naj bi po sedanjem načrtu že po letu 2028, tudi v Sloveniji, prodajali le še baterijsko gnane avtomobile. Teh bodo v naslednjih nekaj letih predstavili kar nekaj, medtem ko se časovnica za lahka gospodarska vozila pomika na tisto vsem dobro znano letnico 2035. In v to skupino vozil spada tudi ranger.

Slednji je del Fordove ponudbe že od leta 1982, prodaja se v 180 državah po svetu, a zdi se, da se je zanimanje kupcev močno okrepilo ob uvedbi mišičnjaka z oznako raptor. V ponudbo so ga v Evropi uvrstili v letu 2019 in z njim ustvarjali odlične prodajne rezultate. Že samo podatek, da različica raptor na slovenskem trgu predstavlja kar 42 odstotkov vseh prodanih rangerjev v letu 2022, pravzaprav pove bistvo. Tudi sicer ranger kraljuje na prodajnih lestvicah po Evropi.

Uravnava se glasnost izpušnega sistema

Ker je bil takšen trend v preteklih letih beležen tudi na globalni ravni, so se Fordovci odločili, da v novi generaciji na ceste najprej pošljejo priljubljenega in seveda tudi dražjega rangerja na steroidih. Tega sestavljajo v tovarni na Tajskem, medtem ko bodo prve primerke klasične verzije iz proizvodnih trakov v južnoafriški tovarni pospremili šele čez nekaj tednov, kar pomeni, da ga v prodajnih salonih pri nas pričakujemo jeseni.

Prvo snidenje s Fordovim velikanom sem doživel na poligonu Parka vojaške zgodovine v Pivki. Pravzaprav je američan ustvarjen za takšno okolje, kjer sem na enem mestu preskusil, kaj dejansko zmore ta poltovornjak.

Glavna novost je seveda nov motor. Dizelski štirivaljnik s 151 kilovati moči sicer ostaja v ponudbi, a zdi se, da bo v tej generaciji največ zanimanja za trilitrski bencinski šestvaljnik z 212 kilovati moči in 491 Nm navora. V času, ko ima glavno besedo le še elektrika, je to pravi balzam za dušo in ušesa. Oba motorja sta povezana z desetstopenjskim samodejnim menjalnikom, ki moč preusmerja na vsa štiri kolesa. Poleg stalnega štirikolesnega pogona ima raptor možnost elektronske zapore sprednjega in zadnjega diferenciala, na voljo je tudi elektronsko krmiljen dvostopenjski reduktor ali zgolj preklop na pogona na zadnja kolesa.

Potniška kabina je prostorna, udobna in v večji meri tudi digitalizirana. Foto: Peter Pirkovič

Raptorju so vgradili še pomočnika trail assist oziroma tempomat (do največ 32 km/h) za najbolj zahtevne terenske izzive. Denimo pri strmih spustih ga velja vključiti in zgolj nastaviti želeno hitrost. V mojem primeru, na ozki in strmi gozdni poti, sem se spuščal s hitrostjo 2 km/h in zgolj vrtel volan. Za vse ostalo je poskrbel avto sam. Tako kot pri cestnemu orjaku mustangu, z gumbom na volanu upravljamo z aktivnimi loputami izpušnega sistema. Uporabnik lahko izbere tihi program za zgodnje jutranje zagone, običajnega za vsakodnevno uporabo, nekoliko glasnejši športni program ali Baja, kjer je na voljo najvišje število decibelov.

Zna tudi poleteti

Ni odveč omeniti, da je raptorjeva šasija dodatno ojačana in da za zaščito motorja skrbi aluminijasta plošča z debelino 2,3 milimetra, vzmetenje ima vgrajene krmilne roke iz aluminija in nove blažilnike (fox live valve), s 50-odstotnim zmanjšanim trenjem, precej učinkovitejši je tudi zavorni sistem, obutev je terenska, oddaljenost karoserije od tal pa znaša krepkih 27,2 centimetra.

Vse to je zgolj podlaga za učinkovito spopadanje z grobim terenom, dodatno pa raptor vozniku ponuja še sedem različnih voznih programov – običajni, športni, spolzek teren, zahteven skalnat teren, blato, pesek/mivka in najbolj zanimiv Baja program, primeren za najbolj divje terenske izzive. Slednjega sem tudi sam na kratko preskusil, piko na i celotni predstavitvi pa je postavil izkušeni inštruktor Janez Marolt, ki je demonstriral, kako ranger raptor lahko za nekaj metrov tudi poleti.

Morda je za uporabnike zanimiv še podatek o zmogljivostih. Do 100 km/h pospešuje nekaj manj kot 8 sekund, na kesonu lahko prevaža tovor, ki ne bo težji od 600 kilogramov, vleče pa lahko največ 2500 kilogramov težko prikolico.

Z bencinskim motorjem vsaj 76 tisočakov

Pri Fordu pravijo, da je začetnega zanimanja zanj veliko. Nekaj takšnih rangerjev raptorjev so že predali kupcem, do konca leta pa načrtujejo, da bo teh še precej več. Skupno okrog 130, a v to številko so vključeni tudi običajni primerki in predhodniki (teh je na zalogi še okrog 40). Serijsko bo raptor opremljen s 17-palčnimi platišči in znano terensko obutvijo, vgrajene bo imel matrične LED žaromete, voznikov delovni prostor pa bo obogaten z digitalnimi merilniki in osrednjim 12-palčnim zaslonom na dotik (multimedijski vmesnik Sync4), hkrati ne bodo manjkali niti usnjeni sedeži in visoko zmogljiv sistem ozvočenja B&O.

Osnovna cena za navitega raptorja z bencinskim motorjem znaša 76.580 evrov, medtem ko je dizelski mišičnjak za dobre 4 tisočake cenejši. Ob prvem srečanju z novim poltovornjakom so pri Fordu oznanili, da so na poti tudi prvi primerki modela bronco, ki se utegnejo v prodajnih salonih pojaviti že čez mesec ali dva.


Najbolj brano