Sveti Nazarij odhaja na “lišpanje”

Na slovenski kulturni praznik je bil izjemoma na ogled eden najbolj prepoznavnih predmetov iz Pokrajinskega muzeja Koper - leseni kip koprskega zavetnika svetega Nazarija iz 16. stoletja. Dragocena muzealija ima poleg vsebinske in likovne tudi izjemno simbolno in duhovno vrednost za mesto Koper. Letošnje praznovanje 1500-letnice mesta začenjamo nekoliko presenetljivo s slovesom od priljubljenega kipa; zanj bodo poskrbeli v Restavratorskem centru ZVKDS v Ljubljani, v duhu osnovnega poslanstva muzeja - ohranjanja dediščine za bodoče rodove.



Fotografija kipa sv. Nazarija z baldahinom (vir: Semi F., 1975, 
Capris Iustinopolis Capodistria, str. 277)
Fotografija kipa sv. Nazarija z baldahinom (vir: Semi F., 1975, Capris Iustinopolis Capodistria, str. 277) 

Kaj vemo o liku svetega Nazarija? Predstavitev kipa obiskovalcem na praznik kulture je bila del razstavnega projekta Koper-Capodistria 1500, s katerim je muzej v nizu petih razstav predstavil koprsko zgodovino od sodobnosti do najstarejšega obdobja, ki se začenja prav z legendarnim likom prvega koprskega škofa. Na zadnji razstavi, ki predstavlja čas med letoma 524 in 932, je sveti Nazarij predstavljen z besedilom dr. Salvatorja Žitka in dr. Darka Darovca, fotografijami in 3D modelom - animacijo kipa.

Nazarij naj bi bil rojen v Borštu (antični Elpidium) okoli leta 470-480 v družini grško-rimskega porekla, ki se je pokristjanila. Legenda govori o njegovi poti iz Boršta prek Škocjana na otoški Koper, kamor je čudežno prišel peš, hodeč po morski gladini. V mesto je vstopil pri vratih v četrti Sanpieri, za njim se je vila svetleča črta, na nebu pa je sijala čudežna svetloba, ki se je kasneje pojavljala vsako leto na praznik sv. Nazarija. Sv. Nazarij naj bi škofovsko funkcijo nastopil že leta 520 oz. leta 524, po potrditvi s strani patriarha Štefana in papeža Janeza I. ter s soglasjem Teoderika Velikega in bizantinskega cesarja Justina I. Nazarij naj bi umrl pred letom 557. Škofijo naj bi vodil 33 let in veljal naj bi za zelo priljubljenega škofa. Njegov kult ostaja omejen na naše kraje.

V Pokrajinskem muzeju Koper začenjamo letošnje praznovanje 1500-letnice mesta nekoliko presenetljivo s slovesom od svetega Nazarija; a vendarle zadovoljni, v duhu temeljnega poslanstva muzeja - ohranjanja dediščine za bodoče rodove.

Prvi materialni in pisni viri o mestnem patronu in njegovem čaščenju izvirajo iz 14. stoletja; to je obdobje, ki ga tudi sicer zaznamuje burno dogajanje v mestu. Prvo materialno pričevanje o kultu mestnega zaščitnika bržkone predstavlja leta 1333 ulit bronasti zvon za zvonik koprske stolnice s priprošnjo svetemu Nazariju. Leta 1380 so Genovežani ob napadu na Koper s seboj odpeljali relikvije sv. Nazarija in sv. Aleksandra. Ko so se relikvije leta 1422 vrnile v Koper, je škof Geremia Pola odredil spominsko praznovanje, ki se je v obliki procesije po mestnih ulicah odvijalo vsako leto 19. junija, na dan svetega Nazarija. O prisotnosti kulta svetega Nazarija in njegovega duhovnega izročila pričajo številni umetnostni in votivni spomeniki z njegovo podobo v Kopru, zlasti v stolnici in v muzeju, ter v zaledju, od koder naj bi izviral njegov rod.

Kip svetega Nazarija iz Pokrajinskega muzeja Koper

Kip sv. Nazarija je lesena polihromirana plastika. Nastala naj bi v 16. stoletju, saj kaže stilno poenostavljene značilnosti beneškega kiparstva tega časa. Legendarni zaščitnik Kopra sedi na stolu “savonarola”, v naročju drži proti gledalcu nagnjen model Kopra z obzidjem, utrdbenimi stolpi in več mestnimi vrati, med katerimi so jasno prepoznavna vrata Muda. Kiparske gmote, ki je bila močno zaznavna pri delih iz 15. stoletja, tu ne čutimo več, saj jo preseže kvalitetna modelacija telesa. Nazarij nosi svetel pluvial z rdečo podlogo, z okrasno borduro na spodnjem robu in zaponko na prsih. Na glavi nosi škofovsko pokrivalo - mitro. V levi roki svetnika pogrešamo škofovsko palico - pastorale. Domnevamo lahko, da je bil v preteklosti kip postavljen nekoliko višje, saj so sicer pravilni anatomski proporci prilagojeni svetnikovi postavitvi oz. gledanju od spodaj.

LITERATURA

Domino, Ignazio. 1923. Musei della Venezia Giulia. Il Civico Museo di Storia ed Arte di Capodistria. Padova: “L'illustrazione delle Tre Venezie”.

Semi, Francesco. 1975. Capris Iustinopolis Capodistria. La storia, la cultura e l'arte. Trieste: Edizioni LINT.

Žitko, Salvator. 2011. Koper. Mestne znamenitosti. Koper: Libris, d.o.o.

Razstava Koper-Capodistria 1500: obdobje 524–932 (avtorja besedil D. Darovec in S. Žitko), Palača Belgramoni Taccco, december 2023–februar 2024

Program in ocena stroškov za naravoslovne preiskave in konservatorsko restavratorski poseg na leseni polihromirani plastiki sv. Nazarij, RC ZVKDS, 13. 11. 2023 (dokumentacija PMK)

Sprejem kipa v muzej je naveden v najstarejši vhodni knjigi muzeja dne 22. 3. 1922 pod vhodno številko 1340. Kratkemu opisu je dodana provenienca - kip koprskega zavetnika naj bi prišel iz stolnega kapitlja. Pod vhodno številko 1341 je zaveden baldahin iz lesa in pozlate, ki je s skulpturo tvoril celoto. Baldahin se žal ni ohranil, ohranjena pa je stara fotografija umestitve skulpture svetega Nazarija v nišo oz. pod baročno razgiban baldahin. Na osnovi te fotografije smo v muzeju naredili maketo, ki je del stalne razstave Srce Kopra. V knjižici Ignazia Domina iz leta 1923 je kip že naveden v prvi stalni muzejski postavitvi: stal je ob veduti Kopra v sobi ob glavni dvorani. V Pokrajinskem muzeju Koper se nadejamo, da bo po konservatorsko restavratorskih posegih sveti Nazarij ponovno zablestel v pianu nobile palače Belgramoni Tacco.

Začasno slovo ob praznovanju 1500-letnice Kopra

Lesena plastika sv. Nazarija po obnovi palače leta 2015 ni bila več na ogled obiskovalcem na stalni razstavi. Dragoceni muzejski predmet je namreč v slabem stanju (poškodbe, luščenje in odpadanje barvnih plasti, delovanje škodljivcev, predelave površine) in je potreben konservatorsko-restavratorske obravnave.

Predvidene posege, ki jih bodo izvedli v Restavratorskem centru Zavoda za varstvo kulturne dediščine Slovenije, in namene teh posegov lahko združimo v dve skupini:

naravoslovne preiskave, ki naj pojasnijo uporabljene materiale, prvotni videz kipa in predelave le-tega: UV foto, IR foto, RTG z obdelavo posnetkov; odvzem in obdelava vzorcev (mikroskopije, fluorescenca XRF, spektroskopije);

konservatorsko restavratorski posegi (čiščenje oprijetih nečistoč, utrjevanje odstopajočih plasti polihromacije), ki naj ustavijo propadanje in vzpostavijo ustrezen videz muzealije za postavitev v stalno zbirko.

V Pokrajinskem muzeju Koper začenjamo letošnje praznovanje 1500-letnice mesta nekoliko presenetljivo s slovesom od svetega Nazarija; a vendarle zadovoljni, v duhu temeljnega poslanstva muzeja - ohranjanja dediščine za bodoče rodove.


Najbolj brano