Prva okoljsko ozaveščena digitalna tržnica v oblaku

Fakulteta za pomorstvo in promet UL sodeluje na projektu ADMIRAL, ki ga financira program Evropske unije za raziskave in inovacije Obzorje Evropa. Jedro vizije projekta ADMIRAL je oblikovanje vrhunske tržnice, ki bo upravljala celotno infrastrukturo dobavne verige in hkrati spremljala s tem povezane emisije.

Digitalna tržnica v logistični industriji je digitalna platforma v 
oblaku, ki na preprost digitalen način povezuje ponudbo in 
povpraševanje.
Digitalna tržnica v logistični industriji je digitalna platforma v oblaku, ki na preprost digitalen način povezuje ponudbo in povpraševanje. 

Petega januarja lani je stopila v veljavo Direktiva o poročanju o trajnostnem poslovanju (CSRD 2022/2464/EU). Ta direktiva modernizira pravila in postavlja smernice za obravnavo okoljskih izpustov, ki jih bodo morala večja podjetja upoštevati že v finančnem letu 2024, za poročila, objavljena leta 2025. Pravila v okviru CSRD omogočajo različnim deležnikom, kot so vlagatelji, potrošniki, in drugi, oceniti trajnostno uspešnost podjetij, s katerimi poslujejo ali načrtujejo sodelovanje, kot del Evropskega zelenega sporazuma. Hkrati z Direktivo o poročanju o trajnostnem poslovanju je bil leta 2023 sprejet tudi ISO 14083:2023, ki določa skupno metodologijo za kvantifikacijo in poročanje o emisijah toplogrednih plinov (GHG) v transportnih verigah potnikov in tovora.

“Kot odziv na Direktivo o poročanju o trajnostnem poslovanju zgoraj omenjene direktive in v skladu s ISO 14083:2023, partnerji projekta ADMIRAL razvijamo prvo multimodalno digitalno tržnico v oblaku za prevoz po celotni EU z nizkimi emisijami in porabo energije. Ta tržnica se razlikuje od konkurenčnih digitalnih tržnic, kot je na primer Transporeon, ker omogoča izbiro okolju prijaznejših špediterjev, logistov, pristanišč, železniških operaterjev, saj kupcu logističnih storitev napoveduje emisije pri prevozu tovora. Po zaključku prevoza pa kupcu poda realno povzročene emisije,” izpostavlja doc. dr. Patricija Bajec, vodja projekta na Fakulteti za pomorstvo in promet (FPP), Univerza v Ljubljani.

Ozaveščanje o emisijah bo izvedeno za celotno transportno verigo.

Kaj predstavlja digitalna tržnica v logistični industriji? To je digitalna platforma v oblaku, ki na preprost digitalen način povezuje ponudbo in povpraševanje. Takšne platforme združujejo različne akterje v oskrbovalni verigi, kot so lastniki tovora, ki iščejo ustrezne ponudnike logističnih storitev (proizvajalci, dobavitelji, trgovci) ter podjetja, ki iščejo prevozne in ostale logistične storitve (prevozniki v različnih transportnih panogah, pristanišča, agenti, špediterji) ter jim omogoča trgovanje ali izmenjavo informacij za njihove poslovne potrebe. Hkrati platforme omogočajo digitalizacijo celotnega logističnega procesa, vključno s ponujanjem, sklepanjem pogodb, dostavo in plačili.

Ozaveščanje o emisijah

Kaj diferencira digitalno tržnico razvito v okviru ADMIRAL projekta od obstoječih tržnic na področju logistike? Najprej je potrebno izpostaviti, da konzorcij 21 partnerjev iz devetih držav Evropske unije razvija multimodalno tržnico s ciljem spodbujanja multimodalnih transportnih verig z nizkimi emisijami. Ponudniki storitev v ADMIRALOVI digitalni tržnici so: pristanišča, izvajalci skladiščenja, ladjarji, železniški operaterji, prevozniki v cestnem prometu, prevozniki v letalskem prometu, prodajalci digitalnih storitev in organizacije, ki nudijo pilotiranje, vleka, privezovanje, odstranjevanje odpadkov, različne manipulacije, dostavo pitne vode, prevoz posadke in podobno. Kupci storitev ADMIRALOVE digitalne tržnice pa so lastniki tovora (dobavitelji, proizvajalci, trgovci) in agenti v pomorskih in zračnih prevozih.

Doslej so se partnerji oskrbovalnih verig osredotočali predvsem na zmanjševanje svojih neposrednih emisij, medtem ko so bile posredne emisije, ki jih povzročajo logistične storitve, večinoma spregledane. ADMIRALOVA tržnica naslavlja ravno ta izziv.

Ozaveščanje o emisijah bo izvedeno za celotno transportno verigo. Informacije o predvidenih emisijah bodo predstavljene kupcem ob nakupu storitev prevoza tovora, da se jim olajša odločanje pri nakupu ter se jim omogoči izbrati ponudnika storitve, ki ustvari čim manj emisij. Kupci storitev ADMIRALOVE tržnice bodo imeli tudi možnost podati zahteve glede goriva prevoznega vozila. Na primer, zahtevo, da tovornjak uporablja biodiesel gorivo ali v prihodnosti tudi električno energijo. Za izvedene prevoze tovora pa bodo kupci prejeli prikazane dejanske emisije, saj bo tržnica nudila vmesnik API prevoznim podjetjem, kar jim bo omogočilo posredovanje emisij v realnem času.

Konkurenčne prednosti

Ostale edinstvene konkurenčne prednosti multimodalne ADMIRALOVE tržnice pa so po mnenju Sima Salminena iz Awake.AI iz Finske (lastnik software platforme na kateri bo razvita ADMIRALOVA tržnica) sledeče:

osnovne in kompleksne storitve (podprtih bo več kot 100 storitev povezanih s tovorom v pomorskih pristaniščih in kopenskih terminalih)

nepristranski operater (Awake.AI kot nepristranski operater, ki bo imel korist le v primeru uspešno izvedenih transakcij med kupci in prodajalci)

napovedi z umetno inteligence za npr. prihode vozil različnih transportnih panog, emisij ter različnih opozoril

sodelovanje umetne inteligence z uporabniki storitev digitalne tržnice (umetna inteligenca bo uporabnikom pomagala s predlogi, nasveti, opozorili ipd.)

odprta API-platforma (povezovanje in razvijanje novih rešitev, z zagotavljanjem podatkov in digitalnih storitev)

Prednosti za ponudnike logističnih storitev na ADMIRALOVI tržnici bodo zmanjšanje stroškov pridobivanja strank, boljša prepoznavnost po celotni EU, povečanje prihodkov, jasna predstavitev zmanjšanja emisij, ki bo zvišala njihovo konkurenčno prednost, povečanje zadovoljstva strank, poenostavite nakupovanja z učinkovitimi orodji in preglednimi vpogledi v tovor.

Kupci logističnih storitev pa si bodo s pomočjo tržnice lahko znižali ustvarjene emisije, prejeli bodo tudi podatek o realno povzročenih emisijah po izvedenem prevozu. ADMIRALOVA tržnica za kupce prinaša tudi poenostavljeno izvajanje logističnih storitev, saj lahko svoje multimodalne, večdržavne transportne potrebe pokrijejo na enem mestu. Prav tako lahko kupci izvajajo nadzor nad izvedbo hitreje in učinkoviteje ter na enem mestu. Več informacij o projektu ADMIRAL je objavljenih na omrežjih: https://twitter.com/ADMIRAL_EU in https://www.linkedin.com/company/admiralproject/.


Najbolj brano