Za ustvarjalnost ni dovolj pridnost

Naval v knjigarnah že ves avgust najavlja novo šolsko leto. Lov za učbeniki, delovnimi zvezki in drugimi potrebščinami običajno osuši družinski proračun. Vrstijo se - kar je pohvale vredno, a žalostno - akcije zbiranja potrebščin za socialno ogrožene družine, da bi vsem otrokom omogočili približno enake pogoje za šolanje. Za izobraževanje, ki je formalno brezplačno in enako dostopno.

Se šolarji in starši novega šolskega leta veselijo? Mnogi odkimavajo že zato, ker naraščaju, kadar se pri učenju zatakne, ne zmorejo pomagati. Učna gradiva so namreč vse zahtevnejša, polna balasta, ki greni življenje šolarjev in staršev. Nedopustno je, da morajo starši že v osnovni šoli najemati inštruktorje, čeprav so tudi sami izobraženi. Okoreli pisci učbenikov, daleč od potreb realnega življenja, vanje tlačijo vse več balasta, ki ga kasneje večina nikoli več ne potrebuje. Ali to počnejo zaradi potrjevanja lastne veličine ali zato, da bi otroke prisilili čim več ur preždeti ob knjigah? Trpljenje ob učenju pa ubija veselje do znanja. V otrocih zatre zvedavost in ustvarjalnost ... Kot da ne bi bilo dobro znano, da so bili vsi izumitelji drugačni od povprečja, zlasti pa radovedni in samosvoji. Kar šole v razvitih državah spodbujajo in učenje prilagajajo posameznikom.

Pridnost za vsako ceno ni ustvarjalnost. Slednjo namreč poganjata radovednost in želja odkrivati vedno nove stvari.

Mnogi starši so te dni tudi v precepu, ali naj zadnje dni počitnic otrokom zagrenijo z zahtevo po učenju, da ne bodo padali “cveki” že prve dni pouka. Izstopajo tudi starši, prepričani, da morajo sami opraviti glavnino priprav na šolo, otrok pa pri tem sploh ne sodeluje ... Neredki naraščaju polagajo na srce tudi, da mora biti v šoli priden.

Kar je koristen nasvet, saj šolsko delo terja ob prilagajanju in zbranosti tudi trud in prizadevnost. Ta pa ni odvisna le od pridnosti. Pridnost za vsako ceno tudi ni ustvarjalnost. Slednjo namreč poganjata zdrava radovednost in želja po odkrivanju novih stvari. Ni vseeno, ali je šolar miren, priden in med šolskim letom drema. Ali pa je radoveden, sprašuje in je lahko kdaj zato nadležen. Še zlasti, kadar z vprašanji v zadrego spravi učitelja, ki se oklepa učnega načrta in ga je sram priznati, da česa ne ve. A spreten učitelj obljubi, da se bo pozanimal in stvar pojasnil prihodnjič. Takšen odnos in vzdušje v razredu spodbujata ustvarjalnost. In vzgajata bodoče, tudi vrhunske strokovnjake.


Najbolj brano