Kjer je volja, sta denar in rešitev

Istrski in kraški gasilci se že najmanj dvajset let borijo z ognjem, ki ga ob hudi suši in vročini vsako leto netijo vlaki. Primorska je pač hribovita, železniške proge so objokovanja vredne, in vlaki, ki morajo premagati nekaj kilometrov ene najbolj strmih prog v Evropi, morajo zavirati. Če ne bi, bi vsak drugi namesto v Kopru končal ob kakšni vasi pod Kraškim robom ali v Rižani.

Najmanj dvajset let so na sodišču trajale sodne bitke med gasilci na eni in zavarovalnico Triglav ter železnico na drugi strani. S sodišč so vrsto let odhajali bolj zadovoljni gasilci, ki so od krivca in njegove zavarovalnice iztožili škodo na opremi in vozilih, ki so jo utrpeli med gašenjem požarov.

Četrt milijona sicer res ni malo, vendar če bi sešteli vso škodo enega samega velikega požara, bi že s tem plačali detektorje.

Dokler sodišča niso obrnila plošče in začela razsojati, da je železnica storila vse, kar je v njeni moči, da bi požare preprečila. In zavračala zahtevke gasilcev po plačilu škode.

Šest let po zadnjih izgubljenih tožbah, po katerih se gasilci na sodišču niti ne trudijo več, in dve leti po zadnjem hudem požaru na Kraškem robu, ki ga je zanetil vlak, je država sama dokazala, da obstajajo tudi rešitve, ki lahko preprečijo uničene oljčnike, vinograde, travnike in gasilske cevi ter vozila. Da o trudu gasilcev in strahu domačinov niti ne govorimo.

Detektorji vročih osi, ki zdaj pri Rodiku zaznavajo pokvarjene zavore na vlakih, bodo zagotovo preprečili marsikatero železniško baklo, kakršne so se v preteklosti spuščale čez Kraški rob. Četrt milijona, kolikor so detektorji stali, sicer ni malo, vendar če bi objektivno sešteli vso škodo enega samega velikega požara, bi že s tem denarjem plačali detektorje.

In kaj bodo zdaj porekli odgovorni, ki so gasilcem in domačinom odrekali plačilo škode, ki so jim jo povzročili vlaki? Kaj bodo rekla sodišča, ki so razsojala, da je železnica storila vse, kar je v njeni moči? Gasilci zagotovo ne bodo zahtevali revizije izgubljenih tožb, čeprav bi jih lahko.

Tehnika res napreduje in razvija vedno nove rešitve. Pa vendar. Je bilo treba res čakati leto 2018, da je država končno namestila detektorje, ki bodo odkrivali pokvarjene zavore pod vagoni? Kdo je ukazal kupiti in namestiti detektorje, komu se je končno posvetilo, da je treba nekaj narediti, ne bomo nikoli izvedeli. Smo pa zdaj spoznali, da kjer je volja, se najdeta tudi denar in rešitev.


Najbolj brano