Predor pri Bombelju vendarle odprli

Skozi razsvetljen tunel pri Bombelju so v torek zvečer zapeljali prvi vozniki. Sanacija je namesto sprva predvidenih 40 trajala kar 420 dni, uradno se niti še ni končala. Naložba je znašala skoraj 13 milijonov evrov.

Avtobusi bodo skozi tunel začeli voziti v soboto.  Pešci in kolesarji 
pa bodo morali še malo počakati. Foto: FOTODAMJ@N
Avtobusi bodo skozi tunel začeli voziti v soboto. Pešci in kolesarji pa bodo morali še malo počakati. Foto: FOTODAMJ@N

TRST > Kdor čaka, dočaka, pravi slovenski pregovor. V torek zvečer so končno skozi prenovljeni predor pri Bombelju spet zapeljali vozniki. Po neskončno dolgih 420 dneh čakanja. Toliko so trajala sanacijska dela, ki bi se sprva morala končati v 40 dneh. Predor so za voznike avtomobilov, motornih koles, tovornjakov in avtobusov, ki bodo skozi 720 metrov dolg tunel morali voziti s hitrostjo, ki ne bo smela presegati 30 km na uro, odprli ob 21.30. Glavni razlog za večerno odprtje je bila odločitev, da želijo z uporabniki predora preveriti, če delujejo vse luči, oprema, kamere, ventilatorji in zvočno obveščanje o požaru.

In tako je bilo. Predor se na prvi pogled zdi tehnično ustrezen. Odprtja se je udeležil tudi župan Roberto Dipiazza, ki je že dan pred napovedanim D-dnevom dejal, da je napočil skrajni čas za odprtje, saj zaradi koncerta skupine Måneskin to nedeljo v mestu pričakujejo prometni kaos. Ta bi bil brez predora, ki povezuje center mesta z južno vpadnico, prav gotovo veliko večji. Župan je sicer tudi rekel, da se zaveda, da so obnovitvena dela potekala predolgo, a občinski uradi, razen računanja zamudnih penalov izvajalcu del, drugače niso mogli ukrepati.

Župan Roberto Dipiazza je dejal, da je napočil skrajni čas za odprtje, saj zaradi koncerta skupine Måneskin to nedeljo v mestu pričakujejo prometni kaos. Ta bi bil brez predora, ki povezuje center mesta z južno vpadnico, prav gotovo veliko večji.

Projekt z dolgo brado

Prenova predora ima res že dolgo brado. Vrniti se moramo 20 let v preteklost. Nekaj se je sicer začelo premikati med drugim mandatom Roberta Dipiazze in mandatom Roberta Cosolinija. Slednji je imel nato zvezane roke zaradi zakona o uravnoteženju javnih financ. Do pospeška je potem prišlo med tretjim mandatom Dipiazze. Župan je lahko računal na 12,7 milijona evrov sredstev iz deželne in državne blagajne, svoj del je primaknila tudi Državna investicijska banka. S tem denarjem ni bilo več izgovorov za odlašanje z začetkom del.

Pripravo projektne dokumentacije so poverili inženirskim birojem Technital, Prometeo engineering, Sim in Geosyntech. Župan je inženirjem naročil, naj pripravijo načrt, ki bo omogočal sanacijo predora brez prometnih zapor. Rečeno, storjeno. Inženirji so pripravili načrt za postavitev manjših predorov oziroma jeklenih ščitov, na vrhu katerih bi uredili gradbišče, pod njimi pa bi neovirano potekal promet. A tej inovativni gradbeni tehniki so se lokalni odločevalci lani spomladi na koncu morali odreči. Glavni razlog so bile visoke cene jekla in drugih materialov, ki so šle v nebo.

Zato so se odločili, da dela v predoru izpeljejo tako, kot si župan nikoli ni želel. S popolnim zaprtjem predora v obe smeri. Spremembo načrta je predlagal sam koncesionar, kampanijska družba Sac, ki se je zavezala, da bo s sanacijo dotrajanega predora iz leta 1943 končala v zgolj 40 dneh.

Če bi se uresničile njene napovedi, bi predor morali odpreti že julija lani. Tako pa so ga odprli julija letos. V tem času je podjetje Sac na Občino Trst naslovilo celo serijo prošenj za podaljšanje pogodbenega roka za dokončanje sanacijskih del. Občinski uradi so gradbincu vedno ugodili, saj so se zavedali, da bi v primeru prekinitve pogodbe tvegali pravdanje, zaradi katerega bi se vse skupaj še bolj zavleklo.

Opozicija vsekakor kritična

Zdaj kaže, da je izvajalec del vendarle končal s sanacijo predora. Tega dejstva se levosredinska opozicija veseli, čeprav je ob različnih priložnostih opozorila, da je nedopustno izvajalcu del toliko popuščati. Giovanni Barbo, vodja svetniške skupine Demokratske stranke, je izjavil, da odločevalci ne smejo pozabiti, da so potrebovali celih sedem let, da so uresničili obljube. Po njegovem je za zamude krivo tudi županovo vztrajanje pri inovativni tehniki sanacije predora brez zapor, ki se je na koncu izkazala za misijo nemogoče. Dipiazzo in njegov odbor je mestni svetnik vprašal, če so od izvajalca del prejeli penale ob zamudi izvršitve del, ki so bila desetkrat daljša od sprva predvidenega roka.

Od župana in odbornice Elise Lodi je tudi zahteval, naj se opravičita vsem tistim, ki so se 420 dni morali po opravkih odpravljati po drugih cestah.


Najbolj brano