Plaža italijanske nestrpnosti

Letoviščarski kraj nekje v Italiji, morda v Toskani, pred sto leti. Plaža, kjer se zbirajo hrupna domača gospoda in letoviščarji, a tudi mržnja in sovraštvo, ki jih podpihuje nov politični režim - fašizem. To sta dogajalni prostor in čas predstave Mario in čarodej, nove domače produkcije Slovenskega stalnega gledališča, ki bo v petek premierno uprizorjena na velikem odru tržaškega Kulturnega doma.

Mario in čarodej bosta odrsko premiero doživela v petek ob 20. 
uri. Foto: Damjan Balbi
Mario in čarodej bosta odrsko premiero doživela v petek ob 20. uri. Foto: Damjan Balbi

TRST > Po naslovu sodeč nekateri mislijo, da gre za otroško predstavo, a Mario in čarodej Thomasa Manna obravnava kompleksne teme in poseben čas, je uvodoma pojasnil direktor SSG Danijel Malalan, ki je tudi dal pobudo za uprizoritev v slovenskem prostoru malo poznane novele Mario und der Zauberer. Ein tragisches Reiseerlebinis (Mario in čarodej. Tragično potovalno doživetje). To je prvo delo, ki ga je Mann objavil, potem ko je leta 1929 prejel Nobelovo nagrado.

“V njem nas Mann opozarja, kako se med navadnimi ljudmi začne širiti nestrpnost, svari nas, kam nas ta lahko privede,” je dejala režiserka Ivana Djilas. “Zanimivo, kako natančno je napovedal grozote druge svetovne vojne, obenem pa je zastrašujoče videti, kako se podobni mehanizmi sprožajo tudi sto let kasneje.”

V Mariu in čarodeju je marsikaj avtobiografskega, je pojasnila dramaturginja Tatjana Doma - Mann je leta 1926 res počitnikoval z družino v Italiji in v Forte dei marmi na svoji koži doživel vrsto nelagodnosti. Pripisal jih je vzponu fašizma, v domači Nemčiji pa je marsikateri bralec v avtobiografski počitniški zgodbi videl tudi jasno kritiko nacionalsocializma. Politična interpretacija te novele je ključna, je prepričana Doma, z njo je Mann, ki je bil ugleden in sprejet književnik, v takratni Nemčiji storil radikalen korak.

“Včasih se zaljubimo”

Slovensko praizvedbo dramske različice Mannove novele bodo sooblikovali scenografija Sare Slivnik, ki je na sugestiven način pričarala italijansko plažo iz tridesetih let prejšnjega stoletja, kostumi Jelene Proković, izvirna glasba Boštjana Gombača in koreografije Maše Kagao Knez, medtem ko je oblikovalec svetlobe Jaka Varmuž.

V ansamblu SSG je trenutno peščica igralcev, zato imamo to čast, da skoraj v vsaki produkciji delamo z gostujočimi kolegi, je dejal Primož Forte, ki v predstavi igra natakarja Maria: včasih se bolj ali manj zaljubimo, tokrat je bilo res lepo delati s skupino “profesionalcev z dušo”, je dejal.

Tudi ostali nastopajoči so pohvalili odlično ekipno in koordinirano delo. Nekateri so se prvič preizkusili na tržaškem odru, na primer Primož Vrhovec, ki igra inšpektorja, za druge je bila uprizoritev Mannove novele prijetna vrnitev - na primer za Tržačanko Lučko Počkaj (gospa Angiolieri) in Franka Korošca (direktor hotela), pa tudi za Primoža Ekarta (Thomas Mann), ki se v Trst vrača po več desetletjih. Med letoviščarji sta tudi Silvestra in Guiscardo oziroma Tina Gunzek in Francesco Borchi, na plaži pa ob igralcih nastopa harmonikarka Ivana Kresevič.

Zaključno presenečenje

V predstavi “nastopa” tudi pištola in po 40 letih bo še zadnjič poskrbela, da bo rekvizit v pravem trenutku na odru, vodja predstave Sonja Kerstein. Po okrog 230 premierah se bo namreč po Mariu in čarodeju upokojila. Pred tem je naročila tudi rezervno pištolo. “Zmeraj me je bilo strah, da prva ne bi streljala,” je priznala inšpecientka in rekviziterka, ki jo je ekipa včeraj povabila na oder in nagradila z aplavzom. Za dober uspeh predstave je pomemben prav vsak detajl. Tudi pištola, ki strelja ob pravem trenutku.

Po petkovi premieri (ob 20. uri) bodo ponovitve v Trstu na sporedu še 22. in 23. aprila ter 5., 6. in 7. maja. Dan kasneje, 8. maja, pa bo Mario in čarodej zaživel tudi v goriškem Kulturnem domu.

POLJANKA DOLHAR, Primorski dnevnik


Najbolj brano