Od IX. korpusa do spletnega odra

Začasna selitev v spletno rezidenco ni ravno najbolj zaželena možnost za gledališke ustvarjalce in delavce, a se je v danih razmerah izkazala kot dragocena priložnost. Stik z občinstvom je temeljnega pomena: ko pa je neposredni stik v dvoranah prepovedan, so tudi drugi načini povezovanja dobrodošli. Zato so primorska gledališča ponovno združila moči in tokrat ustvarila spletno pobudo, katere rdeča nit so koprodukcije.

Kralj Richard tretji, prva koprodukcija gledališč iz Trsta in Nove 
Gorice, je nastala leta 1997. Foto: arhiv sng ng
Kralj Richard tretji, prva koprodukcija gledališč iz Trsta in Nove Gorice, je nastala leta 1997. Foto: arhiv sng ng

Slovensko stalno gledališče, Slovensko narodno gledališče Nova Gorica in Gledališče Koper imajo za seboj dolgo vrsto sodelovanj v različnih kombinacijah in v predstavah za vse generacije. Iz tega arhivskega zaklada so izbrala pet predstav, ki jih predvajajo ob nedeljah ob 18. uri na družabnem omrežju facebook in s povezavami na svojih spletnih straneh.

Od spletnih Baruf ...

V nedeljo, 8. novembra, se je zastor dvignil nad predstavo, ki je leta 2018 prejela nagrado Tantadruj - Barufe v režiji Vita Tauferja. Izvirna severnojadranska različica Goldonijeve komedije Le baruffe chiozzotte (1762) o “hrupni druščini ribičev, mornarjev in žensk, ki nimajo drugega kraja za pogovor, razen ulice” je navdušila mednarodno občinstvo s svojo avtentičnostjo, nenavadno energijo in večjezičnim besedilom, ki je poudarjalo pripadnost vsem sodelujočim državam. Gostovala je na mnogih festivalih v Sloveniji, na Hrvaškem, v Črni gori in Srbiji. Kdor je predstavo “doživel na terenu”, se je prav gotovo veselil priložnosti, da se je ponovno nasmejal ob mojstrskih izvedbah adrenalinsko nabite igralske ekipe. Število ogledov je potrdilo priljubljenost predstave, saj je doseglo kar 778 uporabnikov.

Spletni niz se je 15. novembra nadaljeval s predstavo Kralj Richard Tretji, ki se je leta 1997 zapisala v zgodovino tržaškega in novogoriškega gledališča kot njuna prva koprodukcija. Gledalci so v gledališkem listu lahko prebrali uvodnika obeh takratnih direktorjev, Sergija Pelhana in Miroslava Košute. Ustvarjalci so predstavo idealno posvetili Jožetu Babiču zaradi velikih zaslug pri povezovanju obeh gledališč. O skupnem kulturnem prostoru in o vlogi sodelujočih gledališč je Pelhan v uvodniku napisal: “Njuna funkcija že dolgo ni več samo ohranjanje in obramba slovenskega jezika in nacionalnega prostora. Gledališči sta postali kulturna subjekta: razvili sta se v pomembni ustvarjalni ustanovi, za kateri vse bolj postaja značilna umetniška moč in zrelost. S prevajanjem dramskih besedil iz italijanščine v naš jezik, predvsem pa z njihovo kvalitetno izvedbo nista le dosegli kakovostne ravni drugih slovenskih gledališč temveč sta postali tudi v italijanskem kulturnem prostoru upoštevani ustanovi.(...) Sodelovanje obeh gledališč pa je tista vez, ki se je pletla od same ustanovitve obeh ustanov. Ali celo prej, kajti primorski igralci so bili združeni že v gledališki skupini IX. korpusa med drugo svetovno vojno in so bistveno zaznamovali umetniške začetke SSG Trst ter dali velik prispevek tudi k razvoju PDG Nova Gorica.”

Košuta je o takrat “novi” temi sodelovanja med gledališči napisal: “S koprodukcijami smo začeli pred dvema letoma s Stalnim gledališčem Furlanije-Julijske krajine in potem, z drugačnim izhodiščem, še z drugim tržaškim gledališčem La Contrada. Na ta način si je mogoče zamisliti tudi uprizoritve temeljnih del svetovne dramatike, ki so nam bila že dolgo nedostopna. Samo v sodelovanju s PDG smo letos lahko vpisali v svoj repertoar tolikšno predstavo, kot je Shakespearov Kralj Richard Tretji.” Predstava je navdušila namreč z nadpovprečno veliko zasedbo, v kateri je v naslovni vlogi igral Bine Matoh. Režijo je podpisal Mile Korun.

Tej “fascinantni viziji človeškega zla kot najodločilnejše sile usode posameznika in skupnosti” je 22. novembra sledila na spletnem odru predstava Za blagor vseh ljudiFrancesca Randazza (v prevodu Marka Sosiča). Tokrat je šlo za koprodukcijo med novogoriškim in koprskim gledališčem, v režiji Nenni Delmestre. To gledališko razmišljanje o meji in o pojmu “tujca” je lani gostovalo tudi v tržaškem abonmaju.

... do Gospe ministrice

29. novembra bo nastopil čas za smeh s komedijo Duohtar pod mus!Iztoka Mlakarja po Molierovih motivih. Uprizoritev v primorskem duhu režiserja Vita Tauferja je postala uspešnica o večni težavi reševanja ljubezenskih bolečin.

Spletni niz Koprodukcije primorskih gledališč se bo 6. decembra zaključil z Gospo ministricoBranislava Nušića. Režiser Dušan Jovanovič je postavil na oder mojstrovino srbskega komediografa, ki se posmehuje malomeščanskemu povzpetništvu z zgodbo soproge državnega uradnika, ki po padcu vlade postane minister.

S koncem cikla koprodukcij za odraslo občinstvo, se bo skupni projekt sodelujočih gledališč nadaljeval do božičnih in novoletnih praznikov s predstavami za otroke in mladino, vselej v znamenju koprodukcij in tokrat tudi s sodelovanjem Narodne in študijske knjižnice.


Preberite še


Najbolj brano