Alfa Romeo je imela tudi katrco

Malo manj znan podatek v bogati zgodovini Alfe Romeo je tudi ta, da so kratek čas izdelovali legendarnega Renaulta 4 oziroma nam bolj poznano katrco. Razlog za takšno odločitev je zelo zanimiv.

Za primerjavo: katrco so  pri nas, takrat še v ljubljanskem Litostroju, začeli izdelovati šele leta 1969. 
Tri leta kasneje se je  proizvodnja premaknila v Novo mesto, pod okrilje podjetja IMV. Foto: Alfa Romeo
Za primerjavo: katrco so pri nas, takrat še v ljubljanskem Litostroju, začeli izdelovati šele leta 1969. Tri leta kasneje se je proizvodnja premaknila v Novo mesto, pod okrilje podjetja IMV. Foto: Alfa Romeo

Marca 1957 so večje evropske države podpisale trgovski sporazum, ki je omogočil prost pretok blaga, a z eno težavo: Italija je protekcionistično močno obdavčila vsa uvožena vozila, razen v primeru, če so bila do konca sestavljena v Italiji. Volkswagen je šel takoj v akcijo in odprl tovarno na Siciliji. Ford jo je nameraval postaviti blizu Neaplja. Ker so šli tekmeci Fiatu močno v nos, so jim začeli metati polena pod noge in lobirati, da bi država tujim podjetjem povišala položnice za vodo, elektriko in plin. Volkswagen in Ford sta se kmalu predala, a Renault se ni.

Maurice Bosquet, takratni šef službe za zunanje odnose, je dobil idejo. Šel je v Torino k šefu Fiata in mu predlagal sodelovanje, da bi skupaj v Italiji odprli tovarno za končno montažo Renaultovih vozil. Direktor o tem ni želel niti slišati in je Bosqueta nagnal iz pisarne.

Francozom je tako ostala samo še ena opcija, da bi se povezali z italijanskim državnim podjetjem in s tem prišli pod protekcijo pred konkurenco. To je bil Alfa Romeo. Pogajanja so potekala v največji tajnosti in z največjo možno hitrostjo, saj so se pri Alfi Romeu mož iz Fiata neizmerno bali. 1. oktobra 1958 so tako podpisali pogodbo in takoj začeli s proizvodnjo Renaultovega modela dauphine v Alfini tovarni Portello v Milanu.

Čez čas so se začela trenja med družino Agnelli in raznimi direktorji, saj so se bali, da bi se Francozi preveč zažrli v Alfine in Fiatove prodajne številke. Po različnih dogovorih in spravi so se odločili, da bodo v mestu Pomigliano d'Arco pri Neaplju, kjer so izdelovali med drugim tudi modele 33, 155, 145, 156 in 159, začeli s proizvodnjo novega francosko-italijanskega modela Alfa Romeo R4. Kmalu so se začele težave s kakovostjo izdelave. Francozi so obtoževali Italijane in ti njih, da jim dostavljajo neprimerne dele. 29. marca 1963 so inženirja Sassija, šefa tovarne v Pomiglianu, poklicali na zagovor. Zagroženo mu je bilo, da v kolikor se proizvodnja takoj ne uredi, bo država odpravila davek na uvoz vozil in italijansko-francoska naveza bo propadla.

Konec po dobrem letu proizvodnje

Zatem je država na Fiatovo pobudo spremenila sistem obdavčitve iz prostornine motorja na dolžino avtomobila. To je bil davek namenjen uničenju modela R4, saj sta bila glavna konkurenta Fiat 500 in 600 oba krajša in sta padla v nižji (bistveno cenejši) razred obdavčitve. Renault se je tako odločil, da se tega ne gre več in leto pozneje so proizvodnjo ugasnili.

Med letoma 1962 in 1964 je Alfa Romeo izdelala 41.809 modelov R4. Ko so Francozi odšli, so se v isti tovarni začele priprave na proizvodnjo legendarnega modela alfasud. Proizvodnja je trajala kar dvanajst let in nato še šest let za model sprint, ki so ga izdelovali na osnovi prej omenjenega modela. Skupno so jih prodali več kot milijon.

ERIK JAKŠA, Alfa Romeo klub


Najbolj brano