Danes se za vozila začenja zimska sezona

Od danes morajo biti vsa vozila po zakonu opremljena z zimsko opremo. Podnebnim spremembam navkljub se prihodnje dni obeta tudi bolj zimsko vreme, v katerem bo ta oprema tudi dobrodošla. Policisti že preverjajo, ali so vozniki poskrbeli za zimsko obutev svojih vozil. Izjema ostaja priobalni pas.

Vozniki, ki še niso poskrbeli za menjavo pnevmatik, naj to storijo 
čim prej. Foto: STA
Vozniki, ki še niso poskrbeli za menjavo pnevmatik, naj to storijo čim prej. Foto: STA

Pozimi, ko so vremenske razmere nepredvidljive, morajo udeleženci v prometu, predvsem vozniki motornih vozil, računati na hitre spremembe voznih razmer. “Ob spremenjenih voznih razmerah je temeljni pogoj za varno udeležbo v prometu ustrezna zimska oprema vozila,” je nedavno opozoril vodja sektorja prometne policije na generalni policijski upravi Ivan Kapun.

Kdaj postanejo razmere zimske?

V skladu z zakonodajo se na slovenskih cestah pozimi, med 15. novembrom in 15. marcem, kot ustrezno zimsko opremo šteje, če je vozilo opremljeno s štirimi zimskimi pnevmatikami. Alternativa temu so letne pnevmatike in v prtljažniku snežne verige. Vendar zimske razmere, ko se sneg oprijema vozišča in ni več stika pnevmatike z asfaltno podlago, ko je na cesti led in podobno, lahko nastopijo tudi pred ali po teh datumih. Tako je bilo, na primer, konec aprila 2016, ko je v precejšnjem delu Slovenije močno snežilo.

Tudi ob morju zimske gume niso odveč

Čeprav na priobalnem pasu zimske gume niso obvezne, jih na koprski policijski upravi priporočajo tudi vsem Primorcem, še posebej, če se vozijo tudi v notranjost države. Ob slovenskem morju je dovolj, da tudi pozimi domačini vozijo z letnimi gumami, z najmanj tremi milimetri globine kanalov dezena. Če pa ob morju zapade sneg, morajo tudi Primorci uporabiti zimsko opremo, opozarja tiskovna predstavnica PU Koper Anita Leskovec. Torej zimske gume ali letne z verigami ustreznih dimenzij. V primeru oviranja prometa zaradi nepopolne opreme je globa 500 evrov.

V teh dneh so temperature za ta letni čas še relativno visoke, vendar vremenoslovci že v prihodnjih dneh napovedujejo ohladitev. Za vožnjo je lahko nevarna že kombinacija megle, dežja in nizkih temperatur, zaradi katere lahko površina cestišča hitro zaledeni. Po opozorilu AMZS zima vsako leto, kljub številnim nasvetom medijev in opozorilom pristojnih služb, najbolj preseneti in prizadene tiste, ki ta najzahtevnejši letni čas podcenjujejo ali pa avtomobila niso pripravili na zimske razmere.

Na AMZS še opozarjajo, da zime pri nas ne gre podcenjevati, saj se zadnja leta vreme spreminja. Vozniki, ki do zdaj še niso zamenjali pnevmatik, naj to storijo čim prej, in sicer pri strokovno usposobljenem vulkanizerju. Pozorni naj bodo na globino profila na zimskih pnevmatikah, v mislih pa naj imajo tudi njihovo starost. Starejša pnevmatika se namreč prav tako slabše odziva na poledici ali snegu.

Menjava pnevmatik ni dovolj za varno vožnjo

Priprava avta na zimo pa ni le namestitev zimskih pnevmatik. Mraz in slabo vreme sta dejavnika, ki posežeta tudi v delovanje motorja, mehanike in vplivata na vidljivost.

V zimskem času so dnevi krajši, zato naj vozniki poskrbijo, da bodo na avtomobilu delovale vse luči. Za vidljivost v prometu je še posebej pomembna osvetlitev zadnjega dela avtomobila. Na svetlobna telesa zadaj vozniki pogosto pozabijo, opominjajo v AMZS.

“Luči ne delajo brez elektrike, akumulator in mraz pa nista prijatelja. Pri temperaturi okoli ničle ima ta pomembni motorni zalogovnik energije le 80 odstotkov svoje nazivne zmogljivosti, pri minus 20 stopinjah Celzija pa samo še 50 odstotkov. Zato obvezno preverite stanje akumulatorja oziroma raven elektrolitske tekočine v celicah,” svetujejo strokovnjaki AMZS.

Predlagajo preprost test delovanja akumulatorja: v temi pri ugasnjenem motorju za nekaj minut prižgite luči, velik porabnik so zlasti halogenske. “Če bodo luči ob prižganem motorju svetile opazno svetleje, akumulator ni v najboljši formi in ga je bolje zamenjati,” pojasnjujejo.

Vozniki naj bodo pozorni tudi na tekočine v avtomobilu. “Če je treba, dolijte hladilno tekočino za nizke temperature, da preprečite zmrzovanje v sistemu za hlajenje motorja. Obvezno preverite stanje naprave za pranje stekel in ne pozabite doliti čistila, ki mora biti primerno za uporabo tudi pri temperaturah, ki sežejo do minus 20 ali minus 30 stopinj Celzija.”

Pripravljeni morajo biti tudi vozniki

Ceste so pozimi pogosto mokre in umazane, zato je poleg čistila dobro preveriti še metlice brisalcev. Pozimi v avtomobilu lahko pridejo zelo prav tudi sicer neobvezni pripomočki, kot so strgalo za led, metlica za sneg, zložljiva lopata, svetilka, dodatne rokavice, odeja in še kakšen rezervni kos toplega oblačila, če prtljažnik dopušča.

Na vožnjo v zimskih razmerah se morajo pripraviti tudi vozniki. Zavedati se morajo, da lahko potovanje traja dlje. Poleg tega v AMZS še opozarjajo: “Zavedajte se, da nekateri aktivni varnostni sistemi za preprečevanje naleta v gosti megli ali močnem sneženju delujejo omejeno ali celo ne delujejo, če radar ali kamero pokrije sneg. Zato spremljajte in nikakor ne ignorirajte opozoril, ki jih sporoča avtomobil.”

Voznikom svetujejo, naj se po potrebi na varnem mestu ustavijo, očistijo kamero, radarski senzor, brisalce in robove vetrobranskega stekla. Na dolgi poti pa naj raje prej poiščejo bencinski servis in dotočijo gorivo, da ne bi zašli v težave in v zastoju ostali brez goriva, posledično pa tudi brez vira ogrevanja. Posebej pozorni morajo biti vozniki električnih avtomobilov, ki so še bolj občutljivi na mraz in zimske razmere. “Ogrevanje kabine s toplotno črpalko porablja elektriko, več energije pa pri vožnji po snegu zaradi zdrsov in večjega kotalnega upora zahteva elektromotor. Vse to lahko za polovico zmanjša doseg,” še opozarjajo.


Komentar novinarja

Silva Križman

Vozila že, kaj pa ceste in vozniki?

Danes se “po črki zakona” začenja prometna zima. Ob pogledu na termometer se bo marsikdo nasmehnil in se vprašal, ali je sploh smiselno, da ima na avtu zimske gume. Drugi računajo na to, da jih policisti ne bodo ustavili in se vozijo z avti, ki so, kakršni so, z gumami na spodnji meji še sprejemljivega ali pod njo. Pač v slogu: dokler gre, gre. Na srečo je takšnih voznikov v zadnjih letih vse manj, saj jih je večina dojela, da predpisi niso namenjeni le temu, da bi policisti lovili kršitelje ...

Preberi več

Najbolj brano