Pomlad na opernem odru

Z novo premiero prihaja v vhodno avlo SSG tudi nova razstava, ki bo tokrat počastila vrhunce operne glasbe s tržaškim predznakom. Pokrajinski muzej Koper bo postavil namreč potujočo razstavo o pevki Kseniji Vidali, ki se je rodila v Škednju leta 1913 istrskim staršem.

Ksenija Vidali v vlogi Mimi v operi La Bohème Giacoma Puccinija, s katero je debitirala 
2. maja 1947 v ljubljanski Operi.  Foto: arhiv SSG
Ksenija Vidali v vlogi Mimi v operi La Bohème Giacoma Puccinija, s katero je debitirala 2. maja 1947 v ljubljanski Operi.  Foto: arhiv SSG

Na dvojezičnih razstavnih panojih avtorici razstave Tanja Jakomin Kocjančič in Tina Novak Pucer predstavljava življenje in delo pomembne primorske umetnice, ki je svojo glasbeno pot začela že kot deklica v Trstu, od koder jo je želja po glasbenem delovanju na večjih odrih najprej vodila v ljubljansko Opero, kjer je debitirala 2. maja 1937 z vlogo Mimi v La Bohème Giacoma Puccinija. V ljubljanski Operi je naštudirala 26 vlog in ostala do pomladi 1946, ko je sprejela odločitev o odhodu, kateremu je botrovalo več razlogov, kar je razbrati tudi iz njene osebne korespondence z Demetrijem Žebretom, ki jo hrani Slovenski gledališki inštitut.

Ključna pa je bila njena želja, da se pevsko izpopolni in preizkusi na novih odrih. Glasbeno pot je nadaljevala v Milanu, kjer je od leta 1946 študirala petje pri priznanem pedagogu, baritonistu Emiliu Ghirardiniju. V svoji umetniški karieri je nastopala s slavnimi opernimi pevci, kot so Beniamino Gigli, Mariano Stabile in Giuseppe Di Stefano, ter osvajala občinstvo in glasbene kritike po večjih opernih hišah v Italiji, Španiji, na Portugalskem, v Tuniziji, Avstriji in Švici. Tedaj je gostovala tudi v ljubljanski Operi in v drugih opernih gledališčih: v Trstu, Mariboru, Zagrebu, Beogradu in na Reki, med drugim tudi v prenovljenem gledališču Adelaide Ristori v Kopru s Prodano nevesto Bedricha Smetane maja 1949.

Potujoča razstava z naslovom Pomlad na opernem odru bo na ogled v Slovenskem stalnem gledališču v Trstu od 5. aprila do 28. junija v urnikih odprtja gledališča.

Po letu 1957 je število njenih nastopov upadlo, aprila 1960 pa se je po obdobju prijateljevanja in občasnega skupnega življenja odločila za poroko z Demetrijem Žebretom, ki je bil takrat že direktor ljubljanske Opere. Tedaj se je Ksenija Vidali odpovedala solističnim nastopom v ljubljanski Operi. Po soprogovi smrti leta 1970 se je posvetila pedagoškemu delu, poučevanju mladih pevcev in izpopolnjevanju že uveljavljenih. Iz njene šole je izšla vrsta priznanih opernih umetnikov, k njej pa so prihajali tudi nekateri priznani pevci zabavne glasbe.

Svojo pevsko kariero je končala po dobrih dvajsetih letih in je vsaj v širši javnosti šla v “pozabo”, kar je zaznati tudi v njenih besedah “kriv je tisti, ki je odsoten ... Ljudje počasi pozabijo nate …”. Njena bogata življenjska pot se je sklenila 18. julija 2004 v Mariboru.

Več je o življenju in umetniški poti Ksenije Vidali predstavljeno na razstavnih panojih, ki jih dopolnjuje avdiovizualno gradivo RTV Slovenija, posneto na njenem domu ob njeni 90-letnici leta 2003. Potujoča razstava z naslovom Pomlad na opernem odru bo na ogled v Slovenskem stalnem gledališču v Trstu od 5. aprila do 28. junija v urnikih odprtja gledališča.


Najbolj brano