Poetično, koreografsko, telesno

Predstava O snegu in ljubezni, ki jo je po adaptaciji romana Marka Sosiča režiral Tadej Pišek, bo maja zaključila abonmajski program v dvorani Slovenskega stalnega gledališča v Trstu, a ima za seboj že dolgo pot.

Pred in po nastopu na pomembnih državnih in mednarodnih 
festivalih bo predstava O snegu in ljubezni zaživela na tržaškem 
odru.  Foto: Luca Quaia
Pred in po nastopu na pomembnih državnih in mednarodnih festivalih bo predstava O snegu in ljubezni zaživela na tržaškem odru.  Foto: Luca Quaia

Debitirala je kot “predogled” junija lani na vrtu muzeja Sartorio v Trstu, kjer je sodila v program festivala tržaških gledališč Let’s play, a tudi v gala večer ob podelitvi nagrad Tantadruj 2023. Koprodukcija SSG in Zavoda Godot je nato odplula iz rodnega mesta avtorja in je gostovala na slovenskih odrih ter tudi na odru mednarodnega festivala Teatro Nudo v Milanu.

Junija letos bo predstava tudi del tekmovalnega programa Borštnikovega srečanja v Mariboru. Selektor osrednjega slovenskega gledališkega festivala Blaž Lukan je ob razglasitvi izbranih uprizoritev med drugim povedal, da so ga nagovorile predstave, “ki poskušajo artikulirati tudi svet zunaj teksta in za to artikulacijo iščejo nova izrazna sredstva”.

O snegu in ljubezni je prav gotovo predstava, ki išče sporočila onkraj besede, saj so jo izvajalci oblikovali kot koreografsko pripoved, v kateri sta gib in beseda enakovredna. Tudi glasba ima pomembno vlogo: za to uprizoritev jo je napisal Marjan Peternel, ki sodeluje z igranjem v živo. Nositelji hibridne naracije pa sta poleg Tadeja Piška tudi Mojca Špik in Inan Du Swami. Njihovo posredovanje različnih nivojev dogajanja, dejanj, misli in spominov obarva vsebine teksta, ki govori o radikalizaciji stališč, pomanjkanju dialoga in problematičnih družinskih odnosih.

Tadej Pišek: Predstava kot plod raziskovalnega procesa

Pred nastopom v sklopu rednega tržaškega abonmaja (od 10. maja) smo z režiserjem Tadejem Piškom potegnili črto pod prve mesece življenja predstave in smo pobliže spoznali koreografsko-gibalni slog, ki ga ekipa uporablja v tej uprizoritvi.

Kako se slog Zavoda Godot odraža in zrcali v tej predstavi?

“Predstava je nastala kot produkt raziskovalnega procesa. Glede na to, da smo si tokrat za osnovo izbrali precej kompleksen in razplasten roman, nam je ustvarjanje te predstave predstavljalo velik izziv. Kar nekaj časa smo iskali ključ uprizoritve in zares sem bil srečen, da nam je uspelo narediti predstavo, v kateri zazveni Markova poetika in njegov čudoviti jezik.”

Kdaj in zakaj ste se približali fizičnemu gledališču in s katerim področjem fizičnega gledališča se ukvarjate?

“Zavod Godot v zadnjih letih raziskuje uprizoritveno govorico, ki prepleta dramsko in fizično gledališče. Svoj umetniški pogled združujemo dramski igralci in režiserji ter profesionalni gibalci, plesalci in akrobati. Skupaj smo ustvarili predstavo En K te gleda, ki je nastala po motivih novele Preobrazba Franza Kafke in je na lanskem Borštnikovem srečanju prejela posebno nagrado strokovne žirije. Poleg predstav za odrasle smo skupaj naredili tudi dve predstavi za otroke: akrobatsko predstavo Evolucija, ki je na otroškem festivalu v Velenju prejela kar dve nagradi, med drugim tudi nagrado za najboljšo predstavo v celoti, in plesno predstavo Fantek in punčka. V vseh predstavah kombiniramo različne performativne tehnike, s katerimi želimo naše notranje svetove, razmišljanja in doživljanja dramskih likov oživeti na odru.”

Kaj dodaja ali nadomešča fizična govorica v vaši gledališki naraciji?

“Predstava O snegu in ljubezni je nastala po romanu Marka Sosiča z naslovom Kratki roman o snegu in ljubezni. Režiserka ideja je bila, da gosto in poetično govorico, ki je značilna za Markov literarni opus, izrazimo kot kombinacijo govora, žive glasbe, plesa in telesne govorice. Intimni odnos staršev je tako skoraj v celoti upodobljen skozi odrski gib, notranji svetovi likov skozi glasbo, govor pa podčrtuje narativno plat uprizoritve.”

Kako je občinstvo sprejelo predstavo v Milanu?

“Predstava je bila na festival Teatro Nudo, ki poteka v organizaciji Spazia Nohma teatra in milanske občine, sprejeta med 14 predstav z vsega sveta, ki so se uvrstile v tekmovalni program. Posebnost festivala je, da poteka od oktobra do junija, v tem času se zvrstijo vse predstave, podelitev nagrad pa je na otvoritvi prihodnjega festivala v oktobru. Letos so se uvrstile predstave iz Venezuele, Kitajske, Koreje, Francije, Danske, Norveške in drugih držav. Naša predstava je bila izjemno lepo sprejeta tako med gledalci kot kritiki, odigrali smo dve razprodani ponovitvi, ki si ju je skupno ogledalo 800 gledalcev.”


Najbolj brano