Brat in sestra Wachovski: od navidezne resničnosti do Jupitra

Katero tabletko izbereš - resničnost ali sanje? Na tej točki izbora tabletke se zares začne film Matrica (The Matrix), ki še vedno velja za enega pomembnejših ali slavnejših ZF-filmov zadnjih desetletij. Film je pomenil največji preboj režiserske dvojice, ki se je tedaj (leta 1999) še predstavljala kot brata Wachovski. Pravkar k nam prihaja njun zadnji film, Jupiter v vzponu (Jupiter Ascending).

Jupiter v vzponu
Jupiter v vzponu 

Njuna celovečerna režiserska pot se je začela leta 1996 s filmom Bound, kriminalko, v kateri istospolno razmerje ni v središču pozornosti - ni vzpostavljeno kot vredno opravičevanja ali sladostrastnega draženja. Ta film, načeloma dobro sprejet tako pri kritikih kot gledalcih, je tlakoval pot do vsem znanega velehita s Keanujem Reevesom v glavni vlogi. Matrica se zgleduje po sicer znanem ZF-vprašanju: je resničnost, v kateri živimo, resnična ali je le iluzija? Pisatelju Phillipu K. Dicku bi tematika gotovo ustrezala, William Gibson se je ne bi branil. A film je bil prav tako priljubljen, ker je mešal razmišljanje z vplivom animejev in kung fu filmov; izpadel je kot neke vrste razmišljujoč borilni film.

Prvemu filmu sta sledili dve manj priljubljeni nadaljevanji; blockbusterska logika množičnih katarzičnih obračunavanj in nekaj na slepo nastavljenih filozofskih ulic so bile med glavnimi tarčami kritik. Resnici na ljubo filma premoreta dobre scene - le prekrite so z grmadami drugih bistveno manj pomembnih odlik. Na nek način se skoraj vse nadaljevalno delo režiserske dvojice suče okoli vprašanja iskanja ravnotežja med osebno vizijo in blockbustersko logiko.

Morda je poglavitni problem brata in sestre Wachovski v tem času, da sta še vedno pod pritiskom, da morata najti nov veliki hit. Film V kot vroče maščevanje (V For Vendetta) je bil poln njunega producentskega vpliva in vsaj do neke mere čutimo vizualni stil. Tudi ta film ni tako zelo slab, kot so pravili nekateri - in podobno velja za naslednjega, Speed Racer. Še en izdelek, oblikovan po vplivu animejev, je bil v času prihoda v kina obsut z gnilimi paradižniki. Zdaj ga mnogi kritiki nameščajo na police, označene z napisom nezasluženo prezrt. Atlas oblakov (Cloud Atlas) trpi zaradi podobne zgodovine sprejemanja - predolg, preveč nenavaden. Posneti ga je pomagal Tom Tykwer. Filmu to sicer ni preveč pomagalo.

Družbo je sicer medtem izzivalo njuno osebno življenje. Larry je postal Lana. Lana je zdaj prva zares slavna hollywoodska režiserka, ki je umetno spremenila spol.

Film, ki pravkar prihaja v kinematografe, Jupiter v vzponu (Jupiter Ascending), je medgalaktična ZF-pravljica s pridihom slutenj na Peti element (The Fifth Element) in pravzaprav ne daje upanja, da se bo zgodilo kaj drugače. Film bi že moral biti na sporedu kinematografov, a je bil umaknjen in prestavljen; tovrstna dejanja ponavadi nimajo dobrega predznaka.

A zgodba je pravzaprav zanimiva. Dekle Jupiter sanja o boljši usodi, medtem ko dela kot čistilka; potem izpade, da je v resnici kraljica medgalaktičnega cesarstva. Od njene odločitve je odvisno vse. Zanimivo postane, če zgodbo interpretirate na naslednji način: bila je nihče, potem je postala ženska. Na nek način je spet zastavljeno vprašanje: kaj je resničnost?

V filmu igrajo Mila Kunis, Channing Tatum in Eddie Redmayne, ki pravkar osvaja mnoge nagrade kot filmsko utelešenje profesorja Stephena Hawkinga.

PETER ZUPANC


Najbolj brano