Sajeta za radovedne in kritične

Za razliko od ostalih žanrsko profeliranih poletnih festivalov na tolminskem Sotočju ostaja najstarejši, Kreativni tabor Sajeta, svojstven ustvarjalno eksperimentalni fenomen z največjim številom delavnic in nadžanrsko glasbo, ki raziskuje. Vrhunec petdnevnega dogajanja je pripadel vrnitvi prenovljene Borghesie, ki je predsinočnjim upravičila pričakovanja.

TOLMIN > Mitološko tolminsko bitje Sajeta seka s strelami in ostaja neulovljivo in nevidno. Podobno tudi po njej imenovani festival vztraja pri kreativni in žanrski neulovljivosti, je pa postal v širšem prostoru še kako viden oziroma opazen.

Že poldrugo desetletje je zatočišče številnih, ki se želijo vsaj za nekaj dni umakniti od ponorelega sveta in so kritični do zaukazanih pravil igre, ki jih na vseh področjih, tudi v glasbi, vsiljujejo krogi z denarno močjo.

V četrtek popoldne je na Sotočju, s pogledom na nežno meglico nad Tolminko in Sočo sproščeno vrvelo. Medtem ko se je skupina fantov in deklet preizkušala v jogi, so drugi klesali lesene skulpture, tretji raziskovali zvoke, v javni debati pa so razmišljali o fenomenu festivalizacije kulture, ki še kako zadeva tudi Tolmin in njegovo festivalsko prizorišče Sotočje.

“Sajeta je bila pred poldrugim desetletjem eksperiment in hkrati predhodnica današnjih množičnih festivalov, po katerih je Tolmin prepoznaven po celem svetu. Nekoč plaža za Tolmince je zdaj cel mesec bolj ali manj zaprto prizorišče, kar nekatere tudi moti,” je razmišljal Miha Kozorog, “doktor za festivale”, ki je o tem fenomenu izdal že dve knjigi. Organizator najbolj množičnega festivala Metaldays Roman Fileš pravi, da bodo po zgledu Sajete tudi metalce poskušali pritegniti v ustvarjalne delavnice, ker njihovi stalni obiskovalci hrepenijo po novostih v spremljevalnem programu. Metalci se torej od Sajete tudi učijo. Marko Brecelj je v svoji kritični maniri opozoril na premoč denarja v glasbi in na dragocenost festivalov, ki nadžanrsko povezujejo. Skupaj so ugotavljali, da bi morala Slovenija slediti evropskim državam, ki manjše ustvarjalne festivale z okoli 300 do 500 obiskovalci dnevno, kot je v primeru Sajete, oprostijo prispevkov za avtorske pravice.

“Ko smo konec 90. let z društvom Karma komaj začeli s Sajeto, smo imeli v mislih povezovanje ustvarjalnih na enem prostoru. Takoj so se nam pridružili podobno misleči iz vse Slovenije in prav veseli me, da prvotna ideja ni izpuhtela,” je zadovoljen pobudnik Sajete Domen Jeriha Perinčič. Od začetka je zraven Samo Kutin, ki vodi glasbeno delavnico: “Letos se veselim velikega zanimanja, končno so prišli zraven tudi tolminski otroci. Jutri ob 18. uri bomo predstavili naše raziskovanje. Igrali bomo na improviziranih glasbilih in dirigirali,” vabi na glasbeni dogodek.

Na letošnjem kreativnem taboru je ponovno kritično razsajal “bosanski psiho” Damir Avdić, predstavili so se še italijanska skupina Hobocombo, tolkalec Francesco Cusa z zasedbo The Assassins, vokalistka Irena Tomažin, japonski pevec Damo Suzuki, nemški trio Camera, finski inovator Mika Vainio, v Berlinu živeči libanonski producent Morphosis, italijanska zasedba Top Banana, poljsko-iranska naveza Dus-Ti ter srbski duo Ti. Sajeta se bo jutri zaključila s predstavitvijo dela ustvarjalnih delavnicah in regeneracijo organizatorjev in obiskovalcev.

Mentor zvočne delavnice Boštjan Leskovšek pa upa, da tudi s to delavnico med mladimi spodbujajo radovednost. Snemajo zvoke iz narave in dogodkov, usmerjeni so tudi na neprijetne.

Kot pravi predsednik Zveze tolminskih mladinskih društev in vodja kreativnega tabora Janez Leban, so se letos posebej veselili vrnitve kultne Borghesie, ki je s sedemčlansko zasedbo v četrtek zvečer upravičila pričakovanja. “Suvereno so zveneli, nam Tolmincem je v čast, da so pri nas predstavili prenovljene komade in nov album In človek je ustvaril boga. Tri dni so ostali v Tolminu in delali v Minku,” je zadovoljen s sodelovanjem. Kot pravi, je prav Borghesia s svojo glasbo pisana na kožo Sajete. Letošnji festival je morda bolj rockovsko usmerjen, toda tudi v tej glasbi od vsega začetka sledijo kreativnemu, tako imenovani krautrock psihadeliji. Od vsega začetka predstavljajo tudi sodobno elektronsko glasbo. Ko razmišlja o načrtih za naprej, pa Leban upa, da bodo obstali in napoveduje večje sodelovanje s podobnimi festivali v evropskem prostoru.

Po odprtju razstave fotografij o vrnitvi Borghesie je v sredo zvečer nastopila skupina Trus! Njen član Marko iz Vrtojbe se tudi sicer že leta vrača na Sajeto in kot pravi, je to eden najboljših tovrstnih dogodkov daleč naokoli.

NEVA BLAZETIČ


Najbolj brano