Poklon maestru Antonu Nanutu

Festival Kogojevi dnevi se je v minulem tednu z dvema koncertoma poklonil spominu na v januarju preminulega dirigenta, domačina, Antona Nanuta, ki bi 13. septembra praznoval svoj 85. rojstni dan.

Simfonični orkester RTV Slovenija je na Kogojevih dnevih 
nastopil z dirigentom Francem Avsenekom in solisti. Foto: Foto Atelje Pavšič Zavadlav
Simfonični orkester RTV Slovenija je na Kogojevih dnevih nastopil z dirigentom Francem Avsenekom in solisti. Foto: Foto Atelje Pavšič Zavadlav

KANAL OB SOČI > Na dveh komornih koncertih, ki sta potekala v kanalski cerkvi in v ospredje postavila lepoto godalne igre, sta nastopila Godalni kvartet Dissonance in godalni ansambel Simfoničnega orkestra RTV Slovenija z dirigentom Francem Avsenekom in solisti.

Nastopajoči so z dirigentom Antonom Nanutom (1932-2017) v preteklosti sodelovali in ga tako spoznali s profesionalne plati. Obe zasedbi sta na program postavili dela skladateljev, ki so bila Nanutu pri srcu. Večino programa so predstavljala dela slovenskih skladateljev: kvartet Dissonance se je usmeril bliže današnjemu času, godalci orkestra RTV Slovenija pa so se ozrli nekoliko globlje v preteklost, v poznoromantični slog, v katerem so ustvarjali mnogi pomembni slovenski skladatelji z začetka 20. stoletja. Rdeča nit obeh koncertov je bil Marij Kogoj (1892-1956), primorski skladatelj, ki je zaznamoval Nanutovo poklicno pot, saj si je dirigent prizadeval za primerno strokovno ovrednotenje Kogojevega opusa.

Godalni kvartet Dissonance je predstavil program, ki se je kronološko od sodobnega pomikal h klasičnemu. Dobro uigran kvartet, ki ga sestavljajo člani Slovenske filharmonije, je očitno v odlični interpretativni formi, kar se je pokazalo v dobrih izvedbah z jasnim artikuliranjem in dodelanim fraziranjem. Kvartet je spretno izluščil najlepše estetske premise podanih tem, skladateljevih zamisli in umetniških namenov. Uvodoma je izvedel Scratch mednarodno uveljavljenega skladatelja Vita Žuraja, ki je z uporabo pizzicatov ustvaril nenavadno zvočno sliko, prežeto z ironijo. Z redko slišanim AndantejemMarijana Gabrijelčiča (1940-1998), skladatelja iz Gorenjega polja, ki je bil Nanutov prijatelj in soustanovitelj mednarodnega festivala Kogojevi dnevi, je kvartet poslušalce pomaknil v melodični koncept novoromantičnega s prvinami modernizma. Preko priljubljenega Andanteja Marija Kogoja, polnega patosa v svojem ekspresionističnem principu, je zasedba pripravila temelje za nastop dramatičnega osmega godalnega kvarteta Dmitrija Šostakoviča (1906-1975), ki je posvečen žrtvam fašizma. Zaključil pa je z renesanso, z Jacobusom Gallusom (1550-1591) in Ecce quomodo moritur iustus, ki je učinkovala kot simbolno sporočilo; zahvala in poklon veliki glasbeni osebnosti.

Prav tako ganljiv, čustven, tehtno izbran, premišljen in dobro pripravljen je bil program godalcev orkestra RTV Slovenija. Od Lucijana Marije Škerjanca (1900-1973) z v romantičnost zagledano Slovensko mašo za bariton z Matjažem Robavsom v solistični vlogi, Tremi pesmimi Marija Kogoja s sopranistko Sanjo Zupanič, ConcertinaSaše Šantla z violinistko Moniko Skalar pa vse do Gustava Mahlerja in Klavirskega kvarteta s harfistkama Sofijo Ristič in Anjo Gaberc se je v priredbah dirigenta Franca Avseneka prepletala interpretacija, ki je izvirala iz globoke in iskrene hvaležnosti glasbenikov. Ob navdahnjenih izvedbah, občutenemu podajanju glasbe in srčni igri je za konec zazvenela Cvetje v jeseniUrbana Kodra.

Koncerta sta bila častna glasbena poklona, ki sta spomnila, da smo v tem letu izgubili enega največjih slovenskih dirigentov.

METKA SULIČ


Najbolj brano