Lenarčič nad Sredozemljem in Alpami meri črni ogljik in saharski pesek (foto)

Pilot Matevž Lenarčič se je z ekipo Green Light World Flight lotil novega znanstveno-raziskovalnega projekta. Nad Sredozemljem bo zbiral podatke o črnem ogljiku in saharskem pesku, ki ju vetrovi prinašajo v Evropo, kjer se usedata na sneg in led v Alpah ter povzročata taljenje ledenikov. Z ultralahkim letalom dynamic WT 9 je s portoroškega letališča poletel dopoldne, za nalogo pa bo potreboval približno dva meseca.

Matevž Lenarčič bo v naslednjih tednih   meril koncentracije 
črnega ogljika in saharskega peska, ki ju vetrovi prinašajo v 
Evropo, kjer se usedata na sneg in led v Alpah ter povzročata 
taljenje ledenikov. Foto: Tomaž Primožič/Fpa
Matevž Lenarčič bo v naslednjih tednih meril koncentracije črnega ogljika in saharskega peska, ki ju vetrovi prinašajo v Evropo, kjer se usedata na sneg in led v Alpah ter povzročata taljenje ledenikov. Foto: Tomaž Primožič/Fpa

PORTOROŽ > Po tem, ko se je lani odpravil na pot okrog sveta in zbiral podatke o onesnaženosti s črnim ogljikom, želi Matevž Lenarčič z ekipo Green Light World Flight tokrat z meritvami ugotoviti vpliv črnega ogljika in saharskega peska na klimatske spremembe v osrednji Evropi, posebej na taljenje ledenikov. “Celo življenje hodim v hribe in vidim, kako se ledeniki drastično zmanjšujejo. So kot spužva v evropskem prostoru, ogromen rezervoar pitne vode. Če bodo izginili - glaciologi napovedujejo, da se bo to morda zgodilo že v 50 letih - bo lahko to hud problem zaradi vode. Vemo, kaj se zaradi vode dogaja v Afriki, ki je le korak stran,” je dejal pred odhodom na pot.

Meritve bo opravljal na območju med Malto in Portugalsko (ali Španijo, če vremenske razmere ne bodo ugodne), nad celotno verigo Alp ter med Parizom in Bukarešto. Dinamika letenja bo odvisna od gibanja zračnih gmot, ki iz severne Afrike nad Alpe prinašajo črni ogljik in saharski pesek. Potek misije bo zato usmerjal član ekipe GreenLight WorldFlight in meteorolog Andrej Velkavrh, ki bo redno spremljal vremenske razmere.

Misija Mediteran 2017 vključuje štiri ločene etape, dolge skupaj več kot 20.000 kilometrov. Matevž Lenarčič predvideva, da bo opravil približno sto ur letenja v desetih poletih.

“Vremenski sistem, ki omogoča transport črnega ogljika in saharskega peska, je velik ciklon, nizek zračni pritisk, ki ima na robovih vetrove, ki prenašajo pesek proti severu,” je pojasnil Lenarčič. Opozoril je na pasti letenja v takšnih razmerah. “Nizek zračni pritisk je povezan s frontalnimi pojavi, ti pa pomenijo slabo vreme, nizke temperature in morebitno zaledenitev. Zato bom moral biti previdnejši.”

Duša znanstvenega dela naloge je Griša Močnik. “Zanima nas transport dveh onesnaževal v Alpe ter usedanja na sneg in led. Črni ogljik je črn, vpija sončno svetlobo in segreva atmosfero, usede se tudi na sneg in led ter ju segreva, zato se talita. Saharski pesek pa v zraku svetlobo vsipa nazaj v vesolje in zato atmosfero hladi. Ko pa se usede na sneg in led, je temnejši od njiju in zato se topita. Črni ogljik in saharski pesek imata torej različne vplive v atmosferi in podobne, ko se usedeta na sneg in led,” je pojasnil namen raziskave.

Matevž Lenarčič na tokratni misiji leti z istim ultralahkim letalom dynamic WT 9, s katerim je lani letel okoli sveta. Letalo je opremljeno z dodatnimi merilnimi instrumenti. Poleg inštrumenta za merjenje koncentracij črnega ogljika je slovensko podjetje Aerosol na letalo namestilo še merilni instrument za ugotavljanje koncentracij ogljikovega dioksida.

Zbrane podatke bodo obdelali, jih preučili ter jih v obliki znanstvene študije do konca leta predstavili domači in tuji strokovni javnosti. Uporabili jih bodo za oceno stanja okolja, pripravo ukrepov za izboljšanje stanja okolja in merjenje učinkovitosti teh ukrepov. Raziskava in kasneje študija bo v izjemno pomoč pri boju proti podnebnim spremembam, je poudaril Martin Šolar, direktor WWW Adria: “Pomembno je, da na strokovni ravni dobimo argumente, da lahko prepričamo politiko, da ukrepa.” Politika je namreč tista, ki v parlamentu potrjuje zakone.

NIVES KREBELJ


Najbolj brano