Ulay ni samo bivši mož Abramovićeve

Do srede bo v izolskem Art kinu Odeon na ogled dokumentarec Projekt: rak, ki govori o “dedku performansa” Ulayu. Za režijo je poprijel Damjan Kozole.

Ulay je znan  po svojih znamenitih polaroidnih fotografijah, na katerih je lovil fluidno spolno identiteto
Ulay je znan po svojih znamenitih polaroidnih fotografijah, na katerih je lovil fluidno spolno identiteto  

IZOLA > Za marsikaterega poznavalca performansa utegne biti veliko presenečenje manj znan del Ulayeve umetniške poti. Ta se je začela že preden se je za enajst let neločljivo prepletla z življenjem in delom srbske performerke Marine Abramović, rojene leta 1946 v Beogradu. Med leti 1976 in 1988 sta Ulay (Frank Uwe Laysiepen, rojen v Nemčiji leta 1943) in Abramovićeva ustvarila vrsto performansov, v katerih sta se osredotočala na vprašljivo dojemanje moške in ženske energije in na preseganje fizičnih meja telesa (Relation Works). S svojim delom sta orala ledino na področju performansa, zato se ju je prijelo poimenovanje “dedek in babica performansa”. Umetniške začetke Ulaya pa je zaznamovala predvsem fotografija, in to ne kakršnakoli, ampak velikokrat neupravičeno podcenjena polaroid fotografija. Ulay je bil v letih od 1968 do 1971 svetovalec podjetja Polaroid in je preizkušal njihove fotoaparate in filme, večino svojih fotografij pa je posnel s polaroid land camero, od katere se ne bi ločil za nič na svetu, slišimo v dokumentarcu. K fotografiji se je Ulay sicer vrnil tudi po razhodu z Abramovićevo. Polaroid fotografijo pa je Ulay z dodelanim konceptualnim aparatom fluidne spolne identitete, ki jo je okušal kot dejavni člen amsterdamske transvestitske scene v 60. letih, ustoličil kot umetnost.

Damjan Kozole si je tako sprva za temo izbral dokaj nepoznano poglavje Ulayeve umetniške biografije, toda tik preden so se lotili snemanja, je Ulay dobil diagnozo. Zdravniki so mu povedali, da ima raka, zato je precej okleval s snemanjem dokumentarca. Bil je prepričan, da bo Kozole lahko posnel samo kratkometražec, saj so bili njegovi zdravstveni obeti zelo slabi. Ni se mogel niti sprijazniti s tem, da so o Abramovićevi posneli celovečerec (The Artist is Present), o njem pa bi nastal samo kratki film. Toda Kozole ga je opogumil in filmskega projekta so se lotili popolnoma drugače - skozi proces zdravljenja. Veliko prostora Kozole vseeno odmeri Ulayu kot fotografu, nato osvetli tudi obdobje z Abramovićevo, z Ulayem pa se s kamero podata tudi v Amsterdam, kjer obišče stare prijatelje, v Berlin, kjer se udeleži premiere filma The Artist is Present, ter v New York, kjer se bo marsikateri ljubitelj polaroid fotografije naslajal nad procesom izdelave velikoformatnih polaroidov.

Projekt: rak bo v Art kinu Odeon še danes, jutri ob 20.30 ter v ponedeljek in torek ob 18.30.

Kozoletov Projekt: rak je odgovor na dokumentarec o Abramovićevi, ki spremlja njen zelo uspešni umetniški projekt v newyorški Momi in kjer je videti, da je že popolnoma vsrkana v umetniški jet set, Ulay pa je tisti iskrivi in pristni realist, ki se je zadnja leta ustalil v Ljubljani in se ukvarja s perečo problematiko vode. Kozole je s Projektom: rak ustvaril svoje najbolj optimistično delo, ki je oda življenju in brezkompromisnemu umetniku.BILJANA PAVLOVIĆ


Najbolj brano