Brezplačni prevozi za upokojence bodo ostali

Vlada je ukinitev brezplačnih prevozov za upokojence umaknila z mize oziroma iz varčevalnih proračunov za leti 2024 in 2025, ki ju bo potrdila jutri. Da razmišljajo o ukinitvi te tri leta stare pravice, so pred dnevi potrdili na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo. Razlog naj bi bila gneča na nekaterih avtobusnih linijah, ki vozijo proti turističnim krajem, tudi Primorski.

 Foto: Tomaž Primožic/FPA
Foto: Tomaž Primožic/FPA

LJUBLJANA > “Zaenkrat je to samo možnost, ki jo še preučujemo. Zagotovo pa se ne bo zgodilo, da bodo vozovnice plačevali v višini kot pred uvedbo brezplačnih vozovnic oziroma bo zanje javni potniški promet še vedno bistveno ugodnejši,” so nam na poizvedbo, ali bo prišlo do ukinitve brezplačnih vozovnic in kako jo bodo izpeljali, v začetku tega tedna odgovorili z ministrstva, ki ga vodi Bojan Kumer.

Razlog: gneča na nekaterih linijah

Rdečo kartico, ki jim omogoča brezplačno uporabo medkrajevnega prevoza po vsej Sloveniji, starejši od 65 let, imetniki evropske kartice ugodnosti za invalide in vojni veterani lahko dobijo od sredine leta 2020. Leto pozneje so se brezplačni prevozi zanje razširili še na mestni promet.

20

milijonov evrov

je lani država plačala za brezplačne prevoze upokojencev

Težave pa so se začele pojavljati že kmalu po uvedbi te pravice. Že večkrat smo poročali o gneči na nekaterih linijah, ki vodijo proti turističnim središčem, tudi proti obali. Ker na avtobuse včasih nenapovedano pridejo cele izletniške skupine upokojencev, na njih zmanjka prostora za dijake, študente in delavce, ki bi šli z javnim prevozom na delo, fakulteto ali v šolo.

Pristojno ministrstvo pravico do brezplačnih prevozov podaljša vsako leto julija, prav gneča na nekaterih linijah pa naj bi letos botrovala premislekom, da bi julija 2024 lahko upokojencem brezplačne medkrajevne prevoze vsaj na nekaterih linijah začeli spet zaračunavati.

230.000

upravičencev je pridobilo brezplačno vozovnico,

100.000

upravičencev pa jo tudi dejansko uporablja

Na vprašanje, zakaj se ponudba prevozov ni prilagodila dnevnim potrebam - v treh letih je bilo verjetno dovolj časa za presojo, katere linije so najbolj obremenjene in bi tja veljalo ob določenih dneh in urah poslati kak avtobus več -, so nam z ministrstva odgovorili, da se je ponudba prevozov prilagodila. Samo v letu 2022 so povečali število avtobusnih kilometrov za dobro desetino, z 48 milijonov prevoženih kilometrov na leto na 53,5 milijonov. “Vendar kljub temu ponekod še vedno prihaja do prevelike gneče,” so pojasnili.

Bratuškova: to je bil odličen ukrep

Uvedba brezplačnih prevozov za upokojence je bila v veliki meri plod prizadevanj stranke SAB in njene takratne predsednice Alenke Bratušek. Danes je Bratuškova ministrica za infrastrukturo in enako kot minister Bojan Kumer v stranki Gibanje Svoboda. Bratuškova se je na možnost ukinitve brezplačnih prevozov za upokojence pred nekaj dnevi odzvala na spletnih omrežjih. Zapisala je: “V mojem prvem mandatu ministrice za infrastrukturo sem zagotovila brezplačni javni prevoz za upokojence po celi Sloveniji. Kar se kaže kot odličen ukrep, saj se je uporaba pri upokojencih povečala za trikrat. Po reorganizaciji vlade javni prevoz spada v delokrog ministrstva za okolje, podnebje in energijo.”

Ukinjanja brezplačnih prevozov za upokojence naj ne bi bilo več med varčevalnimi ukrepi, ki jih bo vlada potrjevala danes.

Javnega obračunavanja med Bratuškovo in Kumrom, ki imata ministrski pisarni v isti zgradbi, ni bilo zaslediti, neuradno pa smo izvedeli, da je vlada temo, ki bi lahko povzročila nesoglasja, že umaknila z mize in da bo za upokojence vse ostalo enako, kot je sedaj. Ukinjanja brezplačnih prevozov naj tako ne bi bilo več med varčevalnimi ukrepi v proračunih za prihodnji dve leti. Proračune bo vlada potrjevala danes.

V letu 2022 je ukrep brezplačnih prevozov za upokojence državo stal slabih 20 milijonov evrov. Brezplačno vozovnico si je po podatkih pristojnega ministrstva uredilo okoli 230.000 upravičencev, dejansko pa jo uporablja le okrog 100.000 upravičencev.


Najbolj brano