Jesensko potovanje po krajinah jazza

Goriška jesen se rada odene v jazzovske odtenke. Septembra se prva tovrstna zvočna prelivanja zarišejo v Šmartnem, kjer zacveti Kaučičev Festival improvizirane in kreativne glasbe, konec oktobra pa vajeti prevzame Kulturni dom Nova Gorica. Takrat je čas za Oktober jazz, ki je minuli teden izzvenel kot popotovanje po najrazličnejših žanrskih krajinah.

Festival je veličastno sklenil ameriško-norveški trio (z leve):  Paal Nilssen-Love,   Ingebrigt Haker Flaten in David Murray.  Foto: Matej Vidmar
Festival je veličastno sklenil ameriško-norveški trio (z leve): Paal Nilssen-Love, Ingebrigt Haker Flaten in David Murray.  Foto: Matej Vidmar

NOVA GORICA > Šest raznovrstnih gostujočih zasedb je ponudilo tako sveže smernice kakor tudi mainstreamovske naravnanosti. Tudi letos so se bratili s sočasnim krminskim festivalom Jazz and wine of peace. Čezmejnemu sodelovanju z društvom Controtempo so letos dodali še povezovanje z nemškim jazz festivalom iz Zittaua, glasbeni prispevek k programu pa je ponudilo tudi ameriško veleposlaništvo v Sloveniji.

V ritmih Afrike

Oktober jazz je prejšnji ponedeljek odprl Boštjan Simon Quintet, slovensko-italijanska naveza solkanskega saksofonista, ki je občinstvu predstavila še topel in sveže zapečeni album The Ark. Boštjan Simon, ki je tudi avtor vseh kompozicij, se osredotoča na “ … področje ločnice med komponiranimi in popolnoma odprtimi zvočnimi formami”. Poseben navdih je našel v poliritmiji glasbene tradicije afriških ljudstev, posebno Pigmejcev. “Gre za iskanje interakcij med različnimi ritmičnimi figurami,” pravi. “Poliritem dojemam kot glasbeni hologram, ki je interakcija med dvema laserjema; če se eden izmed nosilcev umakne, se podoba izniči. Tako je tudi v glasbi: imamo par ritmičnih elementov, ki delujejo v sozvočju; če se eden umakne, se interakcije med njima ne sliši več. Ko pa sta skupaj, dobimo neko novo, tretjo raven, ki vznikne in je izrazito propulzivne narave.”

Ponedeljkovemu koncertu je naslednji dan sledil nastop Winds Aloft - pihalnega kvinteta orkestra Zračnih sil ZDA v Evropi, kot tretji se je predstavil mednarodni kvartet Quartzite4tet, koncert nemškega Richard Ebert Quarteta pa je bil plod sodelovanja s festivalom Mandau Jazz iz Zittaua, ki se, kakor Nova Gorica, prav tako poteguje za naziv Evropska prestolnica kulture 2025 v Nemčiji.

Veliki finale v Brdih

Sklepna sobotna koncerta sta tradicionalno odzvanjala v sozvočju z društvom Controtempo. Dopoldne so v Novi Gorici gostili Area Open Project, popoldne pa so festival sklenili v čudovitem ambientu vile Vipolže, kjer je nastopil na novo sestavljen trio, ameriško-skandinavska formula eksploziva, Murray/Haker Flaten/Nilssen-Love. Prekaljeni saksofonist in bas klarinetist David Murray je planet tisočerih zgodb, ki jih je težko zaobjeti v nekaj besedah. Čeprav velja za eminenco free jazza, je njegov izraz jasno odprt v afroameriško tradicijo. Skozi njegovo zvočnost se bere zgodovina ameriške glasbe, naklonjenost novemu in staremu jazzu ter popularnejšim zvrstem pa je bilo slišati tudi pred nekaj leti na ljubljanskem jazz festivalu, ko je nastopil s soul divo Macy Grey.

Drugi del sobotnega tria, norveški dvojec Ingebrigt Haker Flaten in Paal Nilssen-Love, je iz drugačnega testa in predstavlja evropski novi jazz. Bobnarja in kontrabasista smo lani v Novi Gorici slišali kot ritem sekcijo energične zasedbe The Thing, marsikdo si ju je zapomnil kot eno izmed cerkljanskih jazz godb. Skratka, skandinavski tandem je brezkompromisen, udaren in našpičen, da je kaj. Čezatlantska zvočna slika ameriško-norveškega tria je tako, navkljub skupnemu konceptu, zrcalila dva pogleda, dve zgodbi.

Oktober jazz raste in se širi. Iz mesta odzvanja med griče Goriških brd in se jih dotakne tudi z italijanske strani ter poda roko krminskim glasbenim zgodbam. Naj to čezmejno prijateljstvo traja in se krepi.  

MOJCA MALJEVAC, Radio Koper


Najbolj brano