Kazenske točke za uporabo telefona?

“Če primerjamo možgansko aktivnost med vožnjo brez motenj z aktivnostjo med telefonskim pogovorom, je prisoten jasen trend, ki nakazuje, da so med pogovorom vidna področja možganov manj aktivna,” je med včerajšnjo predstavitvijo rezultatov eksperimenta povedal Jurij Dreo, nevroznanstveni EEG analitik. Agencija za varnost prometa bo predlagala spremembo zakonodaje in uvedbo kazenskih točk za telefoniranje med vožnjo.

Med telefonskimi opravki v avtu se pozornost voznikov 
zmanjša, vidna področja možganov pa so manj aktivna. Oči 
torej gledajo, možgani pa ne vidijo. Foto: Tomaž Primožič/Fpa
Med telefonskimi opravki v avtu se pozornost voznikov zmanjša, vidna področja možganov pa so manj aktivna. Oči torej gledajo, možgani pa ne vidijo. Foto: Tomaž Primožič/Fpa

LJUBLJANA > Čeprav je uporaba telefona med vožnjo prepovedana in je za kršitev predpisana kazen, se veliko voznikov za to ne zmeni. Med vožnjo telefonirajo, pišejo in prebirajo sms sporočila, pregledujejo elektronsko pošto ... “Ugotovitve so jasne in veljajo prav za vse voznike ne glede na izkušnje, starost ali spol: telefon popolnoma prevzame možganske kapacitete. Tudi ob klicu, ki morda zgleda najbolj nedolžen, naše oči gledajo, a možgani ne vidijo,” pravi direktor agencije za varnost prometa Igor Velov.

Agencija je pred dnevi v sodelovanju s strokovnjaki iz podjetja za aplikativno nevroznanost BLCKB in šolo vožnje Ježica izvedla inovativni nevroznanstveni eksperiment, s pomočjo katerega so ugotavljali, kako uporaba telefona med vožnjo vpliva na delovanje možganov. Rezultate so predstavili včeraj, glavna ugotovitev pa je, da telefoniranje med vožnjo preobremeni možgane do te mere, da je voznik manj pozoren.

Naše možganske zmogljivosti so omejene in ko opravljamo več nalog hkrati, posameznih enostavno ne moremo izvajati učinkovito.

Prvi tovrstni eksperiment ni potekal v simulatorju, temveč v realnih pogojih vožnje. Voznikom so namestili 64-kanalne EEG kape z medicinskim EEG ojačevalcem, ta pa je bil povezan s prenosnim računalnikom. Prek tega je nevroznanstveni analitik na zadnjem sedežu spremljal vožnjo. “Vsak od 18 udeležencev je odvozil 20-minutno traso v realnem prometu in medtem prejel devet motilcev (tri sms sporočila, tri sporočila na družabnih omrežjih in tri klice). Na vsakega od teh motilcev se je moral nemudoma odzvati,” je pojasnil predstavnik podjetja BLCKB dr. Luka Zevnik. Na sovoznikovem sedežu je sicer za varnost skrbel učitelj vožnje.

Še bolj kot klici statistično pomembne rezultate kaže vpliv pisanja sms sporočil in rabe družbenih omrežij na našo pozornost. “Naše možganske kapacitete so omejene in ko opravljamo več nalog hkrati, posameznih enostavno ne moremo izvajati učinkovito. Naši možgani niso dobri v večopravilnosti,” pojasnjujejo na agenciji za varnost prometa. Preobremenitev različnih funkcij (pozornosti, gibalnih veščin in koordinacije) z večopravilnimi nalogami pa lahko vodi do zmanjšanja kakovosti vožnje in povečanja verjetnosti za napake med vožnjo.

3

kazenske točke bi poleg 120 evrov kazni dobil voznik, ki bi telefoniral med vožnjo.

Agencija bo rezultate raziskave predstavila tudi na evropski ravni, poslala pa jih bo tudi poslancem. Še pred tem bo ponovno predlagala spremembo člena zakona o pravilih cestnega prometa, naj se vozniku, ki uporablja telefon med vožnjo, poleg 120 evrov denarne kazni izrečejo tudi tri kazenske točke. “Uporaba mobilnega telefona med vožnjo mora v naši družbi postati nesprejemljiva in nedopustna. Ko bomo kot družba začeli razmišljati tako, bomo vedeli, da smo na pravi poti,” ob tem pravi Velov.

SK


Najbolj brano