Slovenija ne bo več kupovala patrij

Ministrstvo za obrambo je s podjetjema Rotis in Patria doseglo sporazum o ureditvi razmerij glede nakupa osemkolesnih oklepnikov, po katerem Slovenija z naslova pogodbe ne bo več nabavljala vozil.

Slovenija je prevzela 30 patrij Foto: STA
Slovenija je prevzela 30 patrij Foto: STA

LJUBLJANA> Z doseženo sporazumno razvezo pogodbe je minister za obrambo Aleš Hojs zadovoljen, direktor Rotisa Ivan Črnkovič pač ne.

“Današnji dan je pravzaprav vesel dan,” je na predstavitvi vsebine sporazuma poudaril minister Hojs. S pogodbenim partnerjem Rotisom je ministrstvo v torek podpisalo pogodbo o sporazumni razvezi pogodbe.

Vsi pogodbeniki so po doseženem sporazumu prosti vseh obvez, razen tistih, ki so nastali po osnovni pogodbi. Vse vzdrževanje in nadaljnje zagotavljanje rezervnih delov v obdobju življenjske dobe osemkolesnikov neposredno prevzema finsko podjetje Patria. V sporazum je vključena tudi protikorupcijska klavzula, prav tako pa je določeno, da protikorupcijska klavzula velja za osnovno pogodbo, dokler ne bodo zaključeni sodni postopki.

Slovenija ostaja pri 30 patrijah

Slovenija tako ostaja pri 30 patrijah, ki pa ne bodo zadoščale za oblikovanje srednje bataljonske bojne skupine. Kot na ta pomislek odgovarja minister, se slovenski strokovnjaki in strokovnjaki Nata ravno v tem času dogovarjajo o ciljih sil, ki jih bo Slovenija morala izpolniti do leta 2020.

Po ministrovih informacijah bodo cilji morda nekaj nižji kot doslej, kar je glede na finančne težave držav zavezništva po njegovi oceni tudi razumljivo. Kot je poudaril, pa so z resolucijo o razvoju in opremljanju Slovenske vojske do leta 2020 ti cilji opredeljeni za naslednjih osem let, tako da je za oblikovanje srednje bataljonske bojne skupine še čas.

Pogodba o nakupu vozil Patria je bila sklenjena leta 2006, v skladu z njo pa je Slovenija skupaj kupovala 135 patrij, od tega 110 polno opremljenih. Slovenija bi morala do letos prevzeti 86 vozil, prevzela jih je le 30. Zanje je Slovenija zanje plačala 74,5 milijona evrov.

Hojs je še poudaril, da se pogodbe ni dalo reprogramirati. Prejšnja vlada je ministrstvu za obrambo naložila, naj skuša reprogramirati pogodbo v smislu drugačne oborožitve na oklepnikih. Pogodbeni partner Rotis pa na to ni bil pripravljen oziroma je po ministrovi oceni za to ponujal nesprejemljivo ceno.

Direktor Rotisa: Potegnili smo kratko

Direktor Rotisa Ivan Črnkovič razveze pogodbe o nakupu oklepnikov ni želel podrobneje komentirati. “Potegnil sem kratko in se s tem ne ukvarjam več. Zame je to preteklost,” je dejal Črnkovič.

Da se obrambna industrija mora prilagajati spremembam v zahtevah in možnostih kupcev, pa so sporočili iz podjetja Patria. Kot je zapisal predsednik Patrie Land Services Seppo Seppala, se gospodarske razmere spreminjajo, prav tako tudi tehnologije. Dodal je, da so v Patrii ponosni, da je slovenska vlada eden od zadovoljnih uporabnikov njihovih vozil in da bodo v življenjski dobi oklepnikov še naprej zagotavljali podporo.

Za razumno rešitev pa so sporazumno razvezo pogodbe ocenili nekdanja ministrica za obrambo Ljubica Jelušič in predstavniki parlamentarne stranke Pozitivna Slovenija.

Jelušičeva je povedala, da se pogodbe drugače verjetno sploh ni dalo več rešiti. Pogodba je bila namreč po njenih besedah na mrtvi točki, saj proizvodnje osemkolesnikov v Sloveniji sploh ni bilo več, upanje na reprogramiranje, ki ga je imela njihova vlada na začetku, pa je počasi propadlo.

Edina možna rešitev

Sedanja vlada se je tako odločila za tisto rešitev, ki je bila v tem trenutku edina možna, sploh ker je nasprotna stran pristala na sporazumno prekinitev. “To je bil tudi naš ideal,” je Jelušičeva dejala, saj bi po njenih besedah enostranska prekinitev zanesljivo prinesla nove stroške. “Zdaj lahko samo še stiskamo pesti, da ne bo v nadaljnjih sodnih procesih prišlo do kakšnih dokazov o korupciji, saj bi kljub vsemu morali aktivirati protikorupcijsko klavzulo in bi izgubili še 30 vozil, ki jih Slovenska vojska ima,” je dodala nekdanja ministrica.

Na prekinitev pogodbe so se odzvali tudi v opozicijski Pozitivni Sloveniji, kjer se strinjajo z vladno odločitvijo. Ob tem pričakujejo, da je do prekinitve prišlo brez dodatnih obveznosti za Slovenijo in da pozneje zaradi tega ne bodo nastali dodatni stroški. Menijo, da je sprejeta odločitev edina razumna in mogoča, saj je bila pogodba o nakupu osemkolesnikov škodljiva za Slovenijo. “Nanjo se vežejo sumi korupcije, poleg tega pa zoper vpletene akterje tečejo postopki organov pregona oziroma kazenski sodni postopki kar v treh državah,” so v PS zapisali v sporočilu za javnost.

STA


Najbolj brano