Nadomestne županske volitve bi lahko bile marca

Služba vlade za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR) ter Državna volilna komisija (DVK) predlagata, da bi se za dan razpisa nadomestnih županskih volitev določil 7. januar 2012, za dan glasovanja pa 11. marec prihodnje leto.

Nadomestne županske volitve bi lahko bile 11. marca prihodnje leto Foto: Leo Caharija
Nadomestne županske volitve bi lahko bile 11. marca prihodnje leto Foto: Leo Caharija

LJUBLJANA> Volitve bodo potrebne v enajstih slovenskih občinah, saj so bili njihovi župani izvoljeni v državni zbor. Občinske volilne komisije v teh občinah morajo razpisati nadomestne županske volitve v 15 dneh po ustanovni seji državnega zbora. Pri odločitvi o tem, kdaj bodo volitve v njihovi občini, so sicer komisije samostojne, tako da se načeloma lahko odloči vsaka po svoje, a v SVLR in v DVK priporočajo, da se za izvedbo glasovanja za vse občine določi isti dan. To je možno glede na to, da bo vsem županom istočasno prenehal mandat. Za dan volitev predlagajo 11. marec 2012, je zapisano v gradivu, ki so ga objavili na spletni strani SVLR.

Zakon o poslancih določa, da z dnem potrditve poslanskega mandata poslancu preneha funkcija, ki ni združljiva s funkcijo poslanca, torej tudi funkcija župana ali podžupana. Vsi župani in podžupani, ki so bili izvoljeni za poslance, lahko po zakonu opravljajo svoji funkciji polno z vsemi pooblastili do 24. ure dne, na katerega je konstituiran državni zbor. Podžupani, ki so bili izvoljeni v državni zbor, pa bodo še vedno lahko opravljali funkcijo občinskih svetnikov v občinah, če so bili tja izvoljeni in jih je torej župan za podžupane imenoval iz vrst svetnikov.

Do volitev bodo občine vodili podžupani

Občine, katerih župani bodo poslej poslanci, bodo do nadomestnih županskih volitev vodili podžupani. Ti bodo le začasno opravljali funkcijo župana, kar pa, kot opozarjajo na SVLR, ne pomeni, da podžupan “postane” župan ali “vstopi” v funkcijo župana in podobno. Ne bo imel namreč pravic, ki jih zakon o lokalni samoupravi daje županu zaradi njegovega statusa.

Taka pravica je denimo odločitev o tem, ali bo funkcijo župana opravljal poklicno ali nepoklicno. Za podžupane, ki bodo začasno vodili občine, tako velja, da če so opravljali funkcijo podžupana poklicno, bodo tudi funkcijo župana opravljali poklicno, medtem ko nepoklicnemu podžupanu ob nastopu funkcije župana pripada plačilo za nepoklicno opravljanje funkcije župana.

Podžupani bodo morali ravnati zelo zadržano

Na SVLR še opozarjajo, da ne bi bilo primerno, da bi podžupan zaradi začasnega opravljanja funkcije župana spremenil svoj delovno pravni status, torej da bi bil prej nepoklicni podžupan, nato pa bi funkcijo župana opravljal poklicno.

Medtem ko podžupan začasno opravlja funkcijo župana, mu njegove pravice podžupana mirujejo. V času opravljanja županske funkcije tako nima pravice glasovanja in ne vodi delovnih teles občinskega sveta oziroma ne sodeluje kot član pri njihovem delu. Na SVLR pa poudarjajo, da bo moral kot začasni zakoniti zastopnik občine ravnati zelo zadržano in sprejemati nekatere odločitve, ki bodo časovno vezane le na čas do volitev.

STA


Najbolj brano