Neznosni industrialni hrup na poti po okupirani Evropi

“S turnejo Occupied Europe tour 1983 je Evropa doživela katarzo, ki je že zelo dolgo ni bila deležna, vendar jo je potrebovala,” je minuli teden na odprtju fotografske razstave ob 40. obletnici prve evropske turneje skupine Laibach povedal avtor fotografij in monografije Teodor Lorenčič.

Izvršni založbe Službeni glasnik Petar Arbutina, Ivan Novak,  
urednica Službenega glasnika Gordana Stanojević Milosavljević, 
programski vodja galerije Photon Dejan Sluga in Teodor Lorenčič.  Foto: Aljaž Novak
Izvršni založbe Službeni glasnik Petar Arbutina, Ivan Novak, urednica Službenega glasnika Gordana Stanojević Milosavljević, programski vodja galerije Photon Dejan Sluga in Teodor Lorenčič.  Foto: Aljaž Novak

LJUBLJANA > 5000 prevoženih kilometrov, osem držav in 17 koncertov v 16 mestih. Tako je pred 40 leti potoval Laibach - enfant terrible slovenske avantgarde. 13 tako rekoč mulcev je na pot krenilo z dvema avtomobiloma - velikim kombijem dodge in malim WV hroščem, ki si ga je za potrebe turneje izposodil fotograf Teodor Lorenčič, avtor monografije in glavnine fotografij, ki so razstavljene v galeriji Photon. S seboj so imeli poleg instrumentov, garderobe in propagandne opreme tudi ogromno jelenje rogovje, ki je na neki točki turneje z odra odfrčalo med občinstvo. A o tem kasneje.

Tista o izgubljenih negativih

Teodor Lorenčič, sicer pesnik, se je povsem po naključju Laibachu pridružil na evropski turneji. “Tvoje fotke so tako dobre samo zato, ker takrat nisi znal fotkati,” ga je na novinarski konferenci ob izdaji monografije podražil Ivan Novak, vodja zasedbe Laibach. Lorenčič mu je z nasmehom odvrnil, da je njihova glasba tako dobra zato, “ker ne znate ničesar igrati”.

Lorenčič je po povratku s turneje negative fotografij pospravil in izgubil. Našel jih je šele leta 2018, in sicer v eni izmed škatel za čevlje svoje bivše žene. “Ženske kupujejo čevlje zato, da lahko moški v njih spravljajo negative,” se je na otvoritvi pošalila Gordana Stanojević Milosavljević, urednica založbe Službeni glasnik, ki je izdala Lorenčičevo monografijo.

Fotoaparat Canon A-1, s katerim je Lorenčič posnel fotografije, je bil v tistem obdobju prava redkost.

Usodna turneja

“Mi ogenj smo, jeklo in kovači. Pravico kujemo, svobodo v to celino,” grmi iz zvočnikov, ko si zavrtimo skladbo Mi kujemo bodočnost z Laibachovega prvenca iz davnega leta 1985. Skupini Laibach je bila svoboda odvzeta leta 1983, ko je takratna vlada prepovedala javno nastopanje in rabo imena Laibach v Jugoslaviji. V nastalih okoliščinah so se člani zasedbe odločili za evropsko turnejo z nazivom Occupied Europe tour.“Ideja o turneji je padla že veliko pred prepovedjo. Bili smo naivni, kot vsi v Jugoslaviji leta 1980. Pisali smo manifeste, programe in načrte, ki so vsebovali tudi evropsko turnejo,” se začetkov Laibacha spominja Ivan Novak. “Leta 1982 smo z Dejanom (Knezom, op. a.) in Vesno Veberič v Londonu založbam ponujali svoj neznosni industrialni hrup, a smo bili povsod zavrnjeni,” dodaja.

Priprava turneje je trajala več mesecev. Telefonska komunikacija je bila v tistih časih najhitrejša, kot glavni komunikacijski kanal pa se je takrat vzpostavil telefaks. Tako so Ivan Novak, Igor Vidmar in Daniel Landin iz skupine Last Few Days organizirali prvo turnejo, na katero so krenili 3. novembra 1983. Ta turneja za Laibach predstavlja “zgodovinski preobrat in temeljni kamen za dosedanjih 40 let neomajnosti in stalne pripravljenosti v duhu kolektivizma in anonimnosti članov,” pravi Lorenčič. To pa predvsem zaradi podpisa pogodbe z legendarno založbo Cherry Red, ki jih je pred turnejo zavrnila. Ko so Laibach 23. decembra 1983, dva dni po obletnici smrti prvega vokalista zasedbe Tomaža Hostnika, stopili na oder londonske dvorane Diorama, so zadeve ušle izpod nadzora. Člani zasedbe so padli v kolektivni trans in uničili oder v celoti. Razbili ozvočenje, inštrumente, celo scenografija je letela po zraku in prej omenjena jelenja glava je na koncu koncerta pristala nekje na parterju. “Prepričani smo bili, da to pomeni konec Laibacha,” se spominja Novak. A že naslednji dan so člani zasedbe prejeli klic založbe Cherry Red. “Povedali so nam, da je bil naš koncert boljši od tistega od Sex Pistols in nam ponudili pogodbo”. Saj ni res, pa je!

Ivan Novak, Dejan Knez, Marjan Benčina in Milan Fras na stadionu Olympia v Berlinu. (Foto: Galerija Photon/Teodor Lorenčič)

40 let večnosti

Razstava, ki bo do 21. oktobra na ogled v ljubljanski galeriji Photon, obiskovalcu ponuja prek 200 fotografij, ki so skoraj dve desetletji veljale za izgubljene in za katere Lorenčič pravi, da so “neizogibne za razumevanje Laibacha”. Avtor fotografij in monografije 40. obletnico turneje dojema izredno čustveno in pravi, da je Laibachovih deset točk konventa njegovo življenjsko vodilo. Zapisal je še, da je Laibach “zdravilo, ki se ga mnogi niso zavedali, vendar je bilo vse več tistih, ki so ga uporabljali, ga uporabljajo še danes in ga bodo tudi v bodočnosti”.


Najbolj brano