Ikar je v vseh nas

28. oktobra 2021 bo ob 18.30 na velikem odru SNG Nova Gorica na ogled premiera plesne uprizoritve Ikarus v koreografiji Michala Rynie in Nastje Bremec Rynia. Dan pred tem si bodo gledalci ob 20. uri lahko ogledali tudi predpremiero. Projekt je nastal v sodelovanju s SNG Nova Gorica in EPK 2025, ob podpori Mestne občine Nova Gorica in Ministrstva za kulturo Republike Slovenije ter v okviru druge edicije mednarodnega čezmejnega Goriškega plesnega festivala Visavì v organizaciji Artisti Associati, ki bo sicer na novogoriškem odru gostil še dve plesni predstavi in še mnoge druge na različnih prizoriščih v Gorici.

Prizor z vaje za plesno predstavo Ikarus Foto: Aljoša Kravanja
Prizor z vaje za plesno predstavo Ikarus Foto: Aljoša Kravanja

V otvoritveni predstavi festivala Ikarus sodeluje deset plesalcev, ki prihajajo iz Slovenije, Italije, Japonske, Južne Koreje, Nizozemske in Romunije. Med študijem uprizoritve so raziskovali mit o Ikarju in se z njim z lahkoto poistovetili. Zaradi narave svojega dela namreč veliko potujejo v neznano v dobesednem in prenesenem pomenu ter neprestano premikajo meje gravitacije in samih sebe.

Michal Rynia

“Koncept uprizoritve se navdihuje pri grškem mitu o Ikarju, ki pa ima seveda sodobno konotacijo. Sprašujemo se, ali je Ikar spričo svojega previsokega poleta junak ali je zgolj nepremišljen. Mnenja o tem so bila vedno deljena. V nas se bije boj med umom in srcem. Nekateri v mitu vidijo predvsem padec, drugi predvsem polet. Že od malih nog se učimo držati se določenih pravil, ki prispevajo k našemu preživetju in obstoju družbenega sistema. Ikar pa je utelešenje človekove težnje, da bi prestopil meje mogočega, odkril nove dimenzije bivanja, se podal v neznano. Da bi izstopal in se ne izgubil v povprečju. Ustvarjalne duše se zlahka poistovetijo z navdihujočim likom Ikarja.”

Goriški plesni festival Visavì

Goriški plesni festival Visavì je prvi mednarodni čezmejni festival sodobnega plesa v Gorici in Novi Gorici, ki ga društvo Artisti Associati organizira v sodelovanju z občinami Gorica, Krmin in Gradišče. Mednarodno partnerstvo vključuje SNG Nova Gorica in mrežo plesnih društev Pan Adria (Slovenija, Hrvaška, Italija). Izraz visavì (v francoščini vis-à-vis) poudarja pomen bližine, dialoga in izmenjave, ki se jim festival posveča v univerzalnem jeziku plesa. Posebnost festivala Visavì je njegova čezmejna razsežnost. Naslov Evropske prestolnice kulture 2025, ki ga je Nova Gorica z Gorico pridobila s skupno kandidaturo, predstavlja skupni cilj za rast in razvoj. Festival, ki je bil prvič organiziran lani in se sedaj začenja uveljavljati na nacionalni in mednarodni ravni, bo dodatno krepil čezmejno sodelovanje in spodbujal kroženje občinstva. Od 28. do 31. oktobra se bodo v Gorici v Mestnem gledališču Giuseppe Verdi, v Kulturnem domu Gorica, Kinemaxu, Pokrajinskih muzejih / Palači Attems Petzenstein in v Novi Gorici v SNG Nova Gorica zvrstile številne predstave sodobnega plesa. V SNG Nova Gorica bosta na sporedu dve italijanski predstavi, in sicer 29. oktobra bo predstava Vaje za pesniški manifest (Eserciziper un manifesto poetico), ki je debitantsko delo Collettiva MINE, plesni in koreografski manifest desetih avtorjev, v katerem se prepletata individualna in kolektivna govorica s prepričljivo poetiko. 30. oktobra bo sledila predstava Pet plesov za prihodnost (Cinque danze peri il futuro) koreografa in plesalca Davida Valrossa, ki na oder poleg plesalca postavi še glasbenika, ki ustvarita hibrid med plesom in koncertom, obogaten s posebnostmi obeh nastopajočih.

Nastja Bremec Rynia

“V uprizoritvi smo iskali nove načine izražanja, ki povezujejo preteklost, sedanjost in prihodnost. Besedni zaklad gibanja te uprizoritve je zapleten. Skupina mednarodnih plesalcev, ki premika meje gravitacije, skozi lepoto in grobost giba sporoča o svetu, v katerem živimo, in o svetu, ki ga sanjamo.”

Tjaša Bucik

“Neverjetno je, da imam kar v svojem domačem kraju priložnost za delo s tako izrednimi koreografi, prijatelji in plesalci iz Nove Gorice in tujine. Smo zelo raznolika in zanimiva skupina, ki motiv Ikarja in njegovo željo, da bi letel visoko, povezuje s potrebo, ki jo imajo umetniki, da se izražajo in presegajo svoje omejitve.”

Matteo Palumbo

“Star sem 22 let in prihajam iz Italije. Plesati sem začel pri osmih letih, pri osemnajstih pa sem se preselil v Milano, kjer sem študiral na plesni akademiji DHHD. Že med študijem sem po spletu spremljal delo MN Dance Company. Fasciniral me je njihov raziskovalni jezik in želel sem ga preizkusiti na svojem telesu, skozi katerega čutim tudi aktualnost mita o Ikarju.”

Noemi Capuano

“Pred tremi leti sem se iz Trsta preselila v Novo Gorico, da bi lahko sodelovala z MN Dance Company in sledila svojim sanjam ter tako postala profesionalna plesalka. Imela sem komaj 16 let, ko sem začela obiskovati slovensko srednjo šolo in živeti v dijaškem domu, kjer nisem nikogar poznala in tudi slovensko nisem govorila. Prej me je oče trikrat na teden vozil na treninge, zdaj pa sem lahko poleg običajnih treningov začela tudi poučevati sodobno plesno tehniko in sodelovati v uprizoritvah MN Dance Company. Tako sem dobila priložnost živeti s plesom, kot sem si vedno želela. V uprizoritvi predstavljam nekoga, ki vedno poskuša pobegniti, a nikoli ne najde izhoda. To mi je nekako podobno, saj se vedno bojim, da bi sprejela kakšno napačno odločitev.”

David Micu

“Star sem 17 let in prihajam iz Cluja v Romuniji, kjer obiskujem koreografsko gimnazijo. Plesati sem začel pred sedmimi leti in najprej sem se ukvarjal z uličnim, potem pa s sodobnim plesom, pri katerem imam najraje to, da ti omogoča in te celo spodbuja, da postaneš kdorkoli, karkoli in kjerkoli želiš. Zame ples ni le delo in strast, je življenjski slog. Vse, kar počnem, se mi zdi kot ples. Igrati Minotavra z njegovimi težkimi in intenzivnimi gibi v tej uprizoritvi je zame razburljiva priložnost.”

Eri Nishibara

“Rodila sem se na Japonskem, od leta 2019 pa živim v Berlinu. Najprej sem plesala balet, nato pa sem se za sodobni ples izobraževala na Madžarskem. Tema mojega dela je dati vse od sebe in prispevati k iskanju načina za ekipno izboljševanje projekta. Ikarusa vidim tudi kot kritiko tehnologije oziroma človeško aroganco pri njeni uporabi, kar lahko vodi v naš propad.”

Luka Vodopivec

“Prihajam iz Prvačine na Goriškem. Že dolgo plešem pri MN Dance Company in zelo sem vesel, da sem del tega dogajanja. Z motivom Ikarja se v življenju in plesu pogosto srečujemo. Vsi imamo svoje vzpone in padce, in ko smo na vrhu, se vedno poskušamo dvigniti še višje, včasih pa je bolje, da ostanemo, kjer smo, in da ne presegamo svojih sposobnosti.”

Robert Prein

“Prihajam iz Nizozemske, kjer sem študiral na Amsterdamski umetniški šoli za ples, gledališče in petje. Vedno so bile moje sanje, da znotraj svojega dela potujem, in biti v prelepi Sloveniji je neverjetna pustolovščina, posebej dragocena po letu s številnimi odpovedanimi projekti v svetu umetnosti. Zelo sem vesel, da sem del Ikarusa, saj sem spet obkrožen z ustvarjalci, ki tako trdo in strastno delajo.”

So Yeon Shin

“Odraščala sem v Seulu v Južni Koreji. Plesati sem začela pri 14 letih in zdaj živim v Berlinu. Ko sem bila mlajša, sem mislila, da dobro plesati pomeni samo to, da se dobro gibam. Toda kasneje sem dojela, da je pomembneje, kaj s plesom izražam, kakšno energijo oddajam. V tem smislu je Ikarus zelo zanimiva tema, je hrepenenje po neznanem svetu. Ko sem bila mlajša, sem si predstavljala, da bom nekega dne, ko odrastem, sijala kot zvezde. Otroška domišljija pa je nekaj drugega kot življenje. Ampak tu, kjer sem zdaj, v čudoviti Sloveniji s čudovitimi ljudmi, je tako, kot sem si kot otrok predstavljala sijoče življenje.”

ANA KRŽIŠNIK BLAŽICA, dramaturginja uprizoritve Ikarus SNG Nova Gorica


Najbolj brano