Ti avtomobili so vstopnica v premijski razred križancev

Po spomladanskem primerjalnem testu, na katerem smo ocenjevali najbolj opazne predstavnike segmenta C, smo zdaj pod drobnogled vzeli pet predstavnikov iz premijskega segmenta malih športnih terencev.

V konkurenci malih premijskih križancev se jih je znašlo pet, a 
najboljši med njimi je bil volvo XC40.
V konkurenci malih premijskih križancev se jih je znašlo pet, a najboljši med njimi je bil volvo XC40. 

Segment vozil srednjega SUV razreda je v zadnjih letih močno pridobil na pomembnosti. Samo letošnja statistika kaže, da je bilo v prvih desetih mesecih registriranih preko šest tisoč vozil. Skupaj z novinarskimi kolegi smo šli še dlje in se odločili, da v PRIMA test vključimo le premijske predstavnike tega razreda. Poleg nas v skupnem testu sodelujejo še Siol Avtomoto, Avtomobilizem.com, Žurnal24, oddaja Volan, Finance in revija Avto Fokus. S skupnim sodelovanjem smo izbrali audija Q3, BMW-ja X1, lexusa UX, volva XC40 in mercedesa GLA. V to druščino bi morda spadali še citroen DS4 ter Jaguarjev in Land Roverjev predstavnik, a je prodaja teh v Sloveniji začasno ustavljena.

Letošnja statistika kaže na to, da se dve tretjini kupcev odloči za bencinski motor, zato smo tudi mi za naš poglobljen preskus izbrali takšen tip pogona v kombinaciji s samodejnim menjalnikom. Izstopajoča izjema je le lexus UX, ki ima dodatno pomoč elektrike. Če se osredotočimo na prodajno statistiko, podatki registracij kažejo, da Slovenci še vedno najbolj zaupamo pregovorno nemški kvaliteti. Audi Q3 spada med najbolje prodajane v tem premijskem segmentu. V prvih desetih mesecih je bilo zabeleženih 360 registracij, sledi volvo XC40 s 185 registracijami, BMW X1 s 100 registracijami, pa mercedes GLA z natanko 50 registracijami, na repu lestvice pa je še lexus UX. V letošnjem letu beleži le 12 registracij.

Obisk trgovcev

Ko smo obiskovali prodajne salone in sestavljali informativne ponudbe za gotovinski nakup vozila, smo prišli do zaključka, da dizelski motor ni več prva izbira kupcev in da je potrebno biti v tem času pri nakupu vozila ponekod zelo pazljiv, saj želja po določeni dodatni opremi bistveno podaljšuje rok dobave. Če so še pred časom trgovci naročali določena vozila na zalogo, je ta praksa bolj ali manj opuščena. Vse gre v smer naročanja, kar pomeni, da pri Volvu in Mercedesu kupci svoj avto dobijo v roku treh-štirih mesecev, pri Audiju pravijo, da najkrajša čakalna doba znaša štiri mesece, pri Lexusu in Mercedesu pa naročeni avto kupcu predajo v štirih do petih mesecih.

Opozoriti velja še na eno posebnost, namreč glede na trenutno krizo s polprevodniki so prodajni svetovalci posebej pozorni na določeno dodatno opremo, ki pomeni daljšo čakalno dobo oziroma ponekod te niti več nimajo zapisano na ceniku.

Pri sestavljanju informativnih ponudb s prodajnimi svetovalci smo se osredotočali na tiste pakete in dodatno opremo, za katere se kupci najbolj pogosto odločajo (LED žarometi, zadnja parkirna kamera, ogrevana prednja sedeža, električno odpiranje prtljažnika, dostop in zagon brez ključa, samodejna klima ...). V povprečju smo pri vseh nabrali za okrog šest tisočakov dodatkov, približno podoben pa je bil tudi končni popust.

Izstopa volvo XC40, kjer je popust zares bogato odmerjen - več kot enajst tisočakov, in temu primerno je njegova končna cena najnižja. Cenovne primerjave objavljamo v posebni razpredelnici. Zanimivo pri tem je, da kovinska barva v povprečju stane 900 evrov (izstopa lexus s 1200 evri), medtem ko kupec pri BMW-ju X1 plača visoko ceno stroška priprave in transporta vozila (kar 980 evrov). Povprečna končna cena teh avtomobilov tako znaša slabih 42 tisočakov.

Je prostora dovolj pri vseh?

Pri analizi potniških kabin smo prišli do zaključka, da proizvajalci za te vstopne premijske modele uporabljajo svojevrstne pristope. Če sta BMW X1 in audi Q3 pomanjšana klona večjih bratov, smo pri mercedesu GLA ugotovili precej neskladnosti. Na mnogih mestih pri GLA so pri mercedesu uporabili tršo in tanjšo plastiko, ki ne spada v tak premijski avto, prav tako pa je ta ponekod precej občutljiva na prstne odtise.

Kar zadeva udobje za volanom, si vsi zaslužijo visoko oceno, a daleč najboljše se sedi prav v mercedesu GLA in audiju Q3. Pri nameščanju otroških sedežev pri nobenem od naštetih ni bilo težav, saj je poskrbljeno, da so isofix pritrdišča opazna, dostop do njih pa zaščiten s plastičnim pokrivalom.

Na posebnem testu smo med drugim primerjali velikost in funkcionalnost prtljažnikov ter preverjali, kako dobro je poskrbljeno za otroške sedeže.

Odlagalna mesta so pri vseh modelih dobro odmerjena. V vseh avtomobilih ta v vratih ponujajo dovolj prostora tudi za večjo plastenko, medtem ko so večja odlagalna mesta pod sredinskim nastavljivim naslonjalom med sprednjima sedežema pravzaprav standardizirana.

Na zadnji klopi se bodo najbolje počutili potniki v volvu XC40 in BMW-ju X1, saj imata največ prostora za glavo in kolena, najbolj utesnjeno pa je v lexusu UX. Slednji ima od vseh tudi najmanjši prtljažni prostor in kot edini med zbrano konkurenco nima odprtine za smuči in ne dvojnega dna, ločenega s predelno polico. Čeprav prostor v zadnjem delu ni največji, smo največ kovčkov in torb pospravili v volva XC40, ugotovili smo, da je mercedes GLA edini, ki nima 12-voltne vtičnice in ne stranskih odlagalnih mest, medtem ko lahkoten preklop naslona zadnje klopi ponudijo UX, X1 in XC40 (vzvod na zgornjem delu naslonjala).

Vozna dinamika, poraba, asistenčni sistemi in infozabavni vmesniki

Vse testne avtomobile tako kot vedno preskusimo tudi na zaprtem poligonu in kakopak tudi na običajnih cestah. Najbolje se po našem mnenju izkažeta mercedes GLA in audi Q3, ki imata dobre nastavitve podvozja, neposreden volanski mehanizem in dokaj brezhibno delujoč samodejni menjalnik. Lexus UX je opremljen z brezstopenjskim CVT menjalnikom, zaradi česar se pri pospeševanju motor vrti v rdeče polje vrtljajev, kar utegne biti pri hitrem pospeševanju malce preglasno.

A na drugi strani lexus UX postreže z najnižjo porabo goriva na naši več kot 120 kilometrov dolgi preskusni trasi, ki je bila kombinirana z različnimi tipi cest. Povprečje je pri UX-u pokazalo 6,5 litra na sto prevoženih kilometrov, najvišjo porabo pa smo zabeležili pri mercedesu GLA (8,9/100 km) in BMW-ju X1 (9,8/100 km). Ob tem velja opomba, da je bil bavarec edini opremljen s štirikolesnim pogonom in ga je poganjal dvolitrski bencinski motor s 131 kilovati (X1 xDrive 20i), medtem ko so nam pri Mercedesu za preskus zagotovili model GLA 250 (dvolitrski turbo bencinski motor s 165 kilovati).

Ko govorimo o serijskem naboru asistenc, velja poudariti, da je najbolj bogato obdarjen švedski predstavnik, sledita mu mercedes GLA in lexus UX, na repu pa je na primer audi Q3, kjer je potrebno doplačati klasični tempomat ali zadnje parkirne senzorje. In ne samo to. Audi in BMW sta edina med konkurenco, ki v serijski opremi ne ponujata LED žarometov, pač pa zgolj halogensko osvetlitev.

Pri asistenčnih sistemih velja omeniti, da ima nemška trojica izrazito paketno usmerjeno ponudbo pomagal, zato je cena za vstopno verzijo avtomobila pravzaprav rahlo zavajajoča. Ugotovili smo, da je seznam doplačil precej zapleten, kar pa se pri volvu XC40 pokaže ravno obratno, saj serijska oprema s tega področja relativno zelo bogata, pri lexusu UX pa se stopnjuje glede na raven opreme.

Še beseda ali dve o infozabavnih sistemih. Pravilo, da novejši kot je, boljši je, ne deluje vedno. Tako smo pri BMW X1, ki je najstarejši med testiranimi, ugotovili, da ima ta vgrajeno najaktualnejšo verzijo multimedijskega sistema iDrive7, ki se izkaže za zelo naprednega, saj ima vse pričakovane storitve povezljivosti, tega pa skupaj z audijevim hvalimo zaradi dobrega pristopa upravljanja.

Najmanj priročen je lexusov, čeprav ta in volvov omogočata, da na nadzor na daljavo opravljamo tudi preko pametne ure, medtem ko ima volvo XC40 na voljo že pravi digitalni ključ, ki ga je mogoče deliti z drugimi uporabniki. Izpostaviti velja še to, da imata volvo in audi na voljo sistem komuniciranja med avtomobili (V2V).

Kako visoki so stroški servisiranja in zavarovanja

Pri zbiranju informativnih ponudb za zavarovanja smo za vse avtomobile s primerljivimi motorji in paketi opreme upoštevali zavarovanje AO + (avtomobilska odgovornost + voznik v primeru poškodb), šesti premijski razred, kasko z dvoodstotno odbitno franšizo in delni kasko, ki zajema požarno nevarnost in naravne nesreče, parkirišče ter krajo. Tudi tokrat je dobro vedeti, da zavarovalnice ponudbe strankam pripravljajo na podlagi cene po ceniku, brez upoštevanih popustov. Pri izračunih za obdobje petih let se zneski ne razlikujejo bistveno. Najnižji je 5510 evrov za mercedes GLA, najvišji pa 6245 evrov za lexusa UX.

Nekoliko drugačna zgodba je pri stroških servisa. Tudi pri teh izračunih smo za podlago vzeli obdobje petih let oziroma 100.000 prevoženih kilometrov. Mercedes, Volvo in BMW za svoje modele priporočajo servisni pregled na 20.000 prevoženih kilometrov, medtem ko je pri Lexusu interval na 15.000, za Audi pa 30.000 kilometrov (upoštevan longlife servisni paket).

Cene se tudi v tem primeru ne razlikujejo bistveno, z izjemo BMW-ja, ki kupcem ponuja poseben servisni paket (plača ga v enem znesku), s čimer postanejo servisi krepko cenejši. Za obdobje petih let cena teh znaša dobrega tisočaka, pri ostalih pa se znesek giblje okrog 2000 evrov. Stroški servisiranja audija Q3 so prav tako nekoliko nižji, saj smo upoštevali mejo 100.000 in ne 120.000 kilometrov (1746 evrov) kot priporoča tovarna.

Največ točk je zbral švedski predstavnik

Tako kot vselej do zdaj smo vsak avtomobil ocenjevali po vnaprej določenih kriterijih, kar je razvidno iz posebne tabele, na koncu pa smo svoj del točkovanja oddali tudi mi oziroma posamezna uredništva za tako imenovane nedoločilnike. Pri tem smo ocenjevali videz, faktor X, počutje za volanom, posebnost na cesti in prepričljivost celotnega paketa. Ta del ocene pomeni le slabo petino celotnega ocenjevanja.

Pri seštevku točk iz vseh ocenjevalnih kategorij smo na prvo mesto postavili volva XC40, švedskemu predstavniku pa so po vrstnem redu točkovanja sledili še audi Q3, BMW X1, mercedes GLA in lexus UX. Pričakovano? Glede na prodajne številke niti ne, a podrobnejši pregled v avtomobile ter njihove prodajne procese pokaže, kje so prednosti in slabosti pri določenih znamkah.

Volvo XC40 je dobil največ točk v kategoriji cen, asistenčnih sistemov (v tej kategoriji je enako število točk dobil tudi mercedes GLA) in pri nedoločilnikih, po uporabnosti je na vrhu lestvice audi Q3, kategorija motorja in podvozja pa je pripadla hibridnemu lexusu UX. Ne glede na osvojeno število točk, vsak od modelov v konkurenci ima svoje adute, s katerimi se predstavlja kupcem. A kot vedno, kupci najprej kupujejo z očmi.


Najbolj brano