Od konjev do kilovatov

Večina voznikov zmogljivost svojega jeklenega konjička raje opiše s konjskimi močmi kot pa z uradno veljavnimi kilovati. Če pa se o moči motorjev svojih avtomobilov pogovarjata denimo Britanec in Slovenec, lahko kaj kmalu pride do nejasnosti.

V pogovornem jeziku za prevozna sredstva še vedno najraje 
uporabljamo konjska moč.

 Foto: Urša Prosenjak
V pogovornem jeziku za prevozna sredstva še vedno najraje uporabljamo konjska moč.  Foto: Urša Prosenjak

Prav zaradi tega je še danes priljubljeno konjsko moč že pred več kot pol stoletja začel izpodrivati kilovat, čeprav mu to v celoti nikoli ni uspelo. Poznamo več različnih definicij, najbolj razširjeni sta imperialna in metrična, njuni vrednosti pa se razlikujeta. Če ju pretvorimo v vate, znaša imperialna 745,7 W, metrična pa 735,5 W. Slednjo uporabljamo tudi pri nas.

Izraz “konjska moč” je ob koncu 18. stoletja skoval izumitelj parnega stroja James Watt za primerjavo izhodne moči parnih strojev z močjo vlečnih konjev. Želel je namreč dokazati, da je za delo donosneje uporabljati parne stroje namesto konj. Izvedel je eksperiment, s katerim je izmeril, da lahko konj obrne mlinsko kolo s premerom 3,7 metra 144-krat v eni uri. S pomočjo tega podatka je preračunal, da lahko konj vleče s silo 800 N.

Žal ima takšna definicija hudo pomanjkljivost, saj je njena vrednost odvisna od vrednosti težnostnega pospeška, ta je pa na tej točki takšen, na drugi točki spet drugačen. Da bi povsod govorili o isti stvari, je bil sprejet dogovor, po katerem konjska moč znaša natančno 745,69987158227022 W. Metrična definicija konjske moči se uporablja v srednji Evropi, temelji pa na zamisli, da bi ena konjska moč lahko dvignila breme z maso 75 kilogramov v eni sekundi en meter visoko. Njena vrednost bi bila odvisna od vrednosti težnostnega pospeška, zato je Physikalisch-Technische Bundesanstalt v Braunschweigu vrednost konjske moči definiral kot natančno 735,49875 W.

Poznamo še mehansko, električno in hidravlično konjsko moč ter konjsko moč kotla, ki pa se uporabljajo redkeje in za specifične namene. Zaradi neenotnosti definicij je konjsko moč sčasoma zamenjal vat, ki so ga leta 1960 standardizirali kot mednarodno mersko enoto. Dolgo sta bili v uporabi obe enoti in še danes si skoraj laže predstavljamo moč motorja, če vemo, koliko konjev ima. Vendar pa je od 1. januarja 2010 z uvedbo evropske direktive uradna enota le še vat, konjska moč pa se uporablja le kot dopolnilna enota. up


Najbolj brano