Obdajajo ga jeklene plošče in debela stekla

Bavarski velikan na prvi pogled deluje povsem običajen športni terenec, a ni tako. Za tono težji je od serijskega brata, za vožnjo je potrebno vozniško dovoljenje C kategorije, v primeru strelskega napada nanj pa potnike v njem obvaruje pred najhujšim.

Avto je bil prvič predstavljen v letu 2019 in trenutno predstavlja 
najsodobnejši varnostni avtomobil pri znamki BMW.
Avto je bil prvič predstavljen v letu 2019 in trenutno predstavlja najsodobnejši varnostni avtomobil pri znamki BMW. 

V tem primeru gre za prav posebno vozilo, ki ima tako imenovani neprebojni ščit. Takšna “kamuflaža” je pravzaprav namenska, saj tovrstni avtomobili na cesti ne smejo izstopati. BMW na tem področju deluje že od leta 1978, ko so takrat predstavili prvo varnostno vozilo z oznako 733i. Vmes je minilo precej časa, izdelali so veliko neprebojnih avtomobilov, leta 2019 pa so predstavili svojo zadnjo novost na tem področju. Model X5 protection VR6. In takšnega sem nedavno na kratko preskusil. Oznaka VR pomeni vehicle resistance, številka pa predstavlja nivo varnosti, ki ga premore avtomobil. Začne se pri 4 in konča pri 9. To je najvišja stopnja varnosti v primeru napada, ki jo v BMW-jevi floti neprebojnih vozil premore zgolj sedmica prejšnje generacije. Kot pravijo pri BMW-ju, je oznaka VR6 trenutno najbolj izpopolnjena in nenazadnje zanimiva za trg blindiranih vozil. BMW takšnega X5 naprej izdela v ameriški tovarni v Spartanburgu, a ni naključje, da kasneje nadgradnjo v varnostni avtomobil izvedejo v mehiški tovarni. V južnem delu Amerike je namreč povpraševanje po teh vozilih največje. Šele potem sledijo Rusija, Bližnji vzhod in Evropa. Na starem kontinentu je položaj nekoliko drugačen, saj se ta vozila največkrat uporabljajo v protokolarne namene, medtem ko je individualne prodaje posameznikom malo. Tudi zato ima BMW urejeno svojo floto vozil, ki jih po potrebi ponuja v najem različnim državam.

Cena je neznana

V pogovoru z BMW-jevim strokovnjakom izvem, da lahko vsakdo kupi takšen avtomobil, a je prodajni postopek vendarle nekoliko specifičen. Teh vozil preprosto ne prodajo vsakomur, ki ima malce več pod palcem. Zanima jih veliko več kot to. Želijo vedeti, kdo je končni kupec, s čim se ukvarja in ali je povezan s kriminalnimi posli. Ugled znamke je vedno na prvem mestu. Kaj pa cena? Tega podatka javno ne povedo. Za BMW X5 protection VR6 je rezerviran le zmogljiv 4,4-litrski V8 bencinski motor s 390 kilovati moči, saj je potrebna velika zaloga moči, da premika več kot tri tone težko vozilo z neprebojnim ščitom. Slabo tono je težji neprebojni X5, kar pomeni, da ta tehta nekaj preko 3200 kilogramov, polna posoda za gorivo, prtljaga in štirje potniki pa pomeni, da skupna teža vozila hitro preseže mejo 3500 kilogramov. Za vožnjo tega je potrebno vozniško dovoljenje C kategorije. A še preden vstopim v kabino, mi sogovornik obrazloži, kako varnostno učinkovit je novi X5 oziroma v čem je izboljšan v primerjavi s tistim iz leta 2009. Odporen je na napad z brezpilotnim letalnikom, saj ima z jeklenimi ploščami ojačan strešni del, povsem na novo je zasnovana postavitev odebeljenega 33-milimetrskega stekla, saj ta zdaj prenese eksplozijo 15 kilogramov TNT-ja, če je ta oddaljen vsaj štiri metre od avtomobila. Udarni val je namreč pri prejšnjem modelu ob tako močni eksploziji izruval stekleni del iz okvirjev vrat in s tem povzročil poškodbe potnikov. Nova zasnova okvirjev in steklenega dela je pomembna v primeru, da napadalci daljinsko aktivirajo eksplozivno napravo, ki je postavljena ob cesti.

Vrata so neizmerno težka

Štiri milimetre debele jeklene plošče obdajajo tako rekoč celotno karoserijo avtomobila. Te so lahko večjih ali manjših dimenzij, vsaka od njih pa ima vgrajeno serijsko številko, da se v celoti vodi postopek izdelave takšnega vozila. Tega ves čas enomesečne ročne izdelave v mehiški tovarni spremlja posebej za to zadolžen inženir. Vse steklene površine pri oznaki VR6 imajo debelino 33 milimetrov, a so te sestavljene iz več plasti, saj imajo vmes poliurenatsko folijo, ki ščiti potnike pred šrapneli (topovska granata, napolnjena s kovinskimi kroglicami). Kot zagotavljajo pri BMW-ju, takšna debelina stekla zavaruje potnike pred napadi s strelnim orožjem (AK-47 kalibra 7,62), skupaj z jeklenimi ploščami pa so vrata tudi občutno težja kot pri običajnem avtomobilu. Ta tehtajo preko 100 kilogramov, tista pri BMW-jevi seriji 7 VR9 pa preko 170 kilogramov, saj debelina steklenega dela meri kar 66 milimetrov. Potrebno je kar nekaj moči za odpiranje in zapiranje. Naloga varnostnikov zagotovo ni lahka.

Na cesti je neizmerno suveren

BMW-ja X5 protection VR6 odpeljem na kratko testno vožnjo. V potniški kabini ni opaziti bistvenih sprememb. Dodatno je vgrajen le še klasični krmilnik z gumbi, s katerimi voznik upravlja s svetlobnimi in zvočnimi opozorilnimi znaki, sistemom intercom, ki omogoča komunikacijo z zunanjostjo (mikrofon in zvočnik sta nameščena v predelu vzvratnih ogledal) in še s kopico drugih sistemov. Takoj ko speljem s parkirišča, nastopi rahla težava. Debelina vetrobranskega stekla povzroči malenkost privajanja na vožnjo, saj ima voznik občutek, da si je nadel očala z visoko stopnjo dioptrije. Ampak ta občutek traja le nekaj kilometrov. Bolj presenečen sem nad dejstvom, da dodatna teža avtomobila niti najmanj ne poseže v vozniško izkušnjo. Avto je dodatno opremljen z zračnim in elektronsko krmiljenim vzmetenjem, za boljšo stabilnost pa so Bavarci vgradili tudi integralno aktivno krmiljenje, kjer se za nekaj stopinj med vožnjo obračajo še zadnja kolesa. In ker je teža vozila zares ogromna, tak avto potrebuje učinkovite zavore. Izposodili so si jih pri športnem oddelku. Avto je neizmerno živahen in v zavojih izjemno natančen, brez pretiranega nagibanja karoserije. Tudi pri visokih hitrostih.


Najbolj brano