Še 300 mostov in predorov naj bi bilo močno načetih

Italijanski premier Giuseppe Conte je v Genovi razglasil izredne razmere za leto dni. Napovedal je temeljit pregled infrastrukture v državi (močno načetih naj bi bilo 300 mostov in predorov). Zrušenje viadukta v Genovi je zahtevalo že 39 žrtev in 16 ranjenih, več ljudi pogrešajo. Zdaj popuščajo še stebri na delu viadukta, ki še stoji, in grozijo, da se bo še ta zrušil na stanovanjske bloke. Evakuirali so 311 družin.

Zdaj popuščajo še stebri na  delu viadukta, ki še stoji, in grozi, da 
se bo še ta zrušil na  stanovanjske bloke.  Foto: Ufficio Stampa Vigili del Fuoco
Zdaj popuščajo še stebri na delu viadukta, ki še stoji, in grozi, da se bo še ta zrušil na stanovanjske bloke.  Foto: Ufficio Stampa Vigili del Fuoco

GENOVA > “Rešil sem se, ker sem nekoliko upočasnil, ko me je prehiteval avtomobil, ki sem ga v naslednjem trenutku videl zgrmeti skupaj z drugimi in s cesto tik pred menoj. Le zavrl sem, prestavil v vzvratno prestavo, skočil ven in stekel stran. Tovornjak je ostal tam s prižganim motorjem,” je za časnik La Repubblica povedal voznik tovornjaka ligurijskega trgovskega podjetja Basko. Tovornjak z zeleno prikolico, ki s še vedno delujočimi brisalci vetrobranskega stekla stoji tik pred robom odtrganega viadukta, je postal nekakšen simbol tragedije.

Iskanje med ruševinami se nadaljuje. Reševalci so do včeraj popoldne našteli 39 smrtnih žrtev, med njimi tri otroke. Ranjenih je 16 ljudi, od tega jih je 12 v kritičnem stanju. Več ljudi še pogrešajo.

Državni tožilec: gre za človeško napako

Strokovnjaki menijo, da je bil most, ki je bil zgrajen v 60. letih prejšnjega stoletja, že v začetku slabo zasnovan, poleg tega pa da je bil verjetno tudi že dotrajan in slabo vzdrževan. A upravljalec avtoceste Autostrade per l'Italia zatrjuje, da so redna preverjanja dajala dobre rezultate, program preverjanj pa da so uskladili z ministrstvom za promet. Prav novi minister za promet Danilo Toninelli zahteva, da mora odstopiti celotno vodstvo tega avtocestnega koncesionarja, in napoveduje, da bodo podjetju odvzeli koncesijo in mu zaračunali 150 milijonov evrov kazni. Prav tako že poteka tudi preiskava odgovornosti za tragedijo. Državni tožilec Francesco Cozzi že poudarja, da ne gre za nesrečen slučaj, ampak za človeško napako.

Notranji minister Matteo Salvini (stranka Liga) je sicer odgovornost za nesrečo populistično pripisal tudi EU in njenim zahtevam po proračunskih omejitvah. V EU so kritike že zavrnili, da je bila Italija v obdobju od 2014 do 2020 upravičena do 2,5 milijarde evrov za infrastrukturo, prioritete pa da država določa sama. Vlada je včeraj za odstranitev ruševin namenila pet milijonov evrov.

Kakovostni morajo biti zasnova, gradnja in vzdrževanje

“Mostove je treba stalno vzdrževati in nadzirati, vsako leto pregledovati, to je ključno,” ob tragediji poudarja Marjan Pipenbaher iz podjetja Ponting, ki je v Istri med drugim zasnoval viadukta Črni Kal in Jagodje, je pa tudi soavtor nastajajočega mostu na Pelješac na Hrvaškem in več kot 200 podobnih objektov po svetu. “Viadukt v Genovi je velik viadukt, zgrajen sredi šestdesetih let na način, kot je takrat veljalo v stroki; gre za enega prvih mostov s poševnimi zategami. Leta 2016 so ga nazadnje sanirali, a pomembni vprašanji sta, ali je bila prej narejena ekspertiza obstoječega stanja in kako kakovostno so izpeljali sanacijo. Pri tako dotrajanih mostovih bi se morali tega lotiti zalo skrbno,” razmišlja Pipenbaher.

In kako je z vzdrževanjem premostitvenih objektov pri nas? “Vsi mostovi v okviru avtocestnega programa imajo kakovostno konstrukcijsko zasnovo, zgrajeni so solidno ter je njihova stabilnost in nosilnost zagotovljena. Pri nas je vzdrževanje redna služba. Dars je bil že pri razpisih do izvajalcev strog pri predorih in mostovih: zahteval je deset let garancije,” pravi Pipenbaher.


Najbolj brano