EU korak bližje omejitvi izpustov v pomorstvu

Države članice EU so danes dosegle predhodni dogovor o zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov v pomorskem sektorju, s tem ko bodo povečale uporabo tako imenovanih obnovljivih goriv nebiološkega izvora na ladjah. Namen dogovora je pomorski promet usmeriti na pot k doseganju podnebnih ciljev EU.

EU želi omejitvi izpuste toplogrednih plinov v pomorstvu s 
povečanjem uporabe tako imenovanih obnovljivih goriv nebiološkega izvora na ladjah.  Foto: Zdravko Primožič/FPA
EU želi omejitvi izpuste toplogrednih plinov v pomorstvu s povečanjem uporabe tako imenovanih obnovljivih goriv nebiološkega izvora na ladjah.  Foto: Zdravko Primožič/FPA

BRUSELJ > Gre za del podnebnega svežnja Pripravljeni na 55. "Dogovor bo zagotovil, da bodo imeli dobavitelji goriva, ladje in pomorski operaterji dovolj časa, da se prilagodijo novim razmeram, tako da bo pomorski sektor dosegel podnebne cilje," je v sporočilu za javnost zapisal švedski minister za infrastrukturo Andreas Carlson.

Dogovor predvideva zmanjšanje intenzivnosti toplogrednih plinov v ladijskih gorivih za dva odstotka od leta 2025, šest odstotkov od leta 2030, 14,5 odstotka od leta 2035, 31 odstotkov od leta 2040, 62 odstotkov od leta 2045 in 80 odstotkov od leta 2050. Obveza bi veljala za ladje z bruto tonažo nad 5000 ton za vso energijo, porabljeno na poteh med pristanišči EU, oziroma za polovico energije, porabljene na poteh, kjer je pristanišče odhoda ali prihoda zunaj EU.

Evropski poslanci dogovor pozdravljajo. "S tem dogovorom smo začrtali daleč najbolj ambiciozno pot za razogljičenje pomorstva na svetu. Še nikoli prej nobena svetovna sila ni pripravila tako celovitega okvira za boj proti izpustom v pomorstvu. To je resnično prelomno," je dejal evropski poslanec in glavni pogajalec Evropskega parlamenta o pomorskem pravu Jörgen Warborn.

Z dogovorom so zadovoljni tudi v Evropski komisiji. Pomagal bo razogljičiti sektor pomorskega prometa z določitvijo najvišjih omejitev letne intenzivnosti toplogrednih plinov iz energije, ki jo porabi ladja, so zapisali. Ti cilji bodo sčasoma postali bolj ambiciozni, da bodo spodbudili in odražali pričakovani razvoj tehnologije ter povečano proizvodnjo obnovljivih in nizkoogljičnih goriv, so dodali.

Pomorski promet je v letu 2021 prispeval tri do štiri odstotke skupnih izpustov ogljikovega dioksida v EU. Kljub zmanjšanju dejavnosti v letu 2020 zaradi pandemije covida-19 komisija pričakuje, da bo ladijski promet rasel, kar bo spodbudilo tudi povpraševanje po gorivu in prevozu zabojnikov.

Dogovor o spodbujanju uporabe trajnostnih pomorskih goriv med predstavniki držav članic EU in Evropskim parlamentom bodo morali zdaj formalno potrditi še ministri EU.


Najbolj brano