Znate voziti tam, kjer si cesto delijo avtomobili in kolesarji?

V mestih v zadnjih letih pogosto naletimo na talno označbo s kolesom, nad katerim “visita” dve strešici oziroma puščici, za kateri se zdi, da nakazujeta smer vožnje. A je ozadje te talne označbe nekoliko bolj zapleteno.

Koprska Pristaniška cesta, na kateri je kolo z dvema strešicama  - 
zdi se, da se večina kolesarjev pri vožnji vendarle raje umakne s 
cestišča na promenado.  Foto: Biljana Pavlovič
Koprska Pristaniška cesta, na kateri je kolo z dvema strešicama - zdi se, da se večina kolesarjev pri vožnji vendarle raje umakne s cestišča na promenado.  Foto: Biljana Pavlovič

SLOVENIJA > Če je bil, ko ste označbo uzrli prvič, vaš prvi vtis, da gre za oznako kolesarskega pasu in smeri vožnje, ste se zmotili. V resnici ne pomeni samostojnega kolesarskega pasu, temveč se uporablja na cestiščih, kjer zanj ni dovolj prostora. Gre za tako imenovan prometni pas “sharrow”, ki je namenjen souporabi kolesarjev in motornega prometa ter tako označuje mešani promet. “Pomembno je, da vemo, da so na tako označeni cesti kolesarji povsem enakovredni motornim vozilom. Vozniki avtomobilov morajo zato prilagoditi hitrost vožnje kolesarjem,” so navedli na portalu Vozimse.si. Ker se označba posledično uporablja na odsekih, kjer je na voljo manj prostora, se lahko znajde tudi v ulicah, kjer je v veljavi enosmerni promet, kar pa udeležencem v prometu povzroča dodatno zagato. Ena takih je Zvezna ulica na območju ljubljanskega predela Zelena jama. Kot nam je prišlo na uho, se tam številni občani zbegano praskajo po glavi, saj označba s strešicami glede na postavitev nakazuje smer vožnje, ki je nasprotna od določene smeri vožnje v enosmerni ulici.

V Kopru so te oznake na Pristaniški cesti in severni obvoznici okoli mestnega jedra, kjer je vožnja enosmerna, a se zdi, da se večina kolesarjev pri vožnji vendarle raje umakne s cestišča na promenado.

Na cestišču, označenim s kolesom in strešicama, so kolesarji povsem enakovredni motornim vozilom. Vozniki avtomobilov morajo zato prilagoditi hitrost vožnje kolesarjem.

Samovoljno, neustrezno označevanje

Nekatere cestne označbe so bile na novo opredeljene v leta 2016 sprejetem Pravilniku o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah, pri čemer, kot je razvidno s spletišča AMZS, težavo predstavlja predvsem nova prometna ureditev, ki uvaja “prometni pas, namenjen mešanemu prometu”. Kolesarji so v skladu s cestnoprometnimi predpisi dolžni voziti po kolesarskih površinah na ali ob vozišču, če pa teh ni, pa po desnem smernem vozišču. V primeru prometnega pasu “sharrow”, ki je namenjen mešanemu prometu, so pravila drugačna. Tam naj bi bili vozniki motornih vozil in kolesarji enakovredni oziroma enakopravni. “Če so kolesarji na običajnih cestah dolžni voziti ob desnem robu desnega smernega vozišča, namreč na takšnih površinah (op. p. v primeru mešanega prometa) lahko vozijo po sredini ceste, kar v praksi pomeni, da lahko kolesarijo pred oziroma med motornimi vozili, pri čemer se jim ni treba umikati ob desni rob ceste,” so navedli pri AMZS.

Oznaka nekakšnega “navideznega” kolesarskega pasu

Ob tem so poudarili, da gre v primeru te talne označbe za rešitev, ki naj bi bila uvedena predvsem v “conah 30”, središčih mest in naselij ter kjer je malo tovornega prometa, a da se marsikje “uporablja neustrezno”. Opažajo namreč, da se označba na cestah uporablja kot “oznaka nekakšnega 'navideznega' kolesarskega pasu, ki ni zarisan z ustrezno (prekinjeno ali neprekinjeno) črto, torej na cestah, kjer je že samo po sebi sicer dovoljeno običajno kolesarjenje po vozišču ob desnem robu”. Dodatno so še pojasnili, da se v tujini ta talna označba zarisuje na sredini voznega pasu, saj je “na tak način dovoljena tudi vožnja kolesarja”, in ne ob desnem robu, kot je določeno v slovenskem Pravilniku o kolesarskih površinah.

Pri AMZS so še izpostavili, da v zakonu o pravilih cestnega prometa vožnja kolesarjev v takem območju ni definirana ter da je opredelitev v Pravilniku o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah, ki označbo imenuje pas za mešani promet, “malce zavajajoča”.

Kolesarji tudi v nasprotno smer enosmerne ceste

Na omenjeni Zvezni ulici v Ljubljani, ugotovimo, da je ureditev tam milo rečeno zmedena, če ne celo paradoksalna. Tako v eno smer poteka enosmerni promet, v nasprotno smer pa talna oznaka kolesarjem nakazuje cono mešanega prometa, vse skupaj pa je na koncu prepuščeno zdravi pameti udeležencev v prometu. Že res, da je tam hitrost vožnje omejena na vsega deset kilometrov na uro, a je treba upoštevati, da sta ob cesti tudi vrtec in osnovna šola. Kot nam je pojasnil eden od tamkajšnjih stanovalcev, jih zelo skrbi za otroke, saj lahko tam v določenih delih dneva, zlasti zjutraj, ko se ljudje odpravljajo v službo, razmere postanejo nekoliko kaotične. Nekateri vozniki se namreč zbegano sprašujejo, kako pravilno obračati volan.

Skladno s pravilnikom

Na Mestni občini Ljubljana pravijo, da je ureditev skladna z 38. členom Pravilnika o kolesarskih površinah, v katerem je opredeljen dvosmerni kolesarski promet na enosmerni cesti.

Na AMZS pa so opozorili še, da naj bo zdrava pamet pred črkobralstvom. “V prihodnosti bodo naše ceste še bolj polne kolesarjev, voznikov skirojev in ostalih prevoznih sredstev mikromobilnosti - in zagotovo bo nejasnosti še več. A če bomo upoštevali pravila - predvsem pa zakonitosti varnega prometa in zdravo pamet , bo mobilna prihodnost varna in učinkovita.”


Najbolj brano