Facebook mesec dni pred volitvami je izguba časa

Pregledali smo profile predsedniških kandidatov na osrednjih družbenih omrežjih - facebooku, twitterju in instagramu - ter preverili frekvenco objav pred in po najavi predsedniške kandidature, število sledilcev in doseg objav. Zanimalo nas je tudi, ali se je kdo od kandidatov lotil promocije na družbenih omrežjih na bolj inovativen način, a izkazalo se je, da je večina ubrala bolj klasičen pristop.

LJUBLJANA > Najbolj aktiven kandidat z največjim dosegom objav (število delitev in všečkov) in številom sledilcev je pričakovano Borut Pahor. “Kralj instagrama”, kot ga je pred časom označil britanski The Guardian, je prav na instagramu najbolj sproščen in drugačen od drugih kandidatov. Tu objavlja vrsto fotografij s svojimi podporniki, vmes je tudi kakšen selfie, rad objavlja tudi fotografije iz svoje mladosti. Njegove objave imajo v povprečju več kot tisoč všečkov, uporabnike družbenih omrežij pa je nazadnje najbolj razvnel z objavo fotografije, na kateri v elegantni obleki supa na Blejskem jezeru, in pripisom: zanesljivost. Na facebooku in twitterju pa njegova ekipa večinoma spremlja njegovo tako imenovano slovensko turnejo Po dolgem in počez, ko se srečuje z volilci.

Zanesljivost. / Reliability. #stability #dependability #character #leader #together #skupaj #pahor #presidentpahor #president #slovenia

Nataša Briški: “Nismo ZDA, kjer spretna komunikacija na družbenih omrežjih dela konkretne razlike. Trump takorekoč uraduje preko twitterja, ima več kot 40 milijonov sledilcev, kar pa seveda ne pomeni, da tvita funkciji primerno. Brez dvoma pa je pomembno biti zraven.”

A post shared by Borut Pahor (@borutpahor) on

“Instagram je močno orodje”

Nataša Briški, novinarka in urednica spletne strani Metina lista, meni, da se je v promociji prek družbenih omrežij najbolje odrezala prav Pahorjeva ekipa: “To počnejo najdlje, najbolj aktivno in mestoma dovolj provokativno, da vzbudijo reakcije. Imajo daleč največ sledilcev na vseh platformah in kandidata, za katerega se zdi, da v ustvarjanju vsebin za družbena omrežja celo uživa.” Se torej zdi, da drugi kandidati podcenjujejo instagram? “Kdor ga ni odprl vsaj kakšno leto pred kampanjo, temu tudi med kampanjo ne bo pomagal. Instagram je močno orodje, čez noč pričakovati uspehe na družbenih omrežjih pa je račun brez krčmarja,” meni Nataša Briški.

Šarec najbolj uporablja facebook

Kako so se promocije na družbenih omrežjih lotili v ekipi Marjana Šarca? Ta se je tudi podal na turnejo po Sloveniji, poimenovano Iz kraja v kraj, a ne peš kot Pahor, ampak z avtobusom. Tudi Šarčeva ekipa podobno kot Pahorjeva skorajda vsak dan objavlja vrsto fotografij in videov iz posamičnih krajev … Šarec je edini, ki ima svoj kanal na youtubeu in spletni dnevnik.

Med družbenimi omrežji najbolj uporablja facebook, kjer ima največ sledilcev in je stalno aktiven, tudi pred najavo za predsedniške volitve. V času kampanje so se objave občutno povečale, tudi število osvojenih všečkov in delitev se povečuje. Twitter in instagram pa mu očitno nista toliko blizu. Na twitterju je od julija do 25. septembra letos “zavladal mrk”, po tem datumu twitter uporablja za beleženje svoje turneje, instagram profil pa je odprl šele aprila letos in objavil približno deset fotografij.

Popovič ubral strategijo družabne kronike?

Koprski župan Boris Popovič je med kandidati, ki so pred najavo predsedniške kandidature zelo redko uporabljali družbena omrežja. Na facebooku, kjer ima največ sledilcev, ni bilo nobene objave od februarja letos do septembra, 4. septembra je napovedal, da se podaja v predsedniško tekmo. Na twitterju je najmanj aktiven, profil je odprl maja letos, septembra pa se število objav poveča, pred dnevi je sicer zaživela tudi spletna stran boris.popovic.si. Facebook uporablja za promocijo med kampanjo - objavlja predvsem fotografije z dogodkov, ki se jih udeležuje, in objavlja povezave na svoj instagram profil, poimenovan borispopovicpopo. Tega je zagnal 7. septembra in s prvo objavo - video nagovor o “češki Sloveniji” - požel vrsto ogledov. Na njegovem instagram profilu sicer kraljujejo selfiji, prvega je naredil z ljubljanskim kolegom Zoranom Jankovićem, ki mu je sledila še vrsta drugih, udeležil se je Tedna mode v Ljubljani, modne revije v Kopru, z nizom fotografij je pospremil svojo udeležbo na Barkolani, včeraj, denimo, pa s kartodroma Krško. Objave na njegovih družbenih kanalih so v veliki meri v slogu družabne kronike, manj je politično obarvanih. “Verjetno mu je precej jasno, da ima bolj malo možnosti, zato se s tem, da (naj bi) za predsednika države veljajo drugačni standardi, ne obremenjuje. Predsedniške volitve so volitve osebnosti in precej manj programov, ljudi zanimajo kandidati oziroma kandidatke osebno, zato tega vidimo več,” Popovičevo strategijo komentira Nataša Briški.

Ocenjuje pa, da uporaba družbenih omrežij izključno v času predvolilne kampanje ne prinaša koristi. “Precej zgrešena taktika, kratkovidna strategija in strahovito nespretna oblika komuniciranja. Škoda časa, bi rekla,” odgovarja ter dodaja, da se bodo na tem področju najslabše odrezali tisti kandidati, ki bodo po volitvah ugasnili svoje profile. “Družbena omrežja so tek na dolge proge,” poudarja.

Med kandidati, ki pred kampanjo niso bili aktivni na družbenih omrežjih, je tudi šolska ministrica Maja Makovec Brenčič. Na facebooku, kjer je aktivna šele od 7. septembra letos, sledijo po dve do tri objave na dan, vse povezane s predsedniško kampanjo. Na twitterju so zelo podobne objave kot na facebooku, instagram profila nima, odziv na objave pa je precej skromen. Še največ reakcij, tudi precej negativnih, je sprožila fotografija, na kateri jo z objemom pozdravlja Zoran Janković.

“Vzemite lopate, delajte in boste tudi vi kaj imeli”

Ljudmila Novak se kot izkušena političarka, ki je bila sicer na družbenih omrežjih aktivna tudi pred najavo predsedniške kandidature, zanaša na bolj klasičen pristop. Na twitterju, ki ga uporablja od leta 2012, objavlja svoje vsakodnevne aktivnosti v času predsedniške kampanje. Na facebooku, kjer je najbolj aktivna, objavlja veliko video nagovorov in bolj sproščene fotografije, razmisleke o aktualnih temah … Odziv v smislu števila všečkov in delitev je v primerjavi s Pahorjem in Šarcem precej nižji.

Kandidatka SDS Romana Tomc je med najmanj aktivnimi predsedniškimi kandidati na družbenih omrežjih. Na facebooku je frekvenca objav nizka (dve do tri objave na mesec). Bolj aktivna je na twitterju, kjer lahko spremljamo dogodke, ki se jih udeležuje, Tomčeva pa je najbolj sproščena na instagramu, kjer je aktivna od januarja letos, in objavlja tako fotografije iz Evropskega parlamenta kot utrinke iz zasebnega življenja. Prva objava, povezana s predsedniško kandidaturo, se je pojavila šele pred prvim televizijskim soočenjem. V zadnjem obdobju ji sicer na twitterju precej “pomaga” Janez Janša s kritičnimi zapisi do Pahorja.

Angelca Likovič, ki je najbolj aktivna na twitterju, večinoma objavlja povezave na spletno stran glaszaotrokeindruzine.si, na kateri so objavljeni njeni zapisi, v katerih zasledimo tudi diskreditacije njenih predsedniških tekmecev (Borut Pahor in Marjan Šarec). Instagram profil je odprla šele 1. oktobra letos. Zadnje dneve na njenih profilih lahko največkrat preberemo: “Ne bodite zavistni. Vzemite lopate, delajte in boste tudi vi kaj imeli,” ki se nanaša na njeno izjavo na prvem televizijskem soočenju, da je z lastnimi rokami zgradila štiri hiše.

Suzana Lara Krause in Andrej Šiško se najmanj udejstvujeta na družbenih omrežjih. Krauseva ima samo facebook profil, ki ga je odprla 31. avgusta letos, twitter profila nima, oziroma jo njena stranka SLS promovira prek svojega profila. Šiško pa je tudi dejaven samo prek facebooka, na twitterju pa prek profila Zedinjena Slovenija.

Le malo humorja

Nataša Briški pritrjuje, da je večina kandidatov ubrala precej klasičen in monoton pristop: “Z redkimi izjemami so predstavitve precej brez vonja, barve in okusa, kje so bili, koga so videli, kaj so delali, kam nas vabijo. Na družbenih omrežjih pa moraš biti drugačen, duhovit, provokativen. Delno lahko to razumem, saj 'konkretnejše' objave pogosto izzovejo plazove, za katere je treba imeti dober želodec, zato je verjetno več ziheraštva. Če kaj, pa pogrešam predvsem več dobro odmerjenega humorja.”

Koliko je torej dejansko pomembna njihova prisotnost na družbenih omrežjih? “Nismo ZDA, kjer spretna komunikacija na družbenih omrežjih dela konkretne razlike. Trump takorekoč uraduje prek twitterja, ima več kot 40 milijonov sledilcev, kar pa seveda ne pomeni, da tvita funkciji primerno. Brez dvoma pa je pomembno biti zraven,” sklene.

BILJANA PAVLOVIĆ


Najbolj brano