V nekdanje črpališče po znanje o Krajinskem parku Beka in drugem tiru

Vas Klanec je bogatejša za obnovljeni kompleks nekdanje vodne črpalke za parne lokomotive, v katerem odslej delujeta turistično informacijski točki za Krajinski park Beka in drugi tir Divača – Koper, na ogled pa je tudi pomembna tehniška dediščina kraja.

Očina Hrpelje - Kozina in družba 2TDK, ki je sodelovala pri naložbi, 
v informacijski točki  obiskovalce osveščata o naravovarstvenem 
pomenu Krajinskega parka Beka in drugem tiru Divača - Koper.   Foto: Andraž Gregorič
Očina Hrpelje - Kozina in družba 2TDK, ki je sodelovala pri naložbi, v informacijski točki obiskovalce osveščata o naravovarstvenem pomenu Krajinskega parka Beka in drugem tiru Divača - Koper.  Foto: Andraž Gregorič

KLANEC > Turistično informacijski center, ki ga je občina Hrpelje-Kozina v sodelovanju z družbo 2TDK uredila v obnovljenem objektu čuvajnice nekdanje vodne črpalke za parne lokomotive, je zasnovan kot interaktivna razstava o Krajinskem parku Beka v dolini Glinščice, in projektu gradnje drugega tira.

Občina je objekt nekdanje vodne črpalke kot pomemben del lokalne tehniške dediščine obnovila na podlagi sporazuma iz leta 2014 o izravnalnih ukrepih na trasi drugega tira železniške proge na odseku Divača - Koper zaradi okrnitve narave v območju krajinskega parka, s katerim sta okoljsko in infrastrukturno ministrstvo občini namenila 661.000 evrov.

Na ogled vodna črpalka in parni kotel

Z obnovo obeh objektov, čuvajnice in strojnice, so začeli že v letu 2019. V enem od objektov so v sodelovanju s Parkom Škocjanske jame uredili informacijski center z razstavo o naravovarstvenih značilnostih Krajinskega parka Beka in manjši muzej. “Tu lahko spoznate, kako je včasih delovala vodna črpalka ter si ogledate stari črpalki, parni kotel in orodje. Obenem pa dobite informacije o izjemnem naravovarstvenem pomenu območja, objektih kulturne dediščine ter bližnjih pohodniških in kolesarskih poteh,” vsebino razstave strnejo na občini.

Vodno črpalko so v Klancu postavili po izgradnji železniških krakov Divača - Pula leta 1876 in Hrpelje - Kozina - Trst leta 1887. Služila je za črpanje vode iz dveh velikih bazenov v rezervoarja na Kozini, od koder je v prostem padcu tekla na železniško postajo, kjer so jo uporabljali za napajanje parnih lokomotiv. Delovala je vse do leta 1980, objekt na Klancu pa je zadnji, ki se je ohranil.

Zvoki z gradbišča drugega tira

V drugem objektu pa je družba 2TDK skupaj z Geološkim zavodom in Centrom za preventivno arheologijo Zavoda za varstvo kulturne dediščine pripravila razstavo o projektu gradnje drugega tira. “Ogledati si je mogoče nekaj splošnih podatkov o gradnji proge in o geološki sestavi tal na trasi drugega tira, obiskovalci pa lahko tudi zaigrajo na instrument iz apnenca, prisluhnejo zvokom iz gradbišča in spoznavajo arheološke najdbe na trasi,” pojasnjujejo v družbi TDK.

V sklopu naložbe so uredili tudi večje parkirišče in dostopno pot do bazenov ter uredili in označili pešpoti. Zaenkrat si je informacijski točki mogoče ogledati po predhodnem dogovoru, na občini pa razmišljajo, da bi center sčasoma nadgradili z novimi vsebinami, dobil pa bi tudi stalni obratovalni urnik.


Najbolj brano