Učenci kosijo, molzejo kozo, delajo sok, kis ...

Osnovna šola Rudolfa Ukoviča Podgrad je od januarja 2020 vključena v pilotni projekt Na kmetiji do delovnih navad in znanja, s katerim želijo v sodelovanju s tremi partnerskimi kmetijami učencem približati nekatera tradicionalna kmečka opravila, kmetijam pa pomagati razvijati didaktične programe, ki jih bodo lahko izkoristili za izobraževalne in promocijske dejavnosti.

Učenci 7. razreda OŠ Podgrad so v petek na kmetiji Slavec v 
Knežaku pomagali osmukati star krompir in ga skuhali za živali. Foto: Katja Kirn Vodopivec
Učenci 7. razreda OŠ Podgrad so v petek na kmetiji Slavec v Knežaku pomagali osmukati star krompir in ga skuhali za živali. Foto: Katja Kirn Vodopivec

PODGRAD > V projektu, ki bo trajal še do konca letošnjega leta in je sofinanciran iz evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja, kot partnerji sodelujejo tri kmetije: Slavec iz Knežaka, Volk s Suhorja in Miše iz Sabonj.

“Šola v okviru projekta pomaga tem trem kmetijam razvijati didaktične programe za dneve dejavnosti in za učilnico na prostem, denimo za sprejemanje šolskih in vrtčevskih otrok, turistov ali za družine na aktivnih počitnicah. Da bi bili ti obiski čim bolj kakovostni tudi z vidika pridobivanja in posredovanja znanja, je ta projekt zanje zelo dobrodošel,” razlaga mentorica projekta Tamara Urbančič.

Tamara Urbančič

mentorica projekta

“Poudarek je na tem, da učenci čim več opravil na kmetiji tudi sami naredijo, ne da zgolj opazujejo delo kmeta.“

Razvijajo nove delovne navade ...

Na drugi strani pa se tudi učenci ob delu, ki ga izvajajo na kmetijah, učijo in pridobivajo nove delovne navade, krepi se tudi spoštovanje do okolja in zdrave hrane. “Na primer: ob smukanju krompirja smo se naučili, da je krompir odebeljeno podzemno steblo, da spada med škrobna živila. Ravno tako ob delu z živalmi spoznavajo tudi anatomijo živali, prebavila, dihala, skelet. Obisk kmetije je zelo dobra dopolnitev pouka, saj lahko vsa teoretična znanja, ki jih pridobijo v šoli, v praksi nadgradijo in ponovijo, tako da jim bolj ostanejo v spominu,” smisel projekta povzame Urbančičeva.

V projektu sodelujejo vsi razredi osnovne šole. “Trudimo se izvajati čim bolj raznovrstne dejavnosti z različnimi vsebinami, prilagojene starostnim skupinam otrok. Ker gre za pilotni projekt, v bistvu preizkušamo, kako bi neka izobraževalna dejavnost na kmetiji potekala, in jo nato ovrednotimo, kaj bi bilo dobro uporabiti za naprej in kaj ne. Tako bo potem tem kmetijam ostal res nek kakovosten program,” pove Urbančičeva.

Gregor Slavec

kmet iz Knežaka

“Učenci so videli, da tudi hrano, ki ostane, ne zavržemo, ampak jo porabimo kot hrano za živali.”

... in spoznavajo delo kmeta

Gregor Slavec, ki na svoji kmetiji v Knežaku že izvaja izobraževalno dejavnost, pravi, da so se v projekt vključili, ker želijo, da bi mladi pobližje spoznali življenje in delo na kmetiji. “Mi jim želimo skozi ta projekt naše delo približati, da bi ga bolje spoznali in morda celo vzljubili. Za učence je to morda samo izlet, sčasoma pa se lahko iz tega razvijejo tudi nove delovne navade,” pravi Slavec.

Ob tem izrazi tudi upanje, da bodo kmetije na ta način v prihodnosti morda dobile tudi kakšno novo delovno silo. “Tudi če se ne vrnejo k nam, že s tem, če se nekoč doma lotijo sami kmetovanja in pridelave hrane, smo veliko naredili. Kmetij je vsak dan manj, pokrajino pa je treba obdelati,” poudarja.

Odziv učencev je zelo dober. “Se jih pa večina s tem delom srečuje prvič, saj je kmetij na podeželju vedno manj, tiste, ki so, pa večino dela opravijo strojno. Zato je poudarek na tem, da učenci čim več opravil na kmetiji tudi sami naredijo, ne da zgolj opazujejo delo kmeta,” poudari Tamara Urbančič.

Tako so denimo v petek na kmetiji Slavec v Knežaku smukali klice s starega krompirja, ki so ga nato skuhali za hrano kokošim, pa pomolzli kozo, se preizkušali v košnji trave in si ogledali, kako v čebelnjaku nastaja med. S slednjim so se tudi posladkali pri slovenskem zajtrku. “Tako so lahko tudi v praksi videli, kako je sklenjen ta krog od vil do vilice. Vsa hrana, ki smo jo pojedli, je pridelana na naši kmetiji. Videli so, da tudi hrano, ki ostane, ne zavržemo, ampak jo porabimo kot hrano za živali,” razlaga Slavec.

Pouk ob Suhorci

Na sadjarski kmetiji Miše v Sabonjah so učenci pomagali pri jesenskem pobiranju jabolk, stiskanju jabolčnega soka, pripravi jabolčnega kisa in drugih proizvodov. V tem tednu pa bodo pouk fizike in matematike iz šolskih klopi preselili v naravo na kmetijo Volk na Suhorju, kjer so sicer spoznavali konjerejo. “Ker kmetija leži ob potoku Suhorca, bomo dejavnosti na kmetiji izkoristili tudi za izvajanje nekaterih drugih vsebin. Učenci bodo denimo merili pretok vode, izračunavali volumen dreves in podobne zanimivosti,” nekaj dejavnosti, ki ta teden čakajo učence, našteje Tamara Urbančič.


Najbolj brano