Mojstri za vsa čutila

Ko se med seboj povežejo mojstri, ki se intenzivno, a vsak na svojem področju ukvarjajo z zaznavami in registri, ki polnijo človeška čutila z lepim in plemenitim, potem že ne more biti slabo. In ni bilo, ko so se srečali mednarodno uveljavljeni skladatelj, sopranistka, kuharski mojster in vinar na posestvu Movia v Ceglem.

Kuharski mojster Daniel Gottschlich, ki ima v restavraciji Ox&Klee 
v Kölnu dve michelinki,  skladatelj Vito Žuraj in Rač   in programski 
direktor simfoničnega orkestra iz  Kölna Patrick Hahn (z leve) pod 
zvezdnim nebom v Movii v Ceglem.      Foto: Sašo Dravinec
Kuharski mojster Daniel Gottschlich, ki ima v restavraciji Ox&Klee v Kölnu dve michelinki, skladatelj Vito Žuraj in Rač in programski direktor simfoničnega orkestra iz Kölna Patrick Hahn (z leve) pod zvezdnim nebom v Movii v Ceglem.  Foto: Sašo Dravinec

V ito Žuraj (1979) je nemara najbolj uveljavljen in izvajan slovenski skladatelj mlajše generacije. V minulem desetletju so njegove skladbe izvajali na številnih slovečih odrih, z manj konvencionalnimi sodelovanji je širil meje spoznanj, naročila je dobival z vseh strani, prav tako nagrade. Že pred leti je prejel skladateljsko nagrado Claudia Abbada, pa nagrado Prešernovega sklada, skladateljsko nagrado mesta Stuttgart …

Na ljubljanski Akademiji za glasbo je Žuraj profesor za kompozicijo in glasbeno teorijo, kot skladatelj pa se trenutno ukvarja z dvema naročiloma: z opero, ki bo predvajanja v operni hiši v Frankfurtu, in s polurno skladbo za simfonični orkester, ki bo premierno izvedena čez dve leti v Münchnu pod taktirko Britanca Simona Rattla.

“Rekli so, da je solist lahko tolkalec, saksofonist ali performer, pa četudi kuhar.”

Vito Žuraj, skladatelj, avtor skladbe Predjed

Naročilo za Predjed

Žuraj je pred leti dobil naročilo, naj za simfonični orkester radijske postaje WDR iz Kölna napiše skladbo za solista in orkester: “Rekli so, da je solist lahko tolkalec, saksofonist ali performer, pa četudi kuhar.” Slednje se mu je zdelo zanimiv izziv. Njegov prijatelj Patrick Hahn, ki je programski vodja simfoničnega orkestra Gürzenich iz Kölna, se je spomnil na Daniela Gottschlicha, kuharskega mojstra v tamkajšnji restavraciji Ox&Klee z dvema michelinkama, ki je v prostem času navdušen bobnar. Rodilo se je sodelovanje, ki je preraslo v prijateljstvo. Predlani so 12-minutno skladbo Hors d’œuvre (Predjed), ki jo je po Hahnovi idejni predlogi napisal Žuraj, Gottschlich pa je v njej solist, izvedli v Kölnu, letos aprila pa še v Ljubljani, a žal brez publike, zgolj s spletnim prenosom. Na odru ima Gottschlich, za katerega Žuraj pravi, da ima izvrstno tehniko, na eni strani baterijo, sestavljeno iz loncev in drugih kuhinjskih posod, na drugi pa desko in nož, da seklja.

Slovenska vina v Kölnu

Vsakič, ko v Kölnu igrajo njegove skladbe, Žuraj nastop zaokroži s predstavitvijo slovenskih vin pri Gottschlichu. S seboj je imel že vina iz kleti Zorjan, Šuman, Ščurek, Štemberger, Pulec in Movia. Letos, ko so Predjed izvedli v Ljubljani, je Žuraj Hahna in Gottschlicha peljal po Sloveniji, tudi v Brda. Pri Kristančičevih na posestvu Movia v Ceglem so se zelo dobro ujeli in nemški kuharski mojster se je obvezal, da se kmalu vrne in posveti večerjo novemu prijateljstvu in novim prijateljem.

Velemojstra okusov (z leve): vinar Aleš Kristančič (Movia) iz Ceglega in kuharski mojster Daniel Gottschlich (Ox&Klee) iz Kölna. (foto: Sašo Dravinec)

Prišel je v drugi polovici septembra in vse sestavine za večerjo nakupil v Sloveniji. V jedilniku je povezal Sredozemlje in celinski del Evrope, z glavno jedjo pa se je poklonil svojemu mestu in kulturi tamkajšnjih pivnic. Vinsko spremljavo je v domači kleti izbrala Ela Kristančič, večer pa je bil v veliki meri tudi glasbeni: Vito Žuraj je med večerjo nekajkrat stopil do klavirja, da je spremljal sopranistko Niko Gorič, po njegovem prepričanju eno najbolj prepoznavnih slovenskih glasbenih poustvarjalk doma in v tujini. Zapela je dve ariji iz oper Giaccoma Puccinija in pa Gounodovo Ave Marijo. Ko so postregli sladico, je Gottschlich slekel kuharski predpasnik in sedel za bobne, Žuraj je šel za klavir, Aleš Kristančič je prijel za kitaro, Nika Gorič pa je zapela …


Najbolj brano