Filigranski beton

Eden od pomembnejših vsakoletnih svetovnih oblikovalskih dogodkov je tudi londonski 100% design. In na njem srečujemo tudi slovenska imena. Letos je na njem svojo kolekcijo vrtnega pohištva iz betona uspešno predstavila arhitektka Tina Rugelj.

Stol z naslonjalom in posoda za rože, ki je pokrita lahko tudi 
mizica.
Stol z naslonjalom in posoda za rože, ki je pokrita lahko tudi mizica. 

Tina Rugelj ni le arhitektka in oblikovalka interierjev, zanima jo tudi področje produktnega oblikovanja. Študirala je na Fakulteti za arhitekturo v Ljubljani in diplomirala leta 2002 na Tehniški univerzi v Gradcu. Eno leto pa je posvetila tudi študiju oblikovanja na Univerzitetnem centru za oblikovanje in umetnost v Barceloni - EINA. Potem ko je nekaj let sodelovala z nekaterimi od najpomembnejših slovenskih arhitekturnih birojev, je leta 2011 ustanovila svoj studio. Že naslednje leto je zasnovala prvo kolekcijo vrtnega pohištva Concrete Garden in z njo navdušila medije in kritike.

Običajne predstave nam beton slikajo kot nekaj robustnega, nekaj, iz česar se gradijo zidovi in mostovi. Je tisti material, ki ga skrijemo z ometom, prekrijemo s parketom, prepleskamo in obarvamo. Tina Rugelj pa nam z drzno gesto pokaže njegovo surovo lepoto, njegovo poetičnost. Ne skriva ga, ne maskira, temveč prav nasprotno - poudarek postavi prav na njegovo strukturo in teksturo, na filigransko, taktilno noto tega po krivici podcenjenega materiala. V tankih in elegantnih objektih, narejenih iz vlaknocementa, se nam beton razkrije kot material, ki nas nagovarja s svojevrstno estetiko. A ne gre le za estetsko plat: vlaknocement je tudi trpežen in odporen proti zunanjim vplivom. Lahko ga pustimo stati zunaj na dežju ali snegu, tudi vročina in sončna svetloba ga ne poškodujeta.

V tankih in elegantnih objektih, narejenih iz vlaknocementa, se nam beton razkrije kot material, ki nas nagovarja s svojevrstno estetiko.

Ne čudi torej, da je kolekcija Concrete Garden, ki jo je Tina Rugelj prvič predstavila na milanskem pohištvenem sejmu leta 2012, že naslednje leto dobila nagrado za pohištvo leta, ki jo podeljuje Društvo oblikovalcev Slovenije.

Pomembno pa je še nekaj: v obdobju, ko se pri nas v mnogih panogah zapirajo podjetja, ko se proizvodnja seli drugam, so izdelki kolekcije Concrete Garden izdelani v Sloveniji, v sodelovanju s podjetjem Eternit Slovenija.

Iz materiala, ki je v osnovi namenjen izdelavi valovite strešne kritine in fasadnih plošč, je torej z oblikovalsko idejo mogoče izdelati številne objekte z estetsko in funkcionalno vrednostjo. Od sedal, mize, pasje ute, vrtnega umivalnika in vaze do stropnega lestenca, ki je po eni strani poklon strešni valovitki, po drugi pa vsem nam tako domači in cenjeni slovenski potici. Senčnik za luč Potica je nastal lani, oblikovan je bil za razstavni prostor podjetja Eternit. Tina Rugelj je lestenec zasnovala v dveh velikostih. Večja je primerna za velike javne prostore, manjša pa najde svoj prostor tudi na domačem terenu. Slednja je bila pravzaprav razvita na željo kupcev. Obe sta bili seveda najprej izdelani kot prototipa, zdaj pa sta že v zaključni fazi izdelave.

Seveda se boste vprašali, koliko tehtajo vsi ti objekti iz vlaknocementa? Niso peresno lahki kot plastični izdelki iz megapohištvenih centrov, a tudi ne tako težki, kot se vam zdi. Najlažja je posoda za rože, ki tehta sedem kilogramov, najtežja pa dvojna klop, ki jih šteje 56. In tudi njihova debelina je elegantno vitka - od osem do 16 milimetrov. Pri tem imajo nezgrešljivi videz betona, tudi tako, da je Tina Rugelj ohranila njegovo barvo in strukturo z vsemi drobnimi nepravilnostmi in nenačrtovanimi naključji, ki odslikavajo naravo materiala.


Najbolj brano