Muzej - prostor vseživljenjskega učenja

Pokrajinski muzej Koper se je že zelo zgodaj zavedal pomena pedagoške dejavnosti v muzeju. Temelje pedagoški dejavnosti je med leti 1997 in 2004 postavila kustodinja Tina Novak Pucer, opravila je izjemno pomembno delo. Njeno poslanstvo je nadaljevala in razvijala kustodinja Brigita Jenko do leta 2020, v tem obdobju je pedagoška dejavnost muzeja doživela razmah z rekordnimi številkami obiskovalcev.



Vrtčevski otroci na delavnici Izdelajmo mozaik
Vrtčevski otroci na delavnici Izdelajmo mozaik 

V času epidemije je bila kulturna dejavnost izjemno prizadeta, muzeji so samevali, otrokom je bilo onemogočeno obiskovati muzeje. Vzpostavljanje pozitivnega odnosa do kulturne dediščine je dolgotrajni proces, ki je bil v času epidemije prekinjen. Kako po covidu vzpodbuditi obisk muzeja je bila tudi iztočnica za pogovor s Tjašo Miklavčič, kustodinjo pedagoginjo v Pokrajinskem muzeju Koper.

> Nam lahko na kratko predstavite delo kustosa pedagoga v muzeju?

“Kustosu pedagogu je zaupana pomembna naloga, da pomaga vzgajati mlade v kulturno zavedne osebe, ki bodo znale ceniti kulturno dediščino in pomen njenega ohranjanja in varovanja. Naš cilj je otroke navdušiti nad kulturno dediščino, jih aktivno vključiti in v njih spodbuditi radovednost, kreativnost, željo po pridobivanju novega znanja, raziskovanju, preizkušanju, reševanju problemov. Delo kustosa pedagoga je zelo razgibano, znanje je potrebno nenehno nadgrajevati, delo zajema tako organizacijo in zasnovo različnih dogodkov, delavnic, vodstev, kot sodelovanje pri snovanju razstav, priročnikov, vodnikov, da bodo primerni za različne starostne skupine obiskovalcev.”

> Katere delavnice ponujate? Lahko predstavite nekaj najuspešnejših? Kateri so po vašem mnenju vzroki za njihovo uspešnost?

“Nabor delavnic, ki jih ponujamo v muzeju, je zelo raznolik. Delavnice so prilagojene različnim starostnim skupinam, od vrtčevskih otrok naprej, zajemajo vsa zgodovinska obdobja in so prilagojena učnim načrtom.

> Ena najbolj priljubljenih delavnic je zagotovo delavnica Od niti do oblačila. Delavnica temelji na povezovanju starejših in otrok, starejši otrokom predajajo svoje življenjske izkušnje, pripovedujejo o postopkih izdelovanja oblačil ter otroke učijo kvačkanja in drugih ročnih spretnosti.

Med bolj zanimive delavnice sodijo tudi Arheopeskovnik, pri kateri se otroci prelevijo v prave arheologe na izkopavanjih, Kruha in iger, kjer s pomočjo replik posodja, oblek in igralnih pripomočkov spoznavamo življenje Rimljanov na naših tleh pred 2000 leti in skozi rimske igre urimo svoje taktične sposobnosti ter delavnica Izdelajmo mozaik.”

> Kako učencem, ki nimajo možnosti obiskati muzeja, približati muzejske vsebine?

“V primerih, ko otroci ne morejo obiskati muzeja, lahko muzej obišče njih! Delavnica Muzejski kovček na obisku je namenjena zlasti otrokom prve triade, lahko pa se jo prilagodi tudi starejšim. Delavnica je pri otrocih zelo priljubljena, kustos pedagog, na povabilo šole, obišče otroke v razredu s starodavnim kovčkom polnim zanimivih predmetov, ki jih nato skupaj odkrivamo ter pri tem spoznavamo delo muzeja in njegovo poslanstvo. Veliko zanimivih stvari najdemo tudi na naši spletni strani www.pokrajinskimuzejkoper.si, kjer lahko vstopite v Virtualni muzej, si ogledate elektronski zbirki Novejše zgodovine in Zbirko čipk in vezenin, v razdelku Zabava pa najdemo tudi različne kvize, s katerimi lahko preverimo svoje znanje, igrici Mizica, pogrni se! in Obleci svojo nošo.”

> Kako pa je z obiskom izven ustaljenih šolskih programov? Tukaj mislim predvsem na ponudbo za družine in mlajše otroke, tudi turiste.

“Otrokom ponujamo veliko možnosti za aktivno preživetje prostega časa, na različnih delavnicah, ki jih prirejamo za otroke in družine skozi vse leto, se lahko veliko naučimo o naši preteklosti. Poučne in ustvarjalne vsebine še posebej zaživijo na počitniških delavnicah, ki so krasna priložnost za spoznavanje zgodovine ob ustvarjanju, druženju in sklepanju novih prijateljstev. Družine z otroki se lahko podajo na samostojno raziskovanje po muzejskih zbirkah z našim Lovom na zaklad. S pomočjo tlorisa muzeja v razstavnih prostorih iščejo predmete, ki so upodobljeni na nalepkah, in jih nalepijo na ustrezno mesto na načrtu. »Lov« je zaključen, ko najdejo vse predmete in ustvarijo svoj s sličicami obogaten 'vodnik' po muzeju. Muzejske zbirke so obogatene z interaktivnimi kotički, kjer se lahko predmetov tudi dotikamo, jih raziskujemo, smo aktivni, rešujemo probleme, sestavljanke, kvize, si zastavljamo vprašanja in iščemo odgovore, pripovedujemo o svojih izkušnjah, preizkušamo in pridobivamo nove izkušnje. V interaktivnih kotičkih spodbujamo učenje po izkustveni poti, z rabo tipa, sluha, vida in voha, pripomoremo k uspešnejšemu učenju in trajnemu pomnjenju. Muzejske vsebine so dostopne v različnih jezikih, prav tako ponujamo tudi vodene oglede v italijanščini in angleščini.”

> Kaj pa odrasli? Kako je z medgeneracijskim sodelovanjem v muzeju?

“V muzeju dajemo velik poudarek na medgeneracijskem sodelovanju. V programu imamo različne delavnice, ki temeljijo na povezovanju starejših in otrok, starejši v vlogi mentorjev pripovedujejo otrokom svoje življenjske izkušnje, skupaj obujajo stare običaje in navade ter jim predajajo svoje znanje, učijo jih kvačkanja, pletenja, priprave njokov itd. Zavedamo se pomena medgeneracijskega povezovanja, zato v prihodnjem letu načrtujemo še več takih aktivnosti. V načrtu imamo tudi delavnice za odrasle, na katerih bodo pridobivali spretnosti, kot so kvačkanje, pletenje, tkanje, ustvarjanje z glino, ki se počasi izgubljajo, vendar predstavljajo neizmerno bogastvo, ki ga je potrebno varovati. Jeseni nameravamo obuditi dva uspešna programa iz preteklosti Muzejske matineje, na katerih bodo obiskovalci podrobneje spoznavali muzejsko gradivo, ter poljudnoznanstvena predavanja Srečanja z dediščino.”

> Kaj bi izpostavili ob koncu najinega pogovora, kaj je za vas najpomembnejše pri vašem delu?

“Na prvo mesto pri svojem delu postavljam vzpostavitev prijetnega odnosa z obiskovalci. Muzej jim želim predstaviti kot prostor ustvarjalnosti, stičišče zabave in znanja. Želim si, da obiskovalci odidejo iz muzeja z nasmehom na obrazu, zadovoljni, ker so se naučili veliko novega in z željo, da se kmalu spet vrnejo. Lepo vabljeni v Pokrajinski muzej Koper. Vesela bom vaših vprašanj, pobud in idej, ki mi jih lahko pošljete na tjasa.miklavcic@pokrajinskimuzejkoper.si.”


Najbolj brano