Šopek svežih pesmi Milana Dekleve, slovenskega avtorja v fokusu Vilenice

Slovenski avtor v središču letošnjega festivala Vilenica je Milan Dekleva (1946), pesnik, pisatelj, dramatik, prevajalec, pianist, novinar ... V pomladni vileniški prilogi smo objavili obsežen intervju z njim, tokrat pa Dekleva bralkam in bralcem pošilja šopek doslej neobjavljenih pesmi iz nastajajoče zbirke, ki še nima naslova. V festivalskem zborniku njegovo poezijo in prozo spremlja izčrpen in poglobljen zapis, v katerem nam kolega približa dr. Boris A. Novak.

Milan Dekleva, eden redkih “umetniških poliglotov”,  zmeraj znova “zveni avtentično in sveže”, ugotavlja Boris A. Novak. Foto: Andraž Gombač
Milan Dekleva, eden redkih “umetniških poliglotov”, zmeraj znova “zveni avtentično in sveže”, ugotavlja Boris A. Novak. Foto: Andraž Gombač

Milan Dekleva je “eden od najmočnejših in najčistejših pesniških glasov slovenske književnosti zadnjih desetletij, izviren in sugestiven pripovednik ter luciden esejist”, njegovo odraščanje je “po eni strani zaznamoval šport, po drugi pa glasba; najbrž prav iz te uravnotežene dvojnosti izvira sinteza telesnega in duhovnega, ki je značilna za njegovo pesniško videnje sveta”, ugotavlja dr. Boris A. Novak. Med študijem primerjalne književnosti je tako na Deklevo kakor na Novaka in še na marsikoga vplival legendarni profesor dr. Dušan Pirjevec - Ahac s “svojim pedagoškim žarom, nekonformističnim razmišljanjem in apologijo avtonomije Poezije”, poudarja Novak: “V nasprotju z radikalnimi avantgardisti svoje generacije pa neomejena domišljija jezikovnih iger Deklevi ni zadoščala: od kopičenja pomensko nemotiviranih podob se je odvrnil k skrajni koncentraciji izraza, ki z metaforično svežino izreka čudežnost narave in ljubezni. Navidezna preprostost jezika Deklevovih pesniških začetkov je pravzaprav znamenje umetniške kompleksnosti pri modeliranju sveta.”

Ni naključje, da prav Deklevi dolgujemo prvo slovensko zbirko haikujev Mushi mushi (1971). Knjižica, izvirno popartovsko oblikovana kot natakarska beležnica, je izšla kot prva izdaja Študentske založbe, ustanovljene med slovitim študentskim protestnim gibanjem. “Vrhunec teh protestov je bila študentska zasedba Filozofske fakultete v Ljubljani spomladi 1971, pri kateri je Milan igral vidno - bolje rečeno: slišno! - vlogo, kot dirigent improviziranega big banda, jazz orkestra, ki je na vso moč trobil protest v eni od velikih predavalnic,” se spominja Novak. Sprehodi se skozi pesniški opus “glasbenika jezika, upesnjevalca skrivnostne tišine”, kakor označi kolega, še posebej pa se posveti doslej prezrtemu vprašanju globokega vpliva simbolizma na vso slovensko moderno poezijo 20. stoletja, vključno z neoavantgardo šestdesetih in sedemdesetih let.

Dekleva je eden redkih “umetniških poliglotov” - v njegovem opusu so še romani Oko v zraku, Pimlico, Zmagoslavje podgan in drugi, drame, je vrhunski esejist ... “Je eden redkih umetnikov, ki z nezmanjšano iskateljsko energijo ustvarja že desetletja,” še ugotavlja Novak, “ob zvestobi svojim eksistencialnim in poetološkim izhodiščem pa nenehno prenavlja svoj pesniški jezik in izrazna sredstva, tako da zmeraj znova zveni avtentično in sveže.”


Preberite še


Najbolj brano