Smejmo se sovraštvu

Gledališka Geneza, Pasijon in “backstage” komedija, vse to hkrati bodo Goldbergove variacije, napovedujejo v Slovenskem stalnem gledališču Trst, kjer bodo Taborijevo komedijo iz leta 1991 na velikem odru premierno uprizorili drevi ob 20.30.

V Taborijevih  Goldbergovih variacijah se prepletajo svetopisemski, gledališki in drugi motivi.   Foto: Andraž Gombač
V Taborijevih Goldbergovih variacijah se prepletajo svetopisemski, gledališki in drugi motivi.  Foto: Andraž Gombač

TRST > Dramatik in režiser George Tabori (1914-2007) se je kot György Tábori rodil v Budimpešti. Študiral je v Berlinu, od koder pa je bil ob vzponu nacizma kot Jud primoran emigrirati. Sprva je v Londonu delal za BBC, leta 1947 pa je odletel v ZDA ter se tam preživljal kot prevajalec in hollywoodski scenarist. Od leta 1971 do smrti je živel in delal v Nemčiji.

V satiričnih, z Bachom navdihnjenih Goldbergovih variacijah, ki jih je prevedla Mojca Kranjc, Tabori prepleta svetopisemske, gledališke in druge motive, ki jih na oder postavlja Robert Waltl, stari znanec tržaškega teatra, kjer pa tokrat ne gostuje kot igralec, marveč kot režiser predstave o predstavi - v nekem teatru se režiser Mr. Jay postavi na mesto boga, a gre v njegovi predstavi vse narobe ...

Robert Waltl

režiser

“Jude so prejšnji teden na pustnih karnevalih prikazovali z enakimi maskami kot v tridesetih letih 20. stoletja v Nemčiji.”

V nasprotju s slovito Adornovo izjavo, da po holokavstu ni več mogoče pisati poezije, je Tabori trdil, da je mogoče pisati celó komedije. Njegova najslavnejša je Mein Kampf, pa tudi v drugih se je loteval antisemitizma, sovraštva do manjšin, nestrpnosti.

“O čem naj danes v Evropi govorimo, če ne o tem?! Antisemitizem se bliskovito razrašča, Jude so prejšnji teden na pustnih karnevalih prikazovali z enakimi maskami in v enakih vlogah, kot so jih v tridesetih letih 20. stoletja v Nemčiji,” je ogorčen Waltl. “Antisemitizem se je vrnil v našo družbo, česar se je Tabori očitno zavedal že v začetku devetdesetih let, ko je pisal Goldbergove variacije, pa čeprav jih je zasnoval kot komedijo o stvarjenju sveta. Stare zgodbe so še zmeraj najboljše - vračamo se k Adamu in Evi, k Sari, Izaku, Abrahamu ...”

Vladimir Jurc

igralec

“Tokrat sem spet dobil občutek res skupinskega dela. To je v gledališču bistveno, saj samo močen ansambel lahko dobro dela.”

Gostobesednega režiserja bo igral Vladimir Jurc, navdušen nad sodelovanjem tako s člani hišnega ansambla kakor z gosti. “Tokrat sem spet dobil občutek res skupinskega dela. To je v gledališču bistveno, saj samo močen ansambel lahko dobro dela,” je poudaril igralec in se posebej zahvalil tisti, ki prav tako prispeva k predstavi, a je nikoli ne omenijo - Neda Petrovič kot šepetalka mora biti neopazna, tokrat pa je požela aplavz vseh sodelavcev.

Režiserjevo žrtveno jagnje Goldberga bo upodobil Tadej Pišek, ob njiju bodo zaigrali Primož Forte, Jernej Čampelj, Maja Blagovič, Saša Pavlin Stošić, Nikla Petruška Panizon, Jose in Franko Korošec. Sodelujejo dramaturg Ivica Buljan, scenografa Ben Cain in Tina Gverović, kostumografinja Ana Savić Gecan, koreografinja Selma Banich, skladateljica Tamara Obrovac, oblikovalca svetlobe sonda57 & Toni Soprano Meneglejte ter lektor Jože Faganel.  


Najbolj brano