Nekaj o Bartolu

Al Araf so Dantejeve Vice, Borgesov Aleph, meja med dobrim in zlim, ki je v Koranu fascinirala Vladimirja Bartola. O vsebinah njegove poetike, eksotičnega navdiha, filozofskega podteksta, same zbirke, iz katere črpa nova uprizoritev Slovenskega stalnega gledališča, je spregovoril literarni zgodovinar prof. Miran Košuta kot gost srečanja članov tržaškega Pen Cluba.



Profesor Miran Košuta na dobro obiskanem srečanju Pen v 
tržaškem gledališču Foto: ssg
Profesor Miran Košuta na dobro obiskanem srečanju Pen v tržaškem gledališču Foto: ssg

Skupina že nekaj let prireja debate na sedežu slovenskega gledališča, na katerih obravnava uprizorjena besedila pred ogledom predstav. Tokrat je razpravo uvedel in vodil profesor Miran Košuta, ki je sodeloval s posvetovalno vlogo v zakulisju nove predstave.

V noveli Zadnje gibalo, po kateri je nastala dramatizacija predstave Nekaj v zraku, je ljubezen iracionalna ovira na poti do določenega položaja, eros pa deluje zmagovalno v kombinaciji z vplivom višjih sil, ki odgovarjajo na Mesmerjevo teorijo magnetizma. Planeti pogojujejo dejanja človeka in tista nevidna moč “v zraku” manipulira njegovo usodo. Filozofski podtekst je okvir realistične, popolnoma razumljive situacije, ki uprizarja partnerske odnose in maščevanja, pri katerih je denar bolj kot planet tisti element, ki usmerja vsa razmerja.

Košuta je na predavanju spregovoril tudi o čustvenem stanju pisatelja v trenutku, ko je v Beogradu napisal to novelo: v določenem smislu je ubesedil občutek negotovosti na političnem in osebnem nivoju, ki je izhajal iz atentata v Marseillu, v katerem je umrl kralj Aleksander Karadžordžević, a tudi iz konca njegove sentimentalne zgodbe z igralko tržaškega gledališča Nado Gabrijelčič.


Najbolj brano