Namesto ksilofona - človeške kosti

Kar nas povezuje s prvinsko preteklostjo, je v moderni dobi, ko se želimo ponovno povezati naravo, vse bolj priljubljeno. Malokdo se s tem spogleduje tako iskreno kot skrivnostni in eterični Heilung, kolektiv, ki ga je glasbeno precej težko opredeliti.

Heilung vabijo na sila teatralen avdiovizualni spektakel, ki se bo 
na slovenskih tleh zgodil prvič. Foto: Ekaterina Gorbachova
Heilung vabijo na sila teatralen avdiovizualni spektakel, ki se bo na slovenskih tleh zgodil prvič. Foto: Ekaterina Gorbachova

LJUBLJANA > Heilung je leta 2014 ustanovil Kai Uwe Faust, nemški glasbenik in eden redkih specializiranih mojstrov tetovaž, ki se posvečajo poustvarjanju starodavnih nordijskih tehnik in motivov. Glasbeno vizijo, ki mu jo je dala ljubezen do nordijske zapuščine, sta mu pomagala izoblikovati še danski producent Christopher Juul in norveška pevka Maria Franz.

V osmih letih delovanja so Heilung javnost navdušili z albumoma Oftir in Futha, avgusta letos pa postregli z zvočno poslastico Drif. Ob boku zasedbe Wardruna so tako Heilung eni vidnejših predstavnikov nordijskega neo-folka, ki obiskovalce po svetu navdušujejo s teatralnimi avdiovizualnimi kreacijami. Pred slovensko publiko bodo v ponedeljek stopili prvič.

Heilung

nordijski neofolk kolektiv

“Kot skladatelji se ukvarjamo samo s prenašanjem občutka za starodavno magijo v sodobnost, ne pa z njeno dejansko uporabo.”

Ob uporabi starodavnih, že skoraj kamenodobnih inštrumentov in grlenih napevov se je skupine prijel izraz “eksperimentalni neo-folk”, a v resnici gre za veliko več. Pred nastopom skupine Heilung v ljubljanski hali L56 smo se s pomočjo spleta o ustvarjalnih silah, novem albumu in nordijski ter slovanski mitologiji pogovarjali z ustvarjalnim jedrom skupine. Kai Uwe Faust, Christopher Juul in Maria Franz odgovarjajo enoglasno, kot kolektiv.

Gonilna ustvarjalna sila kolektiva Heilung so Maria Franz, Kai Uwe Faust in Christopher Juul. (Foto: Maksim Gromf)

Heilung v nemščini pomeni “celjenje” ali “zdravljenje”. Kaj želite ozdraviti?

“V času Vikingov oziroma predkrščanski evropski dobi so ljudje dojemali zdravljenje pa tudi bolezen, jezo in ljubezen kot fizične entitete, ki prihajajo in odhajajo. Kar poskušamo storiti, je povezati ljudi s splošnim konceptom zdravljenja, ne glede na to, kako posameznik to morda potrebuje ali dojema.”

V zadnjih nekaj letih se je na sceni pojavilo veliko skupin, ki sledijo podobnim trendom kot vi in denimo zasedba Wardruna. Vas je morda strah, da bi vaša glasba zato izgubila prvotni namen?

“Na kratko - ne! Tega se sploh ne bojimo. Do ustvarjanja pristopamo z odprtim srcem, dušo in popolnoma brez strahu. Naš namen temelji na tem, kaj lahko mi trije v jedru vsak posebej prispevamo k projektu na podlagi svojih veščin. Kai prinaša starodavno duhovnost, Christopher sposobnosti komponiranja in izvajanja, Maria neverjeten glas in pristno vero v človečnost ... Vseh 30 in več ljudi, s katerimi potujemo in nastopamo, nekaj prispeva s svojo ljubeznijo do projekta.”

Pravilno razumevanje zgodovine je venomer težavno. Naša preteklost je del nas. Ne moremo je spremeniti, nismo si je niti zaslužili, a vendar igra veliko vlogo pri tem, kdo smo. Zakaj je za vas pomembno, da svojo dediščino preslikate v umetnost?

“ Vprašanje 'od kod prihajate?' je bilo človeštvu vedno zelo pomembno. Ne glede na to, iz katerega kulturnega okolja prihajamo. Prav imaš, nihče si ni zaslužil svoje preteklosti. Dana nam je ob rojstvu in z njo lahko počnemo, kar želimo. Kljub temu pa obstaja zelo lepa modrost: 'Tisti, ki se ne učijo iz zgodovine, so jo prisiljeni ponavljati.' Zgodovina se na neki način ponavlja. Heilung skuša ljudi povezati s časom pred sedanjostjo, jim nuditi počitek od tega napornega časa in jih morda navdihniti za prihodnost.”

Konec avgusta ste izdali album Drif. V začetku tretje pesmi Tenet recitirate enega najslavnejših palindromskih stavkov: Sator Arepo tenet opera rotas. Ste želeli s tem sporočiti, da se zgodovina nemara res ponavlja?

“Vsako uho razume Heilung na svoj način. Ne želimo diktirati vašega razumevanja, ponujamo le nekakšen portal v drugi svet. Vsaka pesem mora imeti individualen pomen za vsakega poslušalca. Kadar govorimo o skladbi Tenet - nenavadno melodijo smo ustvarili s posebnim kodnim sistemom, ki uporablja številke, rune in latinico iz samega kvadrata in je - tako kot ta magični besedni kvadrat - palindrom. Opisovanje tega osupljivega kvadrata na melodičen način je bil skladateljski izziv, s katerim smo se ukvarjali zelo dolgo.”

Buslas Bann je ena najtemačnejših pesmi na albumu. Na trenutke spominja na nekakšno kletev. Kaj je tisto, kar Heilung zaklinja?

“Naše temačnejše pesmi bolj opisujejo, kot kaj namigujejo. Buslas Ban je izvorno res kletev, a Heilung nikogar in ničesar ne preklinja, to bi bilo v neskladju že z našim imenom. Naš namen je predelava starodavnih umetnin. Kot skladatelji se ukvarjamo samo s prenašanjem občutka za starodavno magijo v sodobnost, ne pa z njeno dejansko uporabo.”

Poleg trojice Franz, Faust in Juul bo na odru stalo še več kot 30 nastopajočih. (Foto: Ekaterina Gorbachova)

Najstarejši inštrument - 50.000 let staro medvedjo piščal - so odkrili prav na slovenskih tleh. Na drugi strani ste se v štabu Heilung lotili prve kadarkoli zapisane pesmi Hymn to Nikkal, ki jo najdemo na predzadnjem mestu vaše nove stvaritve. Kako ste se tega lotili? Boste med obiskom Slovenije “skočili” tudi do Divjih bab?

“Že od vsega začetka je Heilung stremel k povezovanju poslušalca z zgodnjimi obdobji človeštva. Z veseljem uporabljamo rekonstrukcije več najstarejših inštrumentov na svetu. V še neobjavljeni pesmi uporabljamo piščal Geisenklösterle, narejeno iz labodje kosti, stare približno 43.000 let, v skladbi Krigsgaldr uporabljamo t.i. bullroarer (leseno glasbilo na vrvici, iz katerega zvok izvabiš tako, da ga vrtiš po zraku, op. a.), pri čemer najstarejši primeri prihajajo iz Ukrajine in so stari 18.000 let. Zato je bilo ukvarjanje z Nikkal dokaj naravno. V celoti notirana pesem iz zibelke civilizacije je za nas seveda zelo vznemirljiva. Znanstveniki lahko vedno rekonstruirajo inštrumente in prevedejo starodavna besedila, vendar verjamemo, da so potrebni strastni glasbeniki, ki živijo v skladu s skladbami in jim omogočijo, da ponovno prenašajo svoja sporočila.”

Če se dotaknemo ustvarjalnega procesa. Kaj vas, seveda poleg zgodovine, vojne in narave, navdihuje?

“Kreativno jedro, ki je odgovorno za avdiovizualno reprezentacijo Heilung, sestavljamo trije. Povezavo s spiritualnim svetom zagotavlja Kai. Prav on je odgovoren za to, da so tematike, s katerimi se ukvarjamo, zakoreninjene globoko v šamanizmu in duhovnosti. Poleg tega Kai sledi tudi starodavnim tradicijam, pri katerih je povezava človeka in narave eden najpomembnejših virov navdiha. Nekateri zelo nenavadni zvoki, ki jih predstavljamo, so preneseni v ta slišni svet iz stanja globokega transa, ki ga povzročijo svete in zelo cenjene rastline. Na tem mestu vas moramo opozoriti: Ne poskušajte tega doma. Bodite varni in delujte v skladu z zakonom. Na drugi strani pa Mario in Chrisa navdihuje predvsem mati narava in vse življenje v preteklosti, sedanjosti in prihodnosti, ter vse tisto med vidnim in nevidnim.”

Slovenija je slovanska država, zato je v naši kulturi globoko zakoreninjena tudi slovanska mitologija. Heilung boste tu ujeti nekje med Thorovim kladivom in Perunovo sekiro. Kje vidite stičišča slovanske in nordijske mitologije?

“V vseh mitologijah grom velja za nekaj posebnega. Večina animističnih kultur v nevihti, gromu in streli prepoznava nadnaravne entitete - Donar pri germanskih plemeni, Leigong v starodavni kitajski kulturi, Raijin v šintoizmu in tako dalje. Celo krščanstvo v izbruhu energije narave prepoznava božji srd. Še danes, v dobi, ko mislimo, da imamo za vse razlago, nas tista strela, ki prihaja z neba, bolj vroča od površja sonca, še naprej straši in fascinira.”

Velika večina inštrumentov, ki jih uporabljate na odru, je narejenih doma. Kdo izdeluje te inštrumente in kateri je najbolj nenavaden?

“Kai je k projektu pristopil s predhodnim znanjem o izdelavi bobnov. Izdelal je večino ročnih bobnov, ki jih ožji del skupine uporablja na odru. Vsi trije pa smo skupaj izdelali naš sveti matični boben, imenovan Blot. Najnovejša pridobitev skupine pa je The boat (ladja, op.a), ki jo je izdelal Christopherjev oče posebej za pesmi Anoana in Asja. Gre za čudovit instrumentalni izum, hibrid med talharpo in violončelom. Njegovo brnenje je tako globoko in bogato, da nam ob njem zaigra tudi srce. Nenavadnih inštrumentov je veliko, a eden vsekakor izstopa. Gre za zbirko nekaj stoletij starih človeških kosti iz množičnega grobišča, iz časov kuge v Nemčiji. Ko smo prosili za dovoljenje, da jih uporabimo za posebno skladbo, ki smo jo delali, smo jih privezali na vrvice in igrali kot ksilofon. Seveda je dobil ime boneophone (kostofon).”


Najbolj brano