Kvantna transcendenca Silicijeve doline

Britanski režiser Alex Garland, ki je nase opozoril z bolj meditativno obarvano znanstveno fantastiko (celovečerca Ex Machina, Annihilation), se je tokrat lotil še bolj zasanjane znanstveno fantastične nadaljevanke Devs, v kateri je združil elemente determinizma, kvantne tehnologije ter koncept boga in jo umestil v nekoč newagersko, danes pa visokotehnološko meko, San Francisco.

Prizor iz Devsa. Alex Garland je sicer svojo pot najprej začel kot 
pisatelj in nato kot scenarist. Napisal je roman The Beach, ki ga je 
kasneje ekraniziral Danny Boyle, za slednjega pa je napisal tudi 
scenarij za 28 dni pozneje in Sončno svetlobo.
Prizor iz Devsa. Alex Garland je sicer svojo pot najprej začel kot pisatelj in nato kot scenarist. Napisal je roman The Beach, ki ga je kasneje ekraniziral Danny Boyle, za slednjega pa je napisal tudi scenarij za 28 dni pozneje in Sončno svetlobo.  

V najnovejši znanstvenofantastični seriji Devs, ki je dostopna na HBO in jo Alex Garland križa še s kriminalko, imajo glavno vlogo Forest (Nick Offerman), kot ustanovitelj in izvršni direktor visokotehnološkega imperija Amaya, njegova desna roka Katie (Alison Pill) ter mlada računalniška inženirka Lily (Sonoya Mizuno). Slednja je v ljubezenski zvezi s Sergeijem (Karl Glusman), ki je ukrajinski emigrant in si je šefovo pozornost pridobil z razvojem algoritma, ki je na podlagi predvidevanja sposoben napovedovanja nekajsekundne prihodnosti v obnašanju preprostih organizmov. To mu odpre vrata v najskrivnostnejši razvojni oddelek Amaye, imenovan Devs. Mokre sanje vsakega programerja pa Sergei že po prvem dnevu plača s svojim življenjem. Videonadzorni sistem kampusa je namreč posnel njegov samomor, čemur pa Lily, sicer programerka v oddelku za enkripcijo, ne verjame in začne raziskovati sledi, ki jo vodijo v najgloblje skrivnosti svojega delodajalca in do spoznanja, da je tudi sama del veliko večjega načrta pod taktirko Foresta in njegove glavne zaupnice in pajdašice Katie.

V svojem najnovejšem izdelku je Alex Garland odprl številne velike teme, največ poudarka pa je na pojmu svobodne volje, ki ga zoperstavi determinizmu. Zagovornika tega koncepta sta Forest in Katie, njuno tezo pa potrjuje kvantni superračunalnik, s pomočjo katerega prevzameta nekakšno vlogo božanstva, ki bdi nad (ne)zmožnostjo avtonomnega odločanja. Z odločitvijo, da Devs umesti v San Francisco, se je Garland na svoj način želel tudi poigravati z ostalinami newagerske dediščine severne Kalifornije iz 50. in 60. let minulega stoletja, ko so se tjakaj zgrinjali raznorazni samooklicani guruji in njihovi sledilci. Danes guruja zamenjuje karizmatični in genialni ustanovitelj, sledilce pa trume vrhunskih programerjev, ki se v računalniško meko zgrinjajo z vseh koncev sveta. Taka je tudi Garlandova Amaya, ki je pravcati raj na zemlji za programerje, skrivnostni, odmaknjeni in asketski Forest pa njihov vrhovni guru, do katerega zaposleni hkrati gojijo popolno predanost, občudovanje in strahospoštovanje.

Kot je že Garland v svojih predhodnih delih pokazal, je tudi Devs sila estetska vaja v slogu metafizične znanstvene fantastike, ki bo še posebej po godu ljubiteljem serije The OA. Zaradi kompleksnosti tem, ki jih obravnava, in zelo počasne, zasanjane režije pa utegne biti za marsikoga precej trd oreh.


Najbolj brano