Feministke in konservativke na okopih

Cate Blanchett v najnovejši Hulujevi nadaljevanki Mrs America, ki je na ogled tudi na slovenskem HBO programu, blesti kot pretkana konservativna aktivistka Phyllis Schlafly, ki je velik del življenja posvetila rušenju sprejetja zakona o enakih pravicah (v ZDA znan kot ERA) in ohranjanju privilegijev vzdrževanih bogatih belih Američank.

Osrednjo vlogo v ultrakonservativni ameriški politični struji ima 
Phyllis Schlafly, ki jo je mojstrsko upodobila Cate Blanchett.
Osrednjo vlogo v ultrakonservativni ameriški politični struji ima Phyllis Schlafly, ki jo je mojstrsko upodobila Cate Blanchett. 

Avtor Mrs America Dahvi Waller, sicer tudi scenarist in producent odlične večplastne serije Oglaševalci, je v najnovejšem delu osvetlil boj za ratifikacijo zakona o enakih pravicah v ZDA v 70. letih minulega stoletja skozi dva ženska politična tabora, liberalnega in konservativnega. Čeprav ima v seriji glavne vloge več resničnih likov, je Waller večkrat poudaril, da ne gre za biografijo najprepoznavnejših akterk feminističnega in protifeminističnega gibanja v ZDA.

Mojstrska vloga Cate Blanchett

Osrednjo vlogo v ultrakonservativni struji je mojstrsko, skoraj diabolično, upodobila Cate Blanchett: igra Phyllis Schlafly, ki je pri 92. letih umrla leta 2016 in bila vseskozi politično aktivna. Diplomantka Harvarda z žilico za obramboslovje se je po vzgoji šestih otrok in skrbi za moža vsekakor najbolje znašla v lobiranju proti uveljavitvi zakona o enakih pravicah, v sklopu katerega bi Američanke pridobile bolj enakopravno plačo glede na moške, pravico do splava in še številne druge socialne pravice. Poleg družine in grajenja politične kariere je našla tudi čas za študij prava, ki je bilo njeno najšibkejše področje, kar Waller večkrat nakaže. V vseh drugih vlogah, od vodenja gibanja STOP ERA, sklepanja zavezništev in javnega nastopanja do odnosov z mediji in uporabe desničarske, “fake news” doktrine, Schlaflyjeva blesti. Prav v tem pogledu je njen lik sila aktualen, saj sta opletanje z lažmi in nepreverjenimi podatki ter predvsem njihovo večkratno ponavljanje v javnosti še dandanes modus operandi predvsem konservativnih političnih struj. Možno pa je povleči še eno vzporednico s sedanjostjo: Schlaflyjeva je prepoznavnost svojega gibanja dosegla z načrtnim in skrbnim zbiranjem podatkov - naslovov potencialnih podpornic gibanja, ki jim je pošiljala svoje biltene. Danes pa so spletno zbiranje podatkov in ciljane vsebine (target content) na družbenih omrežjih prav tako ključnega pomena v političnih kampanjah.

Podcenjevanje Schlaflyjeve usodno za fiasko liberalk?

Na drugem, liberalnem polu je najprepoznavnejši obraz drugega vala feminističnega gibanja Gloria Steinem, ki jo je precej blago upodobila Rose Byrne. Nanjo in še na številne druge liberalne Američanke je usodno vplivala knjiga Betty Friedan The Feminine Mystique, ki ima tudi prepoznavno vlogo v nadaljevanki (prepričljiva Tracey Ullman) in dekletom s svojim neupogljivim značajem povzroča številne preglavice. Med podpornicami feminističnega gibanja v seriji spoznamo tudi prvo temnopolto kandidatko za ameriško predsednico Shirley Chisholm (Uzo Aduba), največ politične kilometrine in najostrejši nastop pa premore poslanka Bella Abzug (izvrstna Margo Martindale). Če so vloge v konservativnih ženskih krogih jasno porazdeljene in kjer vlada “nevidna roka” Schlaflyjeve, je v liberalnih krogih med glavnimi akterkami precej trenja in kresanja mnenj. Waller pa pod črto ustvari vtis, da so bili prav nesoglasja med njimi, nedolgoročno politično strateško razmišljanje, nezmožnost nastopiti složno in podcenjevanje gibanja STOP ERA ključni za politični fiasko liberalk. To zmedo naj bi, svojemu gibanju v prid, izkoristila Schlaflyjeva.

Steinem: Schlaflyjevo so pripeljali v zadnjem trenutku

Ob pretirano in precenjeno vlogo Schlaflyjeve v seriji se je obregnila tudi danes 86-letna Steinemova. “Ob gledanju Mrs America dobiš občutek, da je nesprejetju zakona najbolj botrovala Phyllis Schlafly, globoko verna in desničarska ženska, ki se je borila proti enakopravnosti spolov. A ne verjamem, da je vplivala na en sam glas. Zavarovalniški lobi se je boril proti temu zakonu, ker bi ga njegovo sprejetje stalo na milijone dolarjev.” Steinemova se Schlaflyjeve sicer spominja kot osebe, ki so “jo pripeljali v zadnjem hipu”, da bi bilo videti, kot da tudi ženske nasprotujejo feminističnemu gibanju. Dejansko pa ga je “ogromna večina žensk ves čas podpirala”, je povedala v spletnem pogovoru v sklopu odpovedanega literarnega festivala Hay, kjer bi morala predstaviti svojo najnovejšo knjigo.

Onkraj tega gledalca v seriji bega tudi vprašanje, zakaj je Schlaflyjeva vztrajala pri zagovarjanju konservativnih stališč, četudi so zadevala njene najbližje družinske člane. V seriji (in tudi v resničnosti) je njen najstarejši sin gej (proti homoseksualcem in lejzbikam je še posebej Schlaflyjevo (pod)gibanje Orli uperilo vse topove), njena mati je bila po moževi smrti finančno popolnoma nesamostojna in “oropana” socialnih pravic, hči, ki se je vpisala v prvi letnik študija in se je začela spogledovati z bolj liberalnimi pogledi, pa je bila med študenti tarča posmeha zaradi političnega udejstvovanja matere … A Schlaflyjeve nič ni odvrnilo od svojega poslanstva. Zakaj? Ker je dejansko bila najbolj “osvobojena” ženska tedaj in, kot jo je zajedljivo označila Abzugova, največja feministka v ZDA. Schlaflyjeva si je v politiki namreč ustvarila svoje polje svobode, dasiravno je bila pri tem primorana teptati pravice svojih najbližjih in rojakinj.


Najbolj brano