Gib, glasba in poklon Kseniji Hribar

Nekdanje skladišče soli Libertas oživlja in z okusom po alternativni kulturi bogati petdnevni festival LIFE. Rdeča nit sta sodobni ples in elektronska glasba, otvoritveni torkov večer pa je osvetlil knjigo Roka Vevarja o londonskih plesnih letih Ksenije Hribar (1938-1999). Zatem so zbrani v Libertasu vso pozornost namenili plesalki Maši Kagao Knez in glasbeniku Muratu, združenima v performansu Lakeless.

Maša Kagao Knez in Murat sta v Libertasu navdušila z duetom giba 
in glasu.  Foto: Tomaž Primožic/FPA
Maša Kagao Knez in Murat sta v Libertasu navdušila z duetom giba in glasu.  Foto: Tomaž Primožic/FPA

KOPER > Libertas Festival je intermedijski pilotni projekt s polnim imenom Skladišče/Magazzino LIFE (Libertas Festival) in je po razstavi, posvečeni Tomosu, prvi kulturni dogodek, ki vstopa v prostore nekdanjega skladišča soli in temu zapuščenemu industrijskemu objektu vdihuje novo življenje. Povsem skladno s koncepti, zbranimi v kandidaturni knjigi Pirana in istrskih občin za naslov Evropske prestolnice kulture v letu 2025, kjer je Libertas prepoznan kot eno osrednjih istrskih kulturnih prizorišč.

Do sobote bodo v njem ob prostem vstopu utripale različne oblike sodobne alternativne intermedijske urbane kulture s poudarkom na elektronski eksperimentalni glasbi, videu in performativnih umetnostih.

Okrepčilo za lačne kulture

Oživljanje nekdanjega skladišča soli Libertas je v rokah Vesne Pajić z Mestne občine Koper, pri organizaciji festivala pa tokrat sodeluje Skupnost Italijanov Santorio Santorio Koper.

Na občini si želijo, da bi prek programa kulturne zasedbe raznovrstnost kulture približali različnim javnostim in spodbudili proces revitalizacije starega industrijskega objekta, kar jim je že prvi večer, ne glede na dokaj skromno marketinško akcijo, uspelo. Mario Steffè, eden od podžupanov Mestne občine Koper in predsednik Skupnosti Italijanov Koper, dodaja, da bo festival okrepčal vse, ki so med zaprtjem kulturnih institucij trpeli za lakoto.

“Gre za pilotni intermedijski projekt, skok v neznano v tem za mnoge počasnem kulturnem prebujanju. Sestavili smo prijeten program širokega razpona z visoko stopnjo umetniške teže. Ko bo festival končan, pa bo potrebno še naprej vztrajati pri oživljanju ter Libertasu in kulturi nameniti programska sredstva, saj kulturnih pobud ne manjka,” je dodal Steffè.

Osvobajanje Ksenije Hribar

V knjigi Ksenija, Xenia. Londonska plesna leta Ksenije Hribar 1960–1978 Rok Vevar, teatrolog, kurator, dramaturg, publicist in zgodovinar sodobnega plesa, z rekonstrukcijo britanske sodobne plesne zgodbe ugotavlja, kako ta odseva v sodobni slovenski plesni produkciji.

Z informacijami bogat pogovor, ki ga je z Vevarjem vodila Irena Urbič, je zbrane odpeljal v plesno zgodovino Slovenije in meščansko Ljubljano, ki je bila pomembno naklonjena umetnosti in kulturi ter je svoje otroke spodbujala k širjenju tovrstnih obzorij. Tudi Ksenijo Hribar, izjemno plesalko, ki je prostor pod soncem našla šele z odkritjem ameriške sodobne plesne koreografinje Marthe Graham ter spoznanjem, da je osvoboditev telesa izpod norm baletnih šol njena pot.

Po tej poti se je odpeljala tudi v London, kjer je enakopravno stala ob boku sodobnim plesalcem svetovnega formata. Na domačih tleh smo se ji poklonili leta 2012, ko je Društvo za sodobni ples Slovenije vpeljalo nagrado Ksenije Hribar za izjemne dosežke na področju sodobnega plesa.

Igre ženske in moškega

In če je osmi dan bog ustvaril rock, je deveti dan beatboxing, obliko vokalnega tolkanja, ki v prvi vrsti vključuje umetnost posnemanja bobnastih strojev ter pri tem uporablja usta, ustnice, jezik in glas.

Kot ustvarjeno za Murata, prepoznavnega kot polovička raperskega dvojca Murat & Jose. Z glasom in gibom že od leta 2016 v performansu Lakeless pleše z Mašo Kagao Knez, odlično izrazno umetnico, med drugim prejemnico nagrade Ksenije Hribar za plesalko, in hčerko izjemne mame, plesalke Jasne Knez.

Za duet Lakeless, ki pripoveduje zgodbo o žensko-moških dinamikah, sta Maša Kagao Knez in Murat prejela nagrado na XX. Festivalu koreografskih miniatur v Beogradu. Kot zanimivost omenimo, da je dramaturgijo za performans prispeval Jose, druga polovica slavnega dueta, predstava pa je nastala v produkciji Studia 25.


Najbolj brano