Usodna napaka pilota

Napaka pri pilotiranju in neupoštevanje minimalne hitrosti sta glavna vzroka za padec štirisedežnega letala sredi septembra 2014. Komisija za preiskovanje letalskih nesreč je pred kratkim objavila končno poročilo, koprski kriminalisti pa so že lani tožilstvu ovadili letalski center in odgovorna človeka.

Glavni preiskovalec letalskih nesreč Toni Sojčevski je s policisti še 
isti dan opravil ogled prizorišča  tragične  letalske nesreče.   Foto: Zdravko Primožič/FPA
Glavni preiskovalec letalskih nesreč Toni Sojčevski je s policisti še isti dan opravil ogled prizorišča tragične letalske nesreče.  Foto: Zdravko Primožič/FPA

LJUBLJANA, DIVAČA > “Komentarja na končno poročilo še nimamo, ker še nismo končali z vsemi postopki,” je na naše vprašanje, kako komentira uradno poročilo o letalski nesreči, ki se je zgodila pred skoraj štirimi leti, konec tedna odgovoril predsednik Kraškega letalskega centra Divača Viktor Markežič. “Mi imamo drugačno mnenje, kot je zapisano v poročilu. Obstajajo tudi drugi načini, s katerimi se to lahko dokazuje. Na našem letališču izvajamo le to, za kar imamo dovoljenje. O ovadbah pa ne vemo ničesar.”

Na koprski policijski upravi so potrdili, da so zaradi nesreče, v kateri so septembra leta 2014 umrli trije moški, ovadili letalski center in odgovorna človeka tega centra. Po naših sklepanjih naj bi bil prvi ovadeni Markežič, takratni in sedanji predsednik letalskega centra, kdo pa je drugi, nismo uspeli izvedeti. To, da Markežič o ovadbi ne ve še ničesar, je običajno, saj osumljenega o ovadbi obvesti šele sodišče ob uvedbi preiskave.

In kaj so pokazale ugotovitve službe za preiskovanje letalskih nesreč? Predvsem to, da divaški klub ni imel dovoljenja in določenih postopkov za izvajanje panoramskih letov. Na panoramske lete so piloti z divaškega letališča sicer doslej redno vzletali, ker naj bi si v centru razlagali, da takšni leti lahko sodijo tudi med informativne oziroma uvodne lete. To so leti, na katerih lahko pilot s seboj v letalo vzame bodočega učenca letenja.

Prepočasi letel in letalo prehitro nagnil

Druga napaka kraškega letalskega centra naj bi bila tudi pomanjkljiva ali nedorečenega pravila o vzletanju in pristajanju letal ter letenju v krogu letališča. V letališkem priročniku je zapisano navodilo, da sta cona in šolski krog severno od letališča, vendar naj tega v praksi ne bi upoštevali vsi piloti. Ne glede na ugotovitve preiskovalcev pa gre pri obeh ugotovljenih napakah po mnenju poznavalcev le za administrativne nedorečenosti ali v najslabšem primeru prekrške, ki na samo nesrečo niti približno niso vplivali.

Glavni vzrok, zakaj je 14. septembra leta 2014 takoj po vzletu letalo robin DR 400/180 padlo na tla, je bila napaka pilota. Ta je z bodočim ženinom in dvema svatoma v kabini poletel v smeri proti Divači, nato pa prehitro in preostro zavil v levo.

Ker je imelo letalo takrat prenizko hitrost in so štirje moški v kabini tehtali najmanj 350 kilogramov, je letalo 420 metrov od steze padlo in zagorelo. Preiskovalci sklepajo, da je hotel pilot takoj po vzletu preleteti skupino prijateljev bodočega ženina in svatov, ki so let opazovali in ga celo snemali ob južnem robu letališča. Zato naj bi pilot takoj po vzletu tudi zavil proti jugu in ne proti severu, kot to določa letališko pravilo.

Pogreb namesto poroke

Po mnenju poznavalcev bi pilot lahko varno izvedel tak manever, če bi med vzletanjem pridobil še nekaj hitrosti in se dvignil nekoliko više. Preiskovalci so v svojem poročilu zapisali, da je imel pilot veljavno dovoljenje za letenje s športnimi letali, da pa ni imel dovoljenja za izvajanje panoramskih preletov. Skupina svatov je namreč za zaključek dvodnevne fantovščine ženinu, njegovi priči in svatu plačala polet nad Triglavom, ker je bilo vreme na Gorenjskem takrat slabo, pa so nameravali poleteti le do Portoroža in nazaj.

Preiskovalci so še zapisali, da pilot ni imel dovolj letalskih izkušenj s tem tipom letala in da sta na nesrečo vplivali tudi pilotovo neupoštevanje navodil proizvajalca letala o minimalni hitrosti in napaka v tehniki pilotiranja, torej povečan nagib ob maksimalni vzletni teži. Na koprskem tožilstvu so potrdili, da so prejeli ovadbo, in dodali, da so od policije zahtevali njihovo dopolnitev. Ko jo bodo prejeli, se bodo odločili, ali bodo postopek zoper Kraški letalski center in dva posameznika nadaljevali ali ne.


Najbolj brano