Predsednica države: “Na motor z glavo!”

Dan pred prvo preventivno akcijo za večjo varnost motoristov je pri Ilirski Bistrici ugasnilo življenje motorista. Na varnost motoristov so včeraj v Ljubljani opozarjali strokovnjaki agencije za varnost prometa, policisti in prva predsednica države - motoristka. Na slovenskih cestah je lani padlo 1161 motoristov, 14 jih je umrlo.

Predsednica Nataša Pirc Musar je motoristom včeraj zaupala svoja 
motoristična spoznanja. Foto: Daniel Novakovic/STA
Predsednica Nataša Pirc Musar je motoristom včeraj zaupala svoja motoristična spoznanja. Foto: Daniel Novakovic/STA

SLOVENIJA > “Zelo dobra šola je, če se motoristi en dan zapeljejo do Grobnika in si tam dajo duška. Na dirkališču se lahko nagnejo, kolikor zmorejo, lahko dirkajo, kolikor lahko … in potem bodo na cestah zagotovo vozili počasneje. Težava je z mladinci, ki ne gredo na dirkališča in potem iščejo meje zmogljivosti svojih 'strojev' na cestah. Ampak k sreči opažam, da je tega iz leta v leto manj,” pravi Tomaž Gombač iz bistriškega moto kluba Feistritz o stanju vozniškega duha med motoristi.

Agencija za varnost prometa je skupaj s policijo in ljubljanskim kliničnim centrom včeraj v Ljubljani pripravila javno predstavitev nove preventivne akcije za motoriste, ki bo potekala do nedelje. “V veliko čast mi je, da danes prvič, odkar je država za področje prometne varnosti ustanovila javno agencijo, lahko pozdravim častno gostjo, predsednico države,” je vršilka dolžnosti direktorice agencije Simona Felser pozdravila predsednico Natašo Pirc Musar.

Dan prej kosila smrt

Samo dan pred začetkom akcije je na primorskih cestah v nedeljo med motoristi že kosila smrt. V še ne povsem pojasnjenih okoliščinah je 26-letni motorist iz Kranja na glavni cesti med Topolcem in Dolnjo Bitnjo trčil v stebriček prometnega znaka. Voznik je obležal mrtev, njegovo enako staro sopotnico so s hudimi poškodbami odpeljali v ljubljanski klinični center. Prav tako v nedeljo je 67-letni motorist iz Italije na cesti od meje proti Škofijam padel in se huje poškodoval, njegova sopotnica pa lažje.

Tudi predsednica sodi med 172.000 voznikov, ki imajo vozniška dovoljenja kategorije A, in je aktivna motoristka. “Ampak bolj penzionistična motoristka. Dokler ni 20 stopinj, ne grem na motor. Lani sem si kupila nov motor, tako da tehnično ne bo težav,” je povedala predsednica države Nataša Pirc Musar. Poudarila je, da v svoji 40-letni motoristični karieri na motor ni nikoli sedla brez čelade.

“Predvsem pa svetujem vsem, da ne gredo na motor, če so jezni, če pridejo utrujeni iz službe. Jaz se grem najprej na vrt malo skulirat. Če smo imeli nekoč akcijo z glavo na zabavo, bi lahko zdaj rekli, z glavo na motor. To poudarjam predvsem mladim motoristom, naj vprašajo kakšnega starejšega motorista, noben nasvet ne bo zabolel,” je dejala in povedala, da se bo mogoče že prihodnji vikend odpravila na prvo vožnjo. Dogovarja se, da bi maja opravila relacijsko vožnjo s policisti.

145.417

motorjev in mopedov je bilo lani registriranih pri nas, kar

14.482

več kot pred tremi leti

Lani je ugasnilo 14 življenj

Kljub vsem akcijam, nasvetom in pozivom pa je statistika nesreč med motoristi žal še vedno precej črna. Lani se je na slovenskih cestah zgodilo 1161 nesreč, v katerih so bili vpleteni motoristi, kar je deset odstotkov več kot predlani. V teh nesrečah je izgubilo življenje 14 voznikov, kar pa je najmanj od leta 1994. Skoraj 60 odstotkov nesreč, ki so se končale s smrtjo motorista, so lani zakrivili sami, osem jih je umrlo po trčenju z avtom, dva po trčenju s tovornjakom, eden po trku v pešca, trije pa so padli sami.

V zadnjih petih letih so največ nesreč povzročili motoristi, stari od 35 do 44 let (579), samo tri manj pa so povzročili motoristi, stari od 45 do 54 let. Za posledicami padcev ali trkov je v zadnjih petih letih največ (v vsaki skupini 17) motoristov umrlo v dveh starostnih skupinah: med 25. in 34. letom ter med 45. in 54. letom starosti. 15 mrtvih so našteli še v starostni skupini med 55. in 64. letom. Nesreče motoristov se dogajajo med aprilom in oktobrom, najpogosteje od petka popoldne do nedelje zvečer.

Hitrost in znova hitrost

Še vedno je glavni vzrok za nesreče motoristov prehitra vožnja. Kar 45 odstotkov vseh nesreč se je zgodilo zaradi hitrosti, dodatnih 18 odstotkov pa zaradi nepravilne smeri ali strani vožnje, kar v praksi prav tako lahko pomeni prehitro vožnjo. Zaradi obeh vzrokov je v zadnjih petih letih na slovenskih cestah umrlo 69 motoristov oziroma kar 83 odstotkov vseh žrtev. Zanimiv je še podatek, da so motoristi lani povzročili 104 prometne nesreče, ko so vozili pijani, umrli so štirje pijani vozniki motorjev.

Za varnejše prve vožnje bi morali motoristi svoje sposobnosti spomladi preskusiti tudi na poligonu. Foto: STA

“Prav v petek smo imeli sestanek in se dogovorili, da bomo ob letošnjem občinskem prazniku tudi sami pripravili preventivno akcijo za motoriste,” je včeraj povedal Gombač iz bistriškega kluba Feistritz. Novica o prvi letošnji smrtni žrtvi med motoristi na cesti pri Topolcu je v nedeljo hitro zaokrožila tudi med motoristi Feistritza. “Vemo, da je na začetku sezone najbolj kritično, dokler se človek malo ne 'udela', si osveži veščine, ki jih potrebuje za varno vožnjo z motorjem … Seveda se nas vsak tak dogodek dotakne, še posebej, če se zgodi v domačih krajih,” je povedal.

“Krpajo” glave, trebuhe in prsne koše

Gombač je pred leti sodeloval v popisovanju kritičnih odsekov glavne ceste od Pivke do meje pri Jelšanah in direkciji za ceste predlagal postavitev varnostnih lamel pod odbojne ograje. Danes pravi, da so se ti načrti uresničili le delno. Ne glede na to pa opaža, da se je divjaštvo motoristov na cestah malo umirilo. “Ne vidiš več takih dirk, kot smo jih videvali včasih. Mogoče je še kak tak posameznik, na splošno pa je tega bistveno manj. Vzrok take nesreče, kot je bila v nedeljo, je lahko povsem drugje. Na motorju je veliko motilcev, od GPS naprav do telefonov …,” pravi Gombač.

Vodja slovenskih prometnih policistov Ivan Kapun je opozoril, da se je število motornih koles v zadnjih letih pri nas izrazito povečalo, s tem pa se je povečala tudi njihova prisotnost in ogroženost v prometu. Vodja urgentnega kirurškega bloka v ljubljanskem kliničnem centru Uroš Tominc pa je povedal, da pri poškodovanih motoristih najpogosteje oskrbijo poškodbe glave, trebuha, prsnega koša in odtrganin. “Razumemo veselje in užitke motoristov, vendar naj ne pozabijo, da je varnost na prvem mestu,” je poudaril.


Najbolj brano