Rdeče številke tudi v Bazovici

Okoljevarstvena organizacija Legambiente v zadnjem poročilu o onesnaženosti italijanskih mest ugotavlja, da so lani v kar 55 središčih presegli dovoljeno število dni na leto s prekomerno koncentracijo ozona in onesnaženostjo s prašnimi delci PM 10.

V Bazovici je bilo lani 32 dni preveč ozona v ozračju.
V Bazovici je bilo lani 32 dni preveč ozona v ozračju. 

ITALIJA > Vzrok za nespodbudno stanje je zlasti prenasičenost z osebnimi vozili. Teh je 38 milijonov, Italijani pa jih uporabljajo prepogosto tudi zato, ker država pomanjkljivo skrbi za alternative v prometu.

Če je osebnih avtomobilov skoraj 40 milijonov, je avtobusov le 100.000. In če si v sodobni družbi utira pot “car sharing”, skupna uporaba avtomobila, je v Italiji ta praksa omejena na zgolj 6000 vozil.

Ne bi z avtom, ampak ...

Skoraj dve tretjini premikov (65 odstotkov) Italijani opravijo z avtomobilom, peš gredo v 17 odstotkih primerov, z lokalnim prevozom pa opravijo le štiri odstotke poti.

Prepogosto uporabo avtomobila pa bi bilo napačno pripisati zgolj lenobi. Legambiente namreč povzema anketo, po kateri bi si tretjina ljudi želela preživeti manj časa v avtomobilu, še več (41,3 odstotka) pa bi si jih želelo pogosteje na avtobus ali v podzemno železnico. Vendar je potniški promet očitno pomanjkljiv oziroma neustrezen.

K onesnaževanju prispevajo tudi prometni infarkti, ko se po ulicah in vpadnicah pretirano zgosti promet. Tudi ta pojav je posledica slabega urbanega načrtovanja. Kar tri italijanska mesta, Rim, Milan in Neapelj, so na lestvici 20 evropskih mest, kjer vozniki najpogosteje obtičijo v prometu.

Italija tudi krepko zaostaja v železniški infrastrukturi. Podzemnih železnic je le za 240 kilometrov (v Španiji, Združenem kraljestvu in Nemčiji več kot 600), krepko manj kot drugod po Evropi pa je tudi tramvajskih prog.

Preveč ozona v Bazovici

Po zakonu je dovoljena meja 25 dni za onesnaženost z ozonom in 35 dni za previsoko stopnjo prašnih delcev. V Brescii so našteli kar 150 dni z rdečimi kazalci, v Lodiju 149, med višje uvrščenimi so tudi Benetke, kjer so težave z onesnaženostjo imeli 139 dni, kar je več kot v Milanu (135).

Legambiente v svojem poročilu omenja tudi Trst in Videm, kjer so po podatkih agencije za okolje našteli 37 oziroma 32 rizičnih dni, kar ne predstavlja kršitve zakona o onesnaževanju. V povprečju skozi vse leto v Vidmu izmerijo 23 mikrogramov prašnih delcev na kubični meter, v Trstu dobrih dvajset. Stanje ne vzbuja pretiranih skrbi, saj je alarmantna stopnja postavljena pri 40 mikrogramih na kubični meter.

V rdečih številkah je le podatek iz merilne naprave v Bazovici na Tržaškem krasu. Tam je bilo 32 dni preveč ozona v ozračju (120 mikrogramov na kubični meter), po zakonu dovoljena meja je 25. Ozon se poveča zlasti v poletnih sončnih dneh, vpliva pa tako na zdravje ljudi kot na rastline in živali. Preveč ga je bilo leta 2018 tudi ob merilni napravi v Ulici Cairoli v Vidmu, kjer so se rdeče številke izpisale 32 dni. Marsikje po Italiji je bistveno slabše, v Genovi in Brescii so na primer našteli kar 103 dni s prekomerno stopnjo prizemnega ozona.


Najbolj brano