Zoran Savin: “Kdor razume zgodbe, razume svet”

Zoran Savin je svetovalec za digitalno komuniciranje, ki obožuje dobre zgodbe. “Zgodbe so osnova človeštva. Tudi Biblija je zgodba. Vse temelji na zgodbah - podjetje, prodaja, odnosi. Kdor zna postavljati zgodbe ali jih vsaj razumeti, razume svet,” je prepričan Izolan, ki zdaj živi v Ljubljani. Iz navdušenja nad zgodbami izhaja njegovo zanimanje za pisanje scenarijev in avdio-video produkcijo. Iz pretekle izkušnje, ko mu je popolnoma zmanjkalo energije, pa poglabljanje v psihologijo. “Nekoč bi rad napisal navodila za uporabo življenja. Ljudje namreč vemo veliko o sebi in svojih čustvih, a tega znanja ne znamo uporabiti,” pravi.

Zoran Savin je strokovnjak za digitalno komuniciranje z več kot 15-letnimi izkušnjami, ki jih je nabiral in delil v podjetjih Mladina, Sonce.net, Kolektiva, na portalih Mojedelo.com in Bolha.com. Pa tudi v organizacijah, ki spremljajo digitalno poslovanje; v evropskem Uradu za interaktivno oglaševanje (IAB), projektu AdEx za spremljanje investicij v digitalno oglaševanje v evropskem prostoru in v raziskavi Merjenje obiskanosti spletnih strani (MOSS).

Trenutno je direktor Zavoda IAB Slovenija. Organizacija se v Evropi ukvarja s pospeševanjem digitalnega oglaševanja nasploh, v Sloveniji pa je njeno področje še širše - od zagotavljanja infrastrukture do digitalne komunikacije. Savin je tudi svetovalec pri MOSS, prav tako svetuje manjšim podjetjem o poslovnih modelih v digitalnem marketingu - o tem, kako “delati” denar na spletu.

“V Sloveniji nimamo poguma, delamo tako, kot delajo drugi - in zato zaostajamo.”

Digitalno je povsod, a ni nujno za vsakega

“Digitalno je povsod. Prehod na digitalno pomeni odpreti svoja vrata, komunikacija je dvosmerna, vzpostavljajo se drugačni odnosi ... Marsikje tega niso vajeni. Tisti, ki v času krize niso vlagali v znanje, so se zbudili pet ali šest let prepozno. V podjetju, ki je 60 let dajalo od sebe le PR sporočila, zdaj zevajo z odprtimi usti. Za izvoznike digitalno pomeni, da z manjšimi vložki pridejo v svet, za manjša podjetja je to priložnost in tudi večji izziv,” opisuje Savin.

“V turizmu v Sloveniji, recimo, bi moralo biti digitalno alfa in omega. A vseeno temu večinoma namenjajo le en del marketinga. Nimamo poguma, delamo tako, kot delajo drugi - in zato zaostajamo. Velik izziv je izobraziti menedžerje, saj jih dobršen del ne zna digitala vključiti v poslovne odločitve,” je prepričan. Na splošno je težko najti kader, ki bi znal to početi. “Pravi kader mora biti malo tehnologa in malo kreativca. Takih kadrov zelo primanjkuje - tudi v tujini, ampak v Sloveniji še bolj,” ugotavlja. “Seveda digitalno ni za vse. Če nekdo prodaja čips ali gume, mu ni tako pomembno,” pristavi.

Vlaganja v digitalni marketing so povezana z znanjem, trdi: “Tisti, ki obvlada svoje delo, večinoma vlaga več v digitalni marketing. Nekateri pa se tovrstnih naložb ne lotijo iz lenobe, tudi znotraj digitalnega marketinga. Laže je, na primer, plačati 50 evrov facebooku kot 20 evrov Primorskim novicam, 20 evrov nekemu radiu in deset evrov tretjemu mediju.”

Google in facebook pomenita strel v koleno

Tradicionalnim medijem je digitalni marketing prav tako neznanka, ugotavlja Savin. “Na eni strani so bili v digitalni transformaciji nekako speljani. Tako imenovani influencerji namreč nimajo nobenih zakonskih omejitev, mediji pa jih imajo. Zato so bolj togi. Na drugi strani pa so s pozicije moči prešli na pozicijo nemoči. Ker se je svet tako zelo spremenil, se morajo tudi mediji radikalno spremeniti. Pravo pot mora najti vsak sam. Katera je, je težko napovedati. Gotovo je le to, da delati enako kot do zdaj ni prava pot.”

Meni, da marsikateri medij še ni razumel, da google in facebook zanj pomenita strel v koleno: “Ta trenutek sta facebook in google nad mediji. Ne le, da jima mediji to dopustijo, ampak ju še hranijo. Vsi mediji so na facebooku in tja vlagajo veliko denarja, da bi imeli čim več sledilcev. To pomeni, da hranijo svojega največjega sovražnika. V resnici pa ima dandanes 15-letni mulc več dosega kot nekdo, ki na tem intenzivno dela.”

Graditi je treba na blagovni znamki in se vprašati, kaj si želijo uporabniki, kako bi jim ponudili nekaj, česar drugje ne dobijo, je prepričan. Z generacijo Z prihajajo vedno bolj v ospredje avdio-vizualne vsebine.

Obožuje dobre zgodbe

Te zanimajo tudi Savina. “Kar je na eni strani precej tehnološko in na drugi kreativno, mi je zelo všeč. Doma se za sprostitev ukvarjam z video editingom in glasbo, občasno se na to temo slišiva z DJ Tomyjem DeClerqueom.” Pred leti sta tesneje sodelovala ter kot duo Tomy or Zox zaslovela s skladbama My Desire in Music Makes Me Happy.

Pred dvema letoma si je vzel odmor od običajnega dela in šel v London študirat pisanje scenarija, video editinga pa se je učil prek spleta. “Avdio-video produkcija me navdušuje, ker je kompleksna. Zamisliš si zgodbo, ki je okostje, potem so tu scenarij, dialogi, snemanje, režija. Za vsem tem so različni ljudje, med katerimi se ustvari kemija. Toliko je korakov, da na koncu zgodba stoji. Zato je od vseh filmov na svetu le peščica res dobrih.”

Rad bi bil del tega, a če bi moral izbirati, bi se spopadel s pisanjem scenarija, z ogrodjem zgodbe. “Od nekdaj me zanimajo zgodbe. Zgodbe so osnova človeštva. Tudi Biblija je zgodba. Vse temelji na zgodbah - podjetje, prodaja, odnosi. Kdor zna postavljati zgodbe ali jih vsaj razumeti, razume svet,” razmišlja. “Največji čar dobre zgodbe je to, da jo spraviš v kratek format, a ostane zanimiva, zabavna.”

Zoran Savin zase pravi, da je ljubitelj digitalnega, toda “v pravi meri, zdaj mi dobro sede tudi narava”.

Napisal bi navodila za uporabo človeka

Zase pravi, da je ljubitelj digitalnega, toda “v pravi meri, zdaj mi dobro sede tudi narava”. V prostem času rad igra računalniške igre, gleda filme in nanizanke, kolesari in igra tenis. “Vedno bolj so v ospredju prijatelji in narava, za kar si prej nisem vzel časa. Zdaj si ga vzamem, ker ga bolj cenim. Veliko se ukvarjam s psihologijo, spoznavanjem samega sebe. Do tega sem prišel, ker mi je pred časom zmanjkalo energije. Pot iz izčrpanosti pa je dolga in naporna,” ugotavlja.

“Včasih ni bilo toliko možnosti, da bi ostali brez energije. Zdaj je teh možnosti milijarda. Naučiti se bomo morali, kako nadzirati sami sebe z vsemi svojimi čustvi. Zato bi rad napisal nekakšna navodila za uporabo človeka oziroma življenja. Ljudje na primer vemo, da imamo čustva. Nikjer pa nas ne učijo, kako jih uporabljati, kako naj uporabljamo sami sebe.”


Najbolj brano