Veliki mag svetlobe

Ko sem ugledala ožarčene modre gumijaste rokavice, mi ni bilo treba prebrati spremnega besedila. Takoj sem vedela, kdo je njihov avtor. Ingo Maurer. Težko bi se zmotila. Žarnica je njegova obsesija, njegova ljubezen. Od samega začetka ustvarjanja, ki sega v šestdeseta leta 20. stoletja.

Luzy From the Sky, 2018
Luzy From the Sky, 2018 

Gola žarnica je popolno snidenje poezije in industrije, pravi Ingo Maurer. Še vedno ga fascinira, še vedno odkriva nove zgodbe, v katerih ji dodeli osrednjo vlogo. Tako kot v tej zadnji seriji, poimenovani Luzies in predstavljeni letos. Zgodba, ki jo je porodila, izhaja iz povsem praktične, delovne izkušnje njegove ekipe in je posvetilo delovnemu orodju - gumijastim rokavicam, ki so jih uporabljali vsak dan in jih zvečer po končanem delu obesili na steno.

Navdihujeta ga pop kultura in papir

In te modre rokavice na zidu so, kot pravi, ne šepetale, temveč kričale, da želijo postati svetilka. Odgovor na vprašanje, zakaj narediti tako luč, je povsem preprost: naša percepcija nas vodi v videnju lepote povsem navadnega predmeta in ta nas očara. In kot pravi Maurer: “Ne gre za izjavo, za neko vzvišeno sporočilo, tudi za šalo ne. In ni mojstrovina. Je rezultat našega načina dela.” In Luzy ni le ena. Cela družinica je. Blue Luzy nas s svojo barvo spomni na ekscentričnega umetnika Yvesa Kleina, na nezgrešljivo fluorescentno modro, ki nosi njegovo ime. Luzy from the Sky bi lahko bila tudi referenca na komad Lucy in the Sky with Diamonds, hit nikoli pozabljenih The Beatles. Pa Black Luzy, Luzy on the Wall, Luzy Take Five in Super Luzy’z. Maurerja navdihuje pop kultura. Že znamenita Bulb je nastala pod vplivom pop arta. Med lučkami - žarnicami ima posebno mesto Lucellino, katere ime je sestavljenka italijanskih besed luce in ucellino - luč in ptička. Lučka z angelskimi krili, sijoči kerub.

Maurerjevo oblikovanje je konceptualno, duhovito, zabavno. In iz srca. Skozi svetila nam pripoveduje o naših čustvih, veselju, jezi, ljubezni ... Govori nam o preteklosti in prihodnosti, o poeziji, meditaciji ... Brez ovinkov in sprenevedanja, brez preračunljivosti potrka na dveri naše duše.

A navdihuje ga tudi papir, ki v desetletjih ustvarjanja ostaja eden od njegovih najljubših materialov za oblikovanje senčil. Sam pravi, da zato, ker je “hkrati močan in nežen in ker so v njegovi senci ljudje videti bolje”. Senčniki iz papirja so močan označevalec japonske tradicije oblikovanja. Eden najbolj znamenitih japonskih oblikovalcev luči je Isamo Noguchi, ki se mu je Maurer poklonil s serijo MaMo Nouchies. Sodelavec Dagmar Mombach je razvil posebno tehniko ročnega oblikovanja papirja, ki je s prepletanjem in preogibanjem omogočila, da so senčniki videti kot eksotične rastline, ki spontano ovijajo vir svetlobe. Papir pa je uporabil tudi na zelo nenavadne načine - v razkošnem lestencu Zettel'Z iz leta 1997 namesto kristalnih kapljic izpod stropa visi množica lističev, popisanih s sporočili. Nedvomno serija za posebneže. Kot pravzaprav vse njegove kreacije.

Duhovito, iz srca

Maurerjevo oblikovanje je konceptualno, duhovito, zabavno. In iz srca, tako kot svetilka One from the Heart iz leta 1989. Skozi svetila nam pripoveduje o naših čustvih, veselju, jezi, ljubezni ... Govori nam o preteklosti in prihodnosti, o poeziji, meditaciji ... Brez ovinkov in sprenevedanja, brez preračunljivosti potrka na dveri naše duše. Je eden redkih, ki si lahko privoščijo, da sanjajo svoje sanje in jih uresničujejo brez kompromisov. Tudi zato, ker ima že od sredine šestdesetih let lastno, uspešno podjetje in ekipo sodelavcev, s katerimi lahko uresničuje tudi najbolj nore in drzne zamisli.

Maurerjevo oblikovanje je konceptualno, duhovito, zabavno. In iz srca. Skozi svetila nam pripoveduje o naših čustvih, veselju, jezi, ljubezni ...

Vse njegove svetilke so ikonični kosi. Bodisi da so razstavljene v muzejih, kot, denimo, eno od zgodnjih del, lučka Bulb izleta 1966, ki jo je v svoj izbor uvrstil newyorški MoMA, bodisi na spletnih straneh, ki zbirateljem in ljubiteljem dizajna ponujajo vintage kose, dosegajo visoke cene. Stenska luč v obliki pahljače Uchiwa iz sedemdesetih ponekod stane približno 3000 evrov. Druge, manjše svetilke je mogoče dobiti tudi za nekaj sto evrov. Morda nepomembni, celo banalni podatki, saj ideja nima cene, je ni mogoče kupiti. A izdelki jo pač imajo in nekaterim z leti narašča.

Pomembnejše je dejstvo, da Maurerjeve luči nikoli ne izgubijo svojega sijaja.


Najbolj brano