Ljudje ali dobiček

Normalne bivalne razmere. Da ne pokajo stene, da se ne trese hiša, da lahko zvečer posedijo pred hišo, da lahko spijo ob odprtem oknu, normalno prečkajo cesto. Samo to želijo prebivalci vasi ob cestah proti mejnima prehodoma Starod in Jelšane. Pa tudi drugod o Sloveniji in tudi v sosednji Hrvaški.

To, kar bi moralo biti samoumevno, pa do pretekle sobote ni bilo. Šele s prvim junijem so ceste proti mejnim prehodom, ki vodijo skozi vasi, namenjene ljudem teh krajev in tovornjakom, ki vozijo tam okrog, ne pa težkim tranzitnim tovornjakom, ki za nekaj deset centov večjega dobička prevažajo surovine, izdelke in pridelke z enega konca Evrope na drugega po najkrajših in najcenejših cestah (brez cestnine), ne oziraje se na to, kaj s tem povzročajo ljudem, ki imajo spalnice le nekaj metrov od ceste in se zato ne morejo niti naspati, da bi lahko naslednji dan normalno delali.

Ali so zalegli protesti ali je v državi zmagal razum z novo ministrico, ni bistveno. Ključno je, da je preusmeritev začela veljati. In da bo obveljala.

Pa se država dolgo ni zganila, celo izgovarjala se je, da preusmeritev tranzita ni možna zaradi evropskih predpisov, čeprav je Italija to storila že lani pri Bazovici. Nič ni pomagalo, dokler niso ljudje stopili na ceste in tovornjake protestno ustavili z lastnimi telesi. Ali so zalegli protesti ali je v državi zmagal razum z novo ministrico, niti ni pomembno. Ključno je, da je preusmeritev začela veljati. In da bo obveljala.

Hrvaški tovornjakarji so namreč že napovedali proteste in pritisnili na svojega ministra, ta pa na Ljubljano. Ker da vsak dan izgubijo dvesto evrov prihodka na tovornjak. Bodo zato propadli? Če trg deluje, zagotovo ne, saj bodo višje prevozne stroške pač zaračunali naročnikom prevoza, ti pa kupcem. Če bodo zato po novem italijanski čevlji ali kuhinje dražji od romunskih in bodo Romuni raje kupovali romunske, nič hudega. Kak šofer bo izgubil službo, a se bo lahko zaposlil v tovarni čevljev ali kuhinj.

Največ težav bomo zaradi preusmeritve daljinskega tranzita verjetno imeli vozniki na slovenskem avtocestnem križu, kamor je prišlo dodatno število tovornjakov. A tudi dodatni evri iz cestnin. Država jih lahko usmeri v posodobitev avtocest ali v nove (do Jelšan, denimo), še bolje pa bi bilo, če bi jih v posodobitev železnic in del tovornjakov ali blaga, ki se prevaža z njimi, preusmerila na tire. V tem primeru bi naredila še nekaj koristnega za okolje in vse ljudi, ne samo tiste v Jelšanah.


Preberite še


Najbolj brano