Svetovno slaven sin služkinje

Na današnji dan pred 170 leti se je v Stockholmu rodil Avgust Strindberg, najznamenitejši švedski dramatik, ki je pomembno vplival na svetovno literaturo in gledališče.

Avgust Strindberg, kakor ga je videl njegov prijatelj, slikar Edvard 
Munch.
Avgust Strindberg, kakor ga je videl njegov prijatelj, slikar Edvard Munch.  

STOCKHOLM > Avgusta Strindberga je 22. januarja 1849 rodila služkinja, česar se je sramoval vse življenje, to pa je močno zaznamovalo tudi njegovo delo - avtobiografski ciklus je naslovil Sin služkinje.

Po prekinjenem študiju medicine je neuspešno poskusil postati igralec, poleg pisanja dram pa se je v burnem življenju lotil še vsega mogočega: obsesivno je pisal, tudi poezijo in prozo, slikal je, se poglabljal v kemijo, religijo in okultizem, pogosta so bila obdobja izčrpanosti in depresije, med hudimi živčnimi krizami se je bojeval z duhovi, dvakrat se je poročil in dvakrat ločil, 14. maja 1912 pa umrl zaradi raka na želodcu.

V prvem, naturalističnem obdobju je prikazoval ljudi, obremenjene z biološkimi in socialnimi, predvsem pa psihološkimi zakoni. “Važna sestavina Strindbergovega naturalizma je prepričanje o sovraštvu in boju, ki vlada ne samo med socialnimi plastmi, ampak tudi med posamezniki in celo spoloma,” v Pregledu svetovne književnosti poudarja dr. Janko Kos. Dodaja, da se Strindbergova literatura oddaljuje od objektivnega opisovanja zunanjega sveta in se približuje psihološkemu realizmu, oplojenemu z naturalističnimi idejami dednosti in socialnega determinizma ter dopolnjenega z analizo podzavesti. V to obdobje sodi tudi Strindbergovo najpogosteje uprizarjano delo, naturalistična enodejanka Gospodična Julija iz leta 1888. Naslovna “junakinja” je grofovska hči, ki si med očetovo odsotnostjo na kresno noč privošči nevarno igro: zapeljati se nameni služabnika Jeana, se poniža in na koncu stori samomor.

Pozneje se je Strindbergova dramatika preusmerila v simbolizem, s posameznimi prvinami je nakazovala celo ekspresionizem. V to obdobje sodijo drame V Damask, Mrtvaški ples, Sonata strahov in druge. Leta 2016 je Nada Grošelj prevedla šest Strindbergovih enodejank, znotraj enih platnic izdanih v knjižni zbirki Documenta pri Alma Mater Europaea - Institutum Studiorum Humanitatis.  


Najbolj brano